«سردسته باند»، غایب بزرگ جلسات دادگاه قتل خاشقجی

مقام غربی اعلام کردند احمد العسیری، ناظر قتل روزنامه‌نگار عربستانی که «سردسته باند» خوانده می‌شود، از ماه ژانویه فقط در ۴ جلسه دادگاه حضور پیدا کرده است.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادستان‌های عربستان اعلام کرده‌اند احمد العسیری، معاون رئیس نهاد اطلاعاتی این کشور، بر قتل خاشقجی ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست که اکتبر سال گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول صورت گرفت، نظارت داشته است. همچنین گفته می‌شود سعود القحطانی، غول رسانه‌ای دربار عربستان، به العسیری مشاوره می‌داده است.

العسیری و قحطانی از افراد بسیار نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، بوده‌اند و به سبب دست داشتن در قتل خاشقجی به طور رسمی برکنار شده‌اند. در عین حال، چهار مقام غربی مطلع گفتند العسیری از ماه ژانویه (دی-بهمن) فقط در چهار جلسه دادگاه حضور پیدا کرده است.

یکی از این مقامات به خبرگزاری فرانسه گفت: «القحطانی در میان یازده فردی که محاکمه می‌شوند نیست. معنای غیبت قحطانی چیست؟ کسی نمی‌داند که آیا سعودی‌ها علاقمندند از قحطانی محافظت کنند یا وی را جداگانه مجازات خواهند کرد؟»

دادستانی عمومی عربستان، نوامبر سال گذشته علیه یازده مظنون از جمله پنج نفر که ممکن است در خصوص قتل خاشقجی به اعدام محکوم شوند، اعلام جرم کرد.

دیپلمات‌هایی از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل- انگلیس، آمریکا، فرانسه، چین و روسیه_ و نیز ترکیه اجازه دارند به صورت ناظر در جلسات محاکمه که تماما به عربی برگزار می‌شود، شرکت کنند. منابع آگاه گفتند این دیپلمات‌ها اجازه ندارند با خود مترجم بیاورند و معمولا هم با فاصله اندکی از زمان برگزاری جلسه دادگاه، احضار می‌شوند.

این منابع اعلام کردند یک نماینده از خانواده خاشقجی دست‌کم در یک جلسه دادگاه حضور داشته است. بسیاری از مظنونان در دادگاه از خود دفاع و اعلام کرده‌اند دستورات العسیری را اجرا و وی را «سردسته باند» اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار