فاطمیان پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تورم حوزه نشر دوبرابر آمار تورم است/ «کتاب سایه بان شهر»؛ شعار فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت:حوزه نشر در صورت حمایت نکردن دولت آسیب جدی خواهد دید چرا که تورم حوزه نشر دوبرابر آمار تورم کلی است.

علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره ویژه برنامه‌های فرهنگسرای کتاب در سی و دومین سال نمایشگاه کتاب به خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امسال دهمین سالی است که فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب برپا می‌شود و با توجه به رویکرد سازمان مبنی بر توسعه فرهنگ کتابخوانی در تهران، شعار امسال این فرهنگسرا «کتاب سایه بان شهر» انتخاب شده است.

وی افزود: در فرهنگسرای کتاب، غرفه‌ای برای معرفی ۱۰۷ کتابخانه‌ای که زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری هستند تعبیه شده است، همچنین بخش عضویت رایگان کتابخانه‌ها را داریم، یعنی در این ۱۰ روز، علاقه مندان می‌توانند به صورت رایگان عضو هریک از کتابخانه‌های سازمان شوند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: بخش کتابخانه دیجیتال و غرفه ارائه محصولاتی که موجب ترویج کتابخوانی می‌شود از دیگر خدمات فرهنگسرای کتاب است، کتابخوانی توسط هنرمندان مخصوصا در روز‌های پنجشنبه و جمعه که نمایشگاه شلوغ‌تر است، تئاتر‌های میدانی و نمایشگاه پوستر و کاریکاتور با موضوع کتاب هم از برنامه‌هایی است که معاونت هنری، مسئولیت برگزاری آن‌ها را بر عهده دارد.

فاطمیان پور گفت: باغ کتاب مجموعه بزرگی در پایتخت است و مردم از خدمات این مجموعه به خوبی استقبال می‌کنند که این بار در حجمی کوچکتر به فرهنگسرای کتاب آمده و بخش‌هایی مانند مغز باغ کتاب، رباتیک، غرفه بازباران، غرفه کودک و همچنین معرفی کامل این مکان در فرهنگسرای کتاب را جانمایی کرده است البته رادیو کتاب را هم در این فرهنگسرا داریم و کانون‌های مردمی هم در حوزه داستان نویسی، شعر و... برنامه‌های میدانی را برای مردم اجرا می‌کنند.

وی ضمن اشاره به بخش نذر کتاب که با محوریت کمک فرهنگی به سیل زدگان برگزار می‌شود، بیان کرد: امسال نگاه ویژه تری به بخش نذر کتاب داشته ایم، از آنجایی که قرار است با همکاری سایر نهاد‌های فرهنگی، خانه‌های فرهنگی را در مناطق سیل زده از جمله استان خوزستان تاسیس کنیم، امیدواریم بخش نذر کتاب با حمایت رسانه‌ها به خوبی برگزار شود تا کتاب‌های مورد نیاز برای کودکان و مربیان در این قرارگاه‌های فرهنگی هنری تامین شود.

فاطمیان پور گفت: امسال همانند سال‌های گذشته، باز هم بخش «کتاب من» را داریم، کودکان با مراجعه به این غرفه، کتاب‌های مورد نظرشان را با نام خودشان تهیه می‌کنند، دو کتابخانه مجهز سازمان که مخصوص نابینایان است در فرهنگسرای کتاب حاضر است. همچنین غرفه صحافی کتاب برای صحافی کتاب‌های قدیمی و آموزش این مهارت به دیگران در این فرهنگسرا خدمت رسانی می‌کند. جورچین کتاب، پرچین کتاب، تولد کتاب و... هم از ویژه برنامه‌های غرفه کتاب کودک به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری افزود: یک بخش ویژه در فرهنگسرای کتاب موجود است و آن هم نگارش کتاب به صورت انتزاعی است. در این غرفه یک تلویزیون و یک کیبورد قرار داده شده که هر مراجعه کننده یک سطر با نام خودش تایپ می کند، اگر در ادامه، داستان این کتاب ارزشمند و قابل انتشار شد، آنگاه این کتاب را با نام افرادی که برای آن مطلب نوشته اند چاپ خواهیم کرد. چهار اتوبوس مجهز هم به نام کتابگرد هدهد آماده کرده ایم. این اتوبوس‌ها به طور واقعی یک کتابخانه هستند و با رویکرد اصلی کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان فرهنگی هنری کتاب جدیدی را در فرهنگسرای کتاب رونمایی می‌کند یا خیر گفت: کتاب‌ها پیش‌تر رونمایی شده است و تنها تولیدات سازمان در ایام گذشته به نمایش گذاشته شده است. سال گذشته با توجه به وضعیت چاپ و نشر تاحدودی در بخش تولید کتاب فعالیتمان کم بود، اما امیدواریم که امسال این کم کاری تا حد قابل قبولی جبران شود.

فاطمیان پور درباره استقبال مردم و فروش این دوره نمایشگاه اظهار کرد: وقتی قبل از نمایشگاه مجموع فروش کتاب‌ها در باغ کتاب و... را می دیدم توقع نداشتم که مردم تا این حد از کتاب حتی خرید آن استقبال کنند، این فروش خوب قبلا در باغ کتاب اتفاق افتاده است و اگر حمایت شود در نمایشگاه نیز اتفاق می‌افتد. اگر حمایت‌های دولت نباشد حوزه نشر آسیب جدی خواهد خورد کما اینکه در حال حاضر هم تا حدودی آسیب خورده است و در این زمینه مشکل بسیار داریم و تورم حوزه نشر دوبرابر آمار تورم است.

وی در پاسخ به اینکه آیا یک طرح کلی برای ترویج کتابخوانی در شهر توسط سازمان ترتیب داده شده است یا خیر، گفت: مدتی است که متمرکز طرح ویژه‌ای در حوزه کودکان و نوجوانان هستیم. این طرح از تمامی ایده‌های ارائه شده، اجرایی تر، نافذتر و کم هزینه‌تر است و اجرای آن مشارکت آموزش و پرورش را می طلبد. ما معتقدیم که اگر می‌خواهیم اقدامی تاثیر گذار و ریشه‌ای در حوزه کتاب انجام دهیم، حتما باید از نوجوانان و سپس جوانان آغاز کنیم، البته این هم مدنظر است که سیاست گذاری‌های جدید به گونه‌ای باشد که در نهایت دچار وضعیت فعلی در حوزه کتاب خوانی نباشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار