در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مردم مطمئن باشند که کمک هایشان به دست آسیب‌دیدگان می‌رسد/ هلال احمر به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع جدیدترین خبرها از استان های سیل زده برگزار شد.


مردم مطمئن باشند که کمک هایشان به دست آسیب‌دیدگان می‌رسد/ هلال احمر به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کندبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، معاون درمان وزارت بهداشت و رئیس جمعیت هلال احمر امشب ۱۸ فروردین ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی چگونگی توزیع کمک ها در مناطق سیل زده پرداختند .

علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه شهر پلدختر ،معمولان و آق قلا را به زون های مختلف تقسیم کرده ایم گفت : امدادگران ما خانه به خانه می‌روند تا از نیازهای مردم مطلع شود البته این امر زمان‌بر است.

وی با اشاره به اینکه امدادگران ما خانه به خانه و بر اساس منطقه بندی صورت گرفته به منظور انجام وظیفه مراجعه می‌کنند افزود: دفترچه ای در این رابطه در نظر گرفته شده است تا نیازهای مردم در آن ثبت شود لذا بر اساس کد ملی سرپرست خانوار نیازها ثبت می شود.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد : ما اقلام مورد نیاز مردم را به ارتش ،گروه های مردمی امام رضا و سایر مراکز می دهیم و آنها با توجه به تقسیم بندی صورت گرفته کار را دنبال می کند تا اقلام زیستی و امدادی به خوبی توزیع شود .

پیوندی با اشاره به اینکه ۲ هزار شهر ، روستا و جاده درگیر سیل شده‌اند گفت:به ۲۸۰ هزار نفر نیز امداد رسانی کرده ایم و برای صد و هفت هزار نفر اسکان اضطراری در نظر گرفتیم ،هلال احمر با ۶ فروند هلیکوپتر در لرستان و ۶۰۰ ساعت سوتی پرواز انجام داده است لذا برنامه های ما نیز همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بحران نیازمند تعاملی چند گروهی است لذا همه با هم باید اقدام کنند گفت: هلال احمر به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند لذا قانون مدیریت بحران در مجلس به تصویب رسیده است به طوری که وظیفه دستگاه‌ها کاملا مشخص است.

وی با اشاره به این که یک پک یک ماهه و ۷۲ ساعته برای سیل زدگان مشخص شده است گفت: تجربه ۹۵ ساله هلال احمر نشان از کارنامه درخشان این سازمان است، ۱۵۰  روستا در خوزستان تخلیه شده است به طوری که مردم باید به هشدار‌ها توجه کنند، ۶۰ هزار میلیارد ریال خسارت به استان‌های گلستان، مازندران، ایلام، لرستان و خوزستان وارد شده است و ۷۰ تن از هموطنانمان نیز از دست رفتند، از مردم درخواست می‌کنیم تا به هلال احمر و کمیته امداد کمک کند، مردم مطمئن باشند که کمک هایشان به دست مردم می‌رسد.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در استان لرستان ۱۲۰ سورتی پرواز انجام شده است؛  خاطرنشان کرد: تلاش شده است تا بیش از ۲۰۰ بیمار را به سمت مرکز استان منتقل کنیم؛ از ۹۵۰ مصدوم ۱۷۰ مورد در محل کارشان انجام شده است و کودکان زیر ۵ سال واکسینه شده اند تا به بیماری‌های سرخک سرخچه و فلج اطفال مبتلا نشوند.

وی با بیان اینکه تیم‌های بهداشتی ما در تمام مراکز سیل زده اسکان یافته اند گفت: در رابطه با بحث حمل و نقل بیماران در لرستان مجبور شدیم تا دو سوم بیماران را از منطقه پلدختر با هلیکوپتر به مراکز استان منتقل کنیم.

بابایی با اشاره به این که وزیر بهداشت از ساعات اولیه سیل در استان گلستان بودند، گفت:  تیم‌های بهداشت محیط کار همزمان با تیم درمان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و بحث کلرسنجی از آب در حال انجام است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هلال احمر و همه سمن‌ها  در تلاش هستند تا آب را به صورت بسته بندی شده به مردم ارائه دهند عنوان کرد: طی نمونه گیری‌های به عمل آمده از آب و مواد غذایی مشخص شده است که تاکنون جای نگرانی وجود ندارد، در رابطه با ۴۰۰، ۵۰۰ مادر باردار منطقه هم تعیین تکلیف شده است.

جان بابایی با اشاره به اینکه یک بیمارستان سیار در پلدختر فعال شده است گفت:: در خوزستان بیمارستان صحرایی احداث کردیم تا اگر سطح آب بالا برود در درجه اول از ظرفیت بیمارستان‌های شهر اهواز استفاده می‌کنیم، سوسنگرد تخلیه شده است، بیماران بیمارستان سوسنگرد نیز تخلیه شده است و به اهواز منتقل شدند.

وی با اشاره به اینکه از نظر کادر پزشکی مشکلی نداریم خاطرنشان کرد: در گلستان بعد از تخلیه روستا‌ها چهار کمپ ایجاد شدبه طوری که درمانگاه شبانه روزی نیز دایر کردیم و تیم‌های بهداشتی در روستا‌ها مستقر شدند، به وفور آب معدنی در اختیار مردم قرار دارد و در این استان نیز همکاران بهداشت محیط کلرزنی آب را انجام داده اند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به مردم توصیه می‌کنیم تا از آب‌های معدنی و بسته بندی شده استفاده کنند افزود: با دستور وزیر بهداشت تمام دانشگاه‌ها آماده هستند لذا مشکلی از بابت اعزام کادر پزشکی وجود ندارد.

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی در ادامه این برنامه طی گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه تا به امروز ۲۰ میلیارد کمک نقدی و ۲۳ میلیارد کالا جمع آوری شده است ادامه داد: در استان لرستان برای ۲۰ هزار خانواده که تحت تاثیر سیل بوده اند دو برابر مستمری ماهانه پرداخت کرده‌ایم، تمام افراد تحت پوشش از کمک‌های دولتی می‌توانند استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه از محل صندوق امداد ولایت وام قرض الحسنه بلافاصله پرداخت می‌شود گفت: از مردم تشکر می‌کنم که به کمیته امداد و هلال احمر اعتماد می‌کنند لذا مطمئن باشند که کمک‌های شان به دست سیل زدگان خواهد رسید.

فتاح با اشاره به این که در سطح استان لرستان ۱۵ هزار خانواده را تحت پوشش قرار خواهیم داد گفت: لوازم خانگی سیل زدگان نیز تامین خواهد شد لذا برای احداث و تعمیر خانه‌های جامعه هدف مشکلی نخواهیم داشت.

امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه برنامه طی ارتباط زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه هوانیروز یک رکورد تاریخی را ثبت کرده است، اظهار کرد: ۷۳۵ سورتی پرواز را انجام داده ایم تا ۱۰۸ تن بار را جا به جا کنیم؛  نیروی هوایی ۲۰۰ تن بار را در پنج منطقه به استان‌های درگیر منتقل کرده است، ارتش و نیرو‌های مسلح و سپاه با تمام توان به پای کار آمدند، ثقل کار در استان لرستان است؛ به طوری‌که پل هوایی گسترده‌ای را هوانیروز برقرار کرد تا ارتباط زمینی قطع شده برقرار شود، در برخی از روستا‌ها کمپ ایجاد کرده ایم تا صبحانه، ناهار و شام در میان مردم توزیع شود.

سید محمود موسوی مسئول موکب‌های استان خوزستان هم با اشاره به اینکه موکب‌ها به صورت شبانه روزی در محل‌های مشخص مشغول پذیرایی از مردم هستند گفت: ۸۰۰ موکب در استان به طور مرتب در حرکت عظیم میلیونی اربعین اقدام به کمک رسانی می‌کنند لذا در مسئله سیل هم نیز به طور مرتب برنامه‌ریزی شده است تا امدادرسانی به مردم انجام شود به گونه‌ای که دو وعده غذای گرم و صبحانه در همه شهر‌های خوزستان داده می‌شود لذا این استان به چهار منطقه تقسیم شده است تا امور به خوبی مدیریت شود.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه کمک‌های مردمی به سیل زدگان بسیار زیاد و رکورد کمک‌های نقدی کرمانشاه­ را شکسته است، گفت: مردم، بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان به حساب­‌های هلال احمر پول نقد واریز کردند و اقلام زیستی تحویلی به هلال احمر هم بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان است.

وی افزود: با توجه پیش بینی‌های قبلی، انبار‌های استان‌های در معرض خطر و استان‌های معین و مرکز به اندازه­ کافی از کالا‌های مورد نیاز ذخیره شده و به همین علت در تامین مواد غذایی و اقلام زیستی و امدادی هیچ کمبودی نداریم، اما در توزیع آن‌ها مشکلاتی ایجاد شد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه حوادث معمولاً استرس زا­ست، گفت: افراد بسیار معدودی در این فضا سوء استفاده و جوسازی می‌کنند و ­نظم و انضباط را به هم می‌ریزند و وظیفه نیروی انتظامی و نظامی است که نظم را بر قرار کنند که در این زمینه هم با حفظ کرامت و ارزش افراد مصیبت زده، نظم و آرامش را­ برقرار کرده اند.

حسین یکتا مسئول ستاد مردمی "امام رضایی ­ها" نیز­ در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اینکه مردم و دستگاه‌های مسئول از جمله هلال احمر، ­سپاه پاسداران و بسیج با شور و حماسه و عشق به سیل زدگان کمک می‌کنند، گفت: همه هم افزایی دارند تا امکانات به صورت بهتر به دست مردم برسد.
وی با بیان اینکه­ اکنون مردم آرامش و دسترسی ­بهتر به امکانات دارند، افزود: با توجه به حجم خسارت‌ها و قطع شدن راه‌های ارتباطی روستایی در لرستان و آب گرفتگی خوزستان، باید کمک‌ها ادامه یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار