کرم خاکی؛ کرخت‌ترین موجود روی زمین را بیشتر بشناسید!

اثرات طویل‌المدت کرم‌های خاکی در طبیعت جنبه‌های عملی مشخصی دارد و معمولا از این جانوران به عنوان طعمه در ماهیگیری استفاده می‌شود.

جالب است بدانید، کرم خاکی هیچ گونه حس شنوایی ندارد و خون در تمام قسمت‌های بدن کرم خاکی جاری است. این حیوان خاکی ویژگی های منحصربفرد و جالبی دارد که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به تشریح آن بپردازد.

کرم خاکی؛ کرخت‌ترین موجود روی زمین را بیشتر بشناسید!

مشخصات کرم خاکی

طبق طبقه بندی جانوران که در آغار قرن ۱۹ قرن انجام گرفت، تمام جانورانی که دارای بدنی دراز و فاقد ضمایم واضح بودند به کرم‌ها موسوم شدند که به علت داشتن یک انتهای قدامی یا سر که دارای اندام‌های حسی است و به قصد برخورد و روبرو شدن با محیط به طرف جلو حرکت می‌کنند و یک انتهای خلفی یا دم، با اسفنج‌ها و مرجان‌ها و شانه‌داران اختلاف و تمایز دارند.

کرم‌های خاکی نمونه‌ای از این رده است و  لومبریکوس ترستریس نمونه جالبی از کرم‌های خاکی بزرگی  محسوب می شود که ممکن است به درازای ۳۰ سانتیمتر و به قطر ۹ میلیمتر رشد کند.

بدن این کرم، استوانه‌ای دراز و بطور واضح در دو انتها نازک و باریک است.


ببینید: بزرگترین کرم خاکی دنیا


سطح شکمی آن پهن و رنگ پریده‌تر از سطح پشتی و سطح پشتی تیره است.

سر مشخص و متمایزی در حیوان وجود ندارد. بدن یک کرم بالغ به ۸۰ تا ۱۰۰ قطعه حلقه‌ای شکل که بوسیله شیارهایی، تقسیم شده است.

دهان کرم در حلقه اول است و بوسیله یک قطعه گوشتی به نام پیش دهان آویزان است.

تار‌های کرم خاکی

در هر حلقه به جز اولی و آخری، ۴ جفت تار موی مانند کوچک وجود دارد که در سطح شکمی و جانبی مختصر برجستگی پیدا کرده است.

هر تار عبارت است از یک میله کیتینی نوک تیزی است که در یک کیسه اپیدرمی مخصوص واقع در درون دیواره بدن کرم خاکی جای گرفته است و این تار می‌تواند بوسیله عضلات منقبض کننده در هر جهت حرکت کرده، امتداد یابد و یا عقب کشیده شود و تار‌ها در موقعی که کرم در سوراخش قرار دارد و یا روی زمین حرکت می‌کند مانند گیره یا میخ عمل می‌نماید.

دیواره بدن کرم خاکی

قسمت خارجی کرم خاکی از یک کوتیکول شفاف و نازک پوشیده شده است.

کوتیکول دارای خطوط عرضی نازکی است که یک منظره قوس و قزحی مختصری ایجاد می‌کند و در کوتیکول سوراخ‌هایی در روی بسیاری از سلول‌های حسی اپیدرم موجود است.


این مطلب را از دست ندهید: تولیدمثل کرم خاکی در خاک مریخ !


اپیدرم روی یک غشای قاعده‌ای قراردارد و زیر غشای قاعده‌ای لایه نازکی از عضلات حلقوی و لایه ضخیم‌تری از عضلات طولی وجود دارد.

سطح داخلی دیواره بدن از صفاق مستور است. شکل جانور در نتیجه خاصیت کشش دیواره بدن روی اندام‌ها و مایعات درونی حفظ می‌شود.

کرم خاکی؛ کرخت‌ترین موجود روی زمین را بیشتر بشناسید!

دستگاه گردش خون کرم خاکی

خون در تمام قسمت‌های بدن کرم خاکی جاری است و یک سیستم رگ‌های خونی بسته با مویرگ‌ها وجود دارد.

پنج رگ اصلی ممتد در طول بدن و پنج جفت قلب در حلقه‌های ۱۱ - ۷ دیده می‌شود و از حلقه ۱۲ به طرف عقب، هر حلقه دارای رگ‌های بند بند زوج است که رگ‌های طولی را به اندام‌های گوناگون مربوط می‌سازد.

دستگاه تنفس کرم خاکی

دستگاه تنفسی منظم در کرم خاکی موجود نیست و خون جاری اکسیژن را در مویرگ‌های نزدیک کوتیکول مرطوب در دیواره بدن، دریافت کرده و CO۲ پس می‌دهد. اکسیژن با هموگلوبین در پلاسما ترکیب شده به بافت‌های مختلف حمل می‌شود.

ویژگی‌های کرم خاکی

 نوع حرکت خاص کرم خاکی از ویژگی‌های این جاندار محسوب می شود.


این مطلب را از دست ندهید: منوی حشرات، ایده جدید یک رستوران مکزیکی؛ از کنسرو عقرب تا کرم خاکی! +تصاویر


کرم خاکی همانند لوله گوارش، دارای دو گروه ماهیچه‌های طولی و حلقوی است؛ با این تفاوت که در لوله گوارش ماهیچه طولی در طرف خارج ماهیچه حلقوی قرار دارد، ولی در کرم خاکی وضعیت برعکس است و ماهیچه‌های حلقوی در طرف خارج ماهیچه‌های طولی قرار دارند.

انقباض این ماهیچه‌ها به صورت متناوب انجام می‌شود؛ بدین معنی که در بخشی از بدن کرم خاکی که ماهیچه‌های طولی منقبض هستند، ماهیچه‌های حلقوی در حال استراحتند و در این بخشها، قطر بدن کرم خاکی بیش از بخش‌های دیگر است.

در بخشی از بدن که ماهیچه‌های حلقوی منقبض هستند، ماهیچه‌های طولی استراحت می‌کنند و بدن کرم خاکی نازکتر است. این یکی از ویژگی‌های کرم خاکی است.

این انقباضات متناوب موجب می‌شود که طول بدن کرم خاکی تغییر کند (درازتر یا کوتاهتر شود) و به این طریق، کرم خاکی حرکت می‌کند.

کرم خاکی؛ کرخت‌ترین موجود روی زمین را بیشتر بشناسید!

در زیر به تعدای از ویژگی‌های کرم خاکی اشاره میشود:

  • کرم خاکی هیچ گونه حس شنوایی ندارد و کوچکترین عکس العملی به صدا نشان نمی‌دهد.
  • کرم خاکی به کنترل فرسایش خاک بسیار کمک می‌کند.
  • کرم خاکی به گیاهان برای رشد بهتر کمک می‌کند.
  • سوراخ‌هایی را که کرم‌ها در خاک حفر میکنند راه‌هایی را برای عبور هوا بین ریشه در خاک ایجاد می‌کنند.
  • کرم‌ها توسط تونل‌های عمیق، لایه‌های زیرین خاک را به سطح آورده و آنرا که حاوی مواد آلی بیشتری است، با خاک سطحی مخلوط می‌کنند.
  • ترشح لزج مانند کرم‌های خاکی حاوی نیتروژن است که تغذیه مفید برای خاک محسوب می‌شود.
  • کرم‌ها تغذیه بسیار خوبی برای سایر جانوران می‌باشند، زیرا کرم‌ها دارای درصد بالایی از پروتئین هستند. همانند انسانها، جانوران نیز برای زنده ماندن نیاز به تغذیه و خوردن مواد پروتئینی دارند.

مضرات وجود کرم خاکی در طبیعت

گونه‌هایی در مناطق خاص معرفی شده است که بر سر کرم‌های خاکی بومی رقابت دارند و این مسئله زندگی توفیق آمیز، بلکه بقای گونه‌های بومی را با مشکل رو به رو می‌سازد؛ لذا در بسیاری اوقات گونه‌های بومی در مناطق مجزای کوچکی به سر می‌برند. بسیاری از کرم‌های خاکی که ما می‌بینیم در اروپا معرفی شده اند.


ببینید: شیوه‌های تهوع‌آور آموزش سربازان آمریکایی؛ از نوشیدن خون مار کبرا تا خوردن عقرب و کرم خاکی!


این لزوما یک رویه منفی است، اما مشکلاتی را هم بدنبال دارد.

یک مثال توده فضله‌ای است که مربوط به Lumbricus terrestris در غرب کانادا است که باعث شده خاک‌هایی با موادی با منشاء آهکی چیره شوند.

نقب زنی‌های عمیق L.terrestris توده‌های فضله سفت بهم چسبیده‌ای می‌سازد. این نقب زنی ها، زیر-خاک (Subsoil) سفت را درمعرض خشک و خیس شدن قرار می‌دهد که این ماده را بسیارسخت کرده واز پیش بردن آن را در باغ ها، پیست‌های گلف، و چمن زار‌ها با مشکل رو به رو می‌سازد.

رابطه کرم خاکی با انسان

اثرات طویل‌المدت کرم‌های خاکی در طبیعت جنبه‌های عملی مشخصی دارد  و معمولا از این جانوران به عنوان طعمه در ماهیگیری استفاده می شود.

از آنجایی  که  کرم‌های خاکیخاک را سوراخ می‌کنند اثرات قابل توجهی در حاصلخیزی خاک داشته و سبب هوا دهی خاک می‌شود که این امر سبب تفکیک خاک جهت دسترسی آسانتر توسط پیشه گیاهان شده و کمک به خاک جهت نگهداری آب بیشتر میشود و تصفیه و پاکسازی مواد آلی مرده از طریق خوردن آن‌ها و بازگرداندن آن‌ها به زنجیره غذایی می‌شود.


ببینید: تصاویر عجیب از حیوانات متفاوت اما شبیه به هم


این جانور نه می‌بیند و نه می‌شنود، از روشنایی روز مخفی می‌شود بنابراین این جانور گوش و چشمی و پایی برای راه رفتن ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کرم خاکی ، حیوانات ، کرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رزا
۲۲:۳۸ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
ممنون عالییییی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
عاااااااااااااااالی بود
آخرین اخبار