چهره ماندگار راه و ساختمان:

مکان‌یابی نامناسب دلیل اصلی افزایش خسارت‌ها در سیل اخیر است

گلابچی گفت: عدم نظارت و کنترل بازرسان بر ساختمان‌ها و همچنین عدم مکان‌یابی مناسب در حوادث اخیر به ویژه سیل تأثیرگذار بوده است.

مکان‌یابی نامناسب دلیل اصلی افزایش خسارت‌ها در سیل اخیر استبه گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود گلابچی، چهره ماندگار راه و ساختمان در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه عدم مکان‌یابی درست ساختمان‌ها و جانمایی شهرها نقش مؤثری در افزایش میزان تخریب ساختمان‌ها بر اثر سیل داشته است، گفت: بسیاری از مناطق مسکونی در استان‌های مختلف مانند لرستان، خوزستان و گلستان در بستر رودخانه‌ها ساخته شده و همین امر علت اصلی بروز مشکلات شده است.

وی با اشاره به اینکه سیل و زلزله جزو حوادث طبیعی به شمار می‌رود و باید آن را بپذیریم، گفت: بارش‌ها در ماه‌های اخیر شدید بوده اما به دلیل آنکه در چنین شرایطی آمادگی برای جلوگیری از سیل وجود نداشت باعث شده که میزان تخریب‌ها بیشتر شود.

گلابچی اظهار کرد: عدم مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله در افزایش صدمات ناشی از آن تأثیرگذار است، اما در حوادثی مانند سیل مکان‌یابی درست می‌تواند مانع بروز حادثه شود.

این چهره ماندگار راه و ساختمان تصریح کرد: از نظر علمی و فنی زمانی که یک ساختمان را ایجاد می‌کنیم باید پیش بینی های لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت ناشی از حوادث را انجام دهیم و در طرح‌های جامع شهرها مکان‌یابی مناسبی برای آن در نظر بگیریم.

وی تأکید کرد: هر زمان که چنین اصل‌هایی رعایت نشود شاهد بروز چنین حوادثی خواهیم بود، بنابراین باید در مکان‌یابی و جانمایی مناطق مسکونی و همچنین بخش‌های کشاورزی این موضوعات را رعایت کنیم.

گلابچی با بیان اینکه در بحث زلزله کیفیت ساختمان‌ها و قدرت پایداری آنها بسیار مهم است، گفت: ما نمی‌توانیم از بروز سیل و یا زلزله شکایت کنیم؛ اما می‌توانیم با داشتن آمادگی‌های قبلی از بروز خسارت جلوگیری کنیم.

این چهره ماندگار راه و ساختمان گفت: زمان اجرا و یا ساخت یک واحد مسکونی مهم نیست، بلکه کیفیت ساختمان‌ها اصل است به طور مثال ممکن است یک ساختمان بسیار قدیمی از بروز سیل و یا حادثه دچار خسارت نشود،  اما یک ساختمان نوساز با کوچکترین حادثه‌ای دچار خسارت‌های بسیار زیادی شود.

وی تأکید کرد: بسیاری از خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی به دلیل عدم نظارت و کنترل‌های بازرسان است و باعث شده که با کوچکترین حادثه‌ای چنین خسارت‌هایی را به بار بیاورد.

گلابچی بیان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین بسیار ضروری است و در کاهش میزان آسیب پذیری ساختمان‌ها بسیار تأثیرگذار است، بنابراین باید تلاش کنیم که با ورود به این عرصه از بروز چنین حادثه‌هایی جلوگیری کنیم.

این چهره ماندگار راه و ساختمان با تأکید بر اینکه سبک‌سازی نخستین راه‌حل برای جلوگیری از بروز خسارت‌های ناشی از زلزله است، گفت: موقعیت و مکان یابی مناسب و جلوگیری از ساخت و ساز‌ها در بستر و حاشیه رودخانه‌ها باعث می‌شود که شاهد حوادثی مانند لرستان، گلستان و خوزستان نباشیم.

گلابچی با اشاره به اینکه باید مسیر‌ها و کانال‌هایی برای هدایت آب در شهر‌های سیل‌خیر پیش‌بینی کنیم، گفت: باید آب‌های سطحی و همچنین آب‌های رودخانه را به گونه‌ای کنترل و هدایت کنیم که وارد اراضی در شهر‌ها نشود.

وی با بیان اینکه در تمام شهر‌ها طرح جامع و طرح تفصیلی و همچنین در روستا‌ها طرح هادی تهیه می‌شود، افزود: متأسفانه در برخی از شهر‌ها و روستا‌ها اجرای این طرح به درستی انجام نشده و از سوی دیگر در بسیاری از شهر‌ها به روزرسانی نشده است و اگر در این طرح‌ها فضا‌های زندگی و پیش‌بینی تغییر اقلیم‌ها گنجانده شود میزان خسارت‌ها بسیار کاهش می‌یابد، بنابراین باید نهاد‌های تصمیم‌گیر در سیاست‌های کلان به این اصل و موضوع توجه کنند و اگر واحد‌های مسکونی در حاشیه رودخانه‌ها و نقاط سیل‌خیز ساخته شود به سرعت جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: متأسفانه طی چند وقت اخیر شاهد ارائه مجوز‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی برای ساخت چنین واحد‌هایی هستیم، بنابراین باید هر چه سریع‌تر از دادن مجوز‌های بی حساب و کتاب در این عرصه جلوگیری کنیم.

این چهره ماندگار راه و ساختمان در پاسخ به سئوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر زمین‌خواری و یا دشت‌خواری و اثرگذاری آن بر بروز خسارت‌های ناشی از سیلاب گفت: هر زمانی که در فرآیند‌های طبیعی و همچنین حفظ محیط زیست غفلت کرده‌ایم و اجازه قطع درختان را داده‌ایم باعث تغییر زیست بوم و اقلیم شده‌ایم که این امر در به خطر افتادن محیط زیست بسیار تأثیر داشته است.

گلابچی گفت: قطع درختان و جایگزین کردن واحد‌های مسکونی به جای آن باعث شده که زیست بوم تغییر کند و این امر در ارتفاعات و دامنه‌های کوهستانی بیشتر مشهود است، بنابراین باید به این اصل توجه شود که تغییر زیست بوم باعث گرم شدن کره زمین و آب شدن یخ‌های قطبی می‌شود به طور مثال تغییر اقلیم در دنیا باعث شده که ۴۰ درصد از یخ‌های قطبی آب شود و شاهد بالا آمدن سطح آب و در نتیجه بر هم خوردن تعادل محیط زیست شود.

وی یادآوری کرد: محلی که کشور برای عبور آب انتخاب کرده نباید تبدیل به یک محله و یا یک شهر شود ممکن است این امر در کوتاه مدت تأثیر نداشته باشد، اما در بلند مدت شاهد بر هم خوردن تعادل محیط زیست و در نتیجه سیلاب می‌شود.

این چهره ماندگار راه و ساختمان تصریح کرد: به لحاظ علمی باید مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی یک شهر و یا یک ساختمان صورت گیرد و آمادگی‌های لازم برای بروز هر حادثه‌ای در آن پیش‌بینی شود.

وی اظهار کرد: باید با جدیت در پیاده‌سازی ضوابط، چارچوب‌ها و طراحی‌ها ملاحظات جدی در نظر گرفته شود، زیرا اگر خطایی در این حوزه ایجاد شود نتیجه درستی به همراه نخواهد داشت.

گلابچی گفت: ما زلزله و یا سیل را یک بلا و یا حادثه طبیعی نمی‌دانیم، بلکه می‌توان از این فرصت‌ها به ویژه بارندگی‌ها استفاده کرد و ذخایر و آب‌های زیرزمینی خود را افزایش داد.

این چهره ماندگار راه و ساختمان با اشاره به اینکه مطالعات بسیار وسیعی درباره سازه‌های آبی خوزستان منتشر شده است، گفت: تمام تاریخ، جغرافیا، ویژگی‌های اقلیمی، پل‌ها و سیل‌بند‌های موجود در خوزستان در این مطالعات انجام شده و این استان به صورت کامل آسیب‌شناسی شده است بنابراین ما می‌توانستیم در استان خوزستان با مطالعات چنین پروژه‌هایی و همچنین با استفاده از مکان‌یابی مناسب شاهد بروز چنین خسارت‌هایی در این منطقه نباشیم.

گلابچی توضیح داد: اگر پیش‌بینی‌های کافی و درستی از میزان بارندگی‌ها صورت می‌گرفت و از سوی دیگر هدایت آب به نحو درستی انجام می‌شد، می‌توانستیم از این بارندگی‌ها به درستی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه راه‌حل‌ها ایجاد سد نیست، گفت: باید بتوانیم مسیر آب را به سمت دریا و رودخانه هدایت کنیم و با استفاده از مطالعات علمی از فرصت این بارش‌ها استفاده کنیم.

این چهره ماندگار راه و ساختمان بیان کرد: در شهرسازی‌های بسیاری از استان‌ها کانال‌هایی ایجاد شده که آب‌های سطحی را به سمت زمین هدایت می‌کند و همین موضوع باعث ایمن نگه داشته شدن محل زندگی افراد شده است به طور مثال در تخت جمشید کانال‌های آب پیش‌بینی شده بود و آب‌های ناشی از بارندگی‌های سیل‌آسا به سمت درستی هدایت شده است.

وی به وضعیت استان تهران هم اشاره کرد و گفت: در تهیه نقشه توپوگرافی تهران مطالعات تفصیلی به خوبی انجام شده و در طرح تفصیلی این شهر به تمامی نکات توجه شده به طوری که شهرسازی در بستر رودخانه‌ها مانند فرحزاد و یا کن صورت نگرفته است.

این چهره ماندگار راه و ساختمان اظهار کرد: در سال‌های گذشته تجربه سیل را در شمال تهران تجربه کردیم، اما خوشبختانه با رعایت کردن نکات ایمنی از بروز سیل در سایر مناطق جلوگیری کردیم.

گلابچی گفت: ایجاد سد تنها با هدف تأمین آب ساخته شده و با ایجاد آن سعی شده که ذخیره آب برای یک شهر را تأمین کند، اما نگه داشتن جریان‌های سطحی آب تنها با ساخت سد امکان‌پذیر نیست بلکه باید با ایجاد جریان‌های طبیعی بتوانیم از این فرصت‌های بارندگی استفاده کنیم.

این چهره ماندگار راه و ساختمان در پایان گفت: مطالعات انجام شده در حوزه آبخیزداری تهران این اطمینان را می‌دهد که ساخت و ساز‌های استان تهران در معرض خطر و سیل قرار ندارد و اگر بتوانیم مداخلات انسان را در شرایط طبیعی کاهش دهیم و همچنین از فرصت بارندگی جهت پر کردن سفره‌های آب زیرزمینی استفاده کنیم، می‌توانیم شاهد ورود کشور به دوران ترسالی باشیم.

انتهای پیام/

عدم نظارت و کنترل بر ساختمان‌ها در خسارت‌های بلایای طبیعی تأثیرگذار بوده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار