نقش تاثیرگذار شبکه‌های اجتماعی در حادثه تروریستی نیوزیلند

مهاجمان مسلح نیوزیلندی به طور ویژه‌ای از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار تصاویر لحظات حمله خود به نمازگزاران استفاده و بار دیگر نقش این محیط را را در ترویج خشونت یادآوری کردند.

شبکه‌های اجتماعی به طور ویژه به انتشار تیراندازی در نیوزلند کمک کردندبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، قتل عامل و به رگبار بستن نمازگزاران مسلمان در دو مسجد شهر کرایست چرچ نیوزیلند و اشتراک‌گذاری زنده تصاویر دلخراش حمله از سوی مهاجمان بار دیگر نقش پراهمیت شبکه‌های اجتماعی در ترویج و گسترش خشونت به همه مردم جهان را نشان گوش زد کرد.

در جریان تیراندازی به مسلمانان در دو مسجد شهر کرایست چرچ نیوزیلند ۴۹ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. پلیس نیوزیلند پس از این حادثه به سرعت مناطق اطراف دو مسجد مورد حمله قرار گرفته را محاصره کرد و از مسلمانان و مردم محلی خواست تا اطلاع ثانویه در خانه‌هایشان بمانند و به مساجد نزدیک نشوند. اما قطعاً یکی از مهم‌ترین ابعاد این حادثه تلخ که باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد، چگونگی استفاده مهاجمان از فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به اهداف خود است.

همانطور که پیش از این نیز اعلام شده بود، مهاجم مسلح تصاویر لحظات حمله خود به نمازگزاران را به طور زنده در فیسبوک شخصی‌اش به اشتراک گذاشت و بسیاری از مردم جهان با ناباوری شاهد این صحنه‌های دلخراش بودند. با اینکه دست‌اندارکاران فیسبوک پس از اطلاع از صحت این ویدئو آن را حذف کردند، ولی شاید این کار دیگر اهمیت چندانی نداشت، زیرا تا پیش از این هزاران نفر در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند توییتر و یوتیوب آن را به اشتراک گذاشته و مشاهده کردند. آمار‌های ضد و نقضی از تعداد به اشتراک‌گذاری این ویدئو منتشر شده است و برخی منابع متعدند تا پیش از حذف آن، بیشتر از ۸۹ میلیون نفر آن را مشاهده کردند.

کارشناسان با تحلیل اولیه این ویدئو ۱۷ دقیقه‌ای از حادثه اعلام کردند این فرد مطمئناً تاثیر شدیدی از ویدئو‌های افراطی در شبکه‌های اجتماعی گرفته است و با الگوبرداری از آن‌ها، به چنین اقدام دردناکی دست زده است. چنین نظری از سوی کارشناسان به روشنی نشان‌گر میزان تاثیرگذاری این محیط‌ها بر روی کاربران است؛ تا جایی که حتی می‌تواند انگیزه‌ای برای قتل و کشتار باشد.

شبکه‌های اجتماعی به طور ویژه به انتشار تیراندازی در نیوزلند کمک کردند

هم اکنون گروه‌های افراطی و نژادپرست بسیاری در جهان از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر برای نشر عقاید و تفکرات منحط خود استفاده می‌کنند و در این میان مدیران این شبکه‌ها برخوردی دوگانه با گروه‌های مختلف دارند و بسیاری از این گروه‌ها را بدون حتی ایجاد لحظه‌ای وقفه در کار به طور ویژه‌ آزاد می‌گذارند تا به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

ابعاد فاجعه بار ترویج افراطی‌گری و اسلام هراسی به همین جا ختم نشده و در سایه عدم نظارت صحیح مدیران مواردی از جمله خرید و فروش اسلحه‌های جنگی نیز در این شبکه‎‌ها صورت می‌گیرد و هیچ‌ کس نیز توان مبارزه با آن را ندارد. همه این موارد در مجموع سیاست‌های غرب و تمایلات صاحبان قدرت در جهان را برای ایجاد خشونت و موج منفی بر علیه مسلمانان نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید: حذف ۵۸ میلیون ویدئو از یوتیوب در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸


انتهای پیام/

شبکه‌های اجتماعی به طور ویژه به تصاویر انتشار تیراندازی در نیوزلند کمک کردند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
خدا لعنتش کنه جاش وسط جهنم باشه بي رحم جاني