آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت؛

از جزئیات جذب نیرو در آموزش و پرورش تا تخصیص سهمیه به داوطلبان کنکور در مناطق سیل زده

آموزش و پرورش در هفته گذشته حال و هوای تکریم مقام معلم داشت و اغلب با اخباری مربوط به این قشر همراه بود.

از جزئیات جذب نیرو در آموزش و پرورش تا تخصیص سهمیه به داوطلبان کنکور در مناطق سیل زدهبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون  جزئیات جذب نیرو در آموزش و پرورش، تخصیص سهمیه به داوطلبان کنکور در مناطق سیل زده و  ماجرای اختلاس ۵ میلیارد تومانی در آموزش و پرورش سپری شد.

تخصیص سهمیه به داوطلبان کنکور در مناطق سیل زده

سید محمد بطحایی وزیر آموزش وپرورش در حاشیه مراسم همایش ملی خیرین مدرسه‌ساز و در جمع خبرنگاران درباره وضعیت برگزاری کنکور سراسری برای داوطلبان کنکوری مناطق سیل‌زده اظهار کرد: تعویق زمان کنکور در اختیار سازمان سنجش است و بعید به نظر می‌رسد که زمان کنکور تغییر کند چراکه سال تحصیلی دانشگاه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: برای اختصاص سهمیه خاص به داوطلبان کنکوری صحبت‌هایی با وزارت علوم داشتیم و طی چند روز آینده شورای سنجش و پذیرش برای تعیین تکلیف این موضوع تشکیل شود.

بطحایی درباره چند و چون اعمال سهمیه گفت: روند اختصاص سهمیه مانند رویه در نظر گرفته برای داوطلبان زلزله‌زده کرمانشاهی است که در برخی رشته‌هاسهمیه اضافه در نظر گرفته می‌شود.

جزئیات جذب نیرو در آموزش و پرورش/ سال تحصیلی آینده کمبود معلم نداریم

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری آزمون استخدامی بیان کرد: نیاز‌های استخدامی براساس اهداف میان مدت و بلند مدت تعیین می‌کنیم و بر همین اساس امسال درخواست ۵۵ هزار مجوز استخدام به سازمان امور اداری و استخدامی ارائه شد.

وی ادامه داد: از مجموع درخواست‌ها، ۳۰ هزار نفر از طریق برگزاری آزمون استخدامی و ۲۵ هزار نفر نیز از طریق کنکور جذب شوند که برای جذب در دوره‌های یکساله به محض اخذ مجوز فرآیند استخدامی را دنبال می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود معلم و ساماندهی نیروی انسانی برای مهر امسال گفت: نیاز‌های خود را احصا کردیم و بر این اساس آن قسمتی از فارغ التحصیلان که به ما می‌پیوندند، سرباز معلمان و خرید خدمات آموزشی وغیره مشخص شده است و با توجه به تمهیدات انجام شده با کمبود نیروی مواجه نمی‌شویم.

اگر حال معلم خوب نشود، جامعه خوب نیست

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: جامعه ما باید قدردان مقام معلمی باشد، معلمانی که با وجود همه سختی‌ها و ناملایمات چراغ تعلیم و تربیت را پرفروغ نگه داشتند و دل در گروی پیشرفت فرهنگ و تمدن جامعه دارند.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ تکریم معلمان در جامعه همگانی شود، تصریح کرد: ارتقا تعلیم و تربیت در گرو مقام معلم است و اگر حال معلم خوب نشود، جامعه خوب نیست.

کاظمی افزود: اگر قلب جامعه خوب کار نکند فردا دچار مشکلات متعددی خواهیم شد، بنابراین مسیر تعالی جامعه مبتنی بر معلم، مدرسه و نظام تعلیم و تربیت است.

ماجرای اختلاس ۵ میلیارد تومانی در آموزش و پرورش

امیرعلی نعمت الهی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش درباره ماجرای اختلاس پنج میلیارد تومانی در یکی از ادارات آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهار کرد: براساس گزارش‌های دریافتی در آموزش و پرورش منطقه راسک از توابع شهرستان سرباز رئیس مستعفی آموزش و پرورش براساس مستندات موجود جابجایی در بودجه مربوط به آموزش و پرورش داشته است.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده این مدیر مستعفی و سه نفر از کارکنان آموزش و پرورش منطقه راسک به اتهام اختلاس تحت نظر دستگاه قضایی و مراجع نظارتی هستند.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش ضمن تشکر از دستگاه قضایی و مراجع نظارتی برای شفاف‌سازی در این ماجرا گفت: هنوز جزئیات دقیق این ماجرا مشخص نیست و مراجع مربوطه در حال تحقیق و بررسی هستند که بعد از اتمام این مراحل دستگاه قضا یا آموزش و پرورش اطلاع رسانی کامل در این زمینه خواهد داشت.

تخریب بیش از ۱۴۰۰ مدرسه بر اثر سیل/ تحویل مدارس بازسازی شده تا مهر ۹۹

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه ۱۴۸۰ مدرسه دچار آسیب شدند که برخی از آسیب ها کلی و برخی جزئی بودند، گفت: کل رقم خسارات برای آسیب جزئی و ملی ۴۴۰ میلیارد تومان بوده است و اغلب این مدارس دچار آسیب دیدگی پیش از این در لیست تخریب بودند اما به دلیل مشکل فضای آموزشی مورد استفاده بودند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: تا مهر ۹۸ برای مدارس کوچک و تا مهر ۹۹ برای مدارس بزرگ نیازهای حداقلی را برای دانش آموزان در نظر می‌گیریم و توصیه های وزیر بر این است که به طور جهادی در بازسازی و نوسازی مدارس اقدام کنیم.

وی بیان کرد: عمده آسیب به مدارس بر اثر آبگرفتگی و گل و لای وارد شده به مدارس بودند و خسارات سازه ای به طور آوار شدگی نبود و فقط دیوارها آسیب دیدند که البته برای جلوگیری از آسیب به دیوارها هم برنانه هایی داریم هرچند که هزینه بر باشد.

زمان فعالیت مدارس در ماه رمضان تغییر می‌کند؟

مسعود ثقفی مشاور مدیرکل و رئیس اداره آموزش و پرورش تهران درباره وضعیت تعطیلی و تغییر ساعات آموزشی در ایام مدرسه ماه رمضاناظهار کرد: تاکنون هیچ تعطیلی را به مناسبت ماه رمضان اعلام نکردیم و در این زمینه به ما بخشنامه‌ای اعلام ابلاغ نشده است.

سازوکار دانشگاه فرهنگیان برای ۳ ساله شدن دوره کارشناسی

رضا کچوئیان معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان درباره سرانجام سه ساله شدن دوره کارشناسی در این دانشگاه، اظهار کرد: طرح سه ساله شدن دوره کارشناسی در دانشگاه گزینه پیشنهادی به وزارت آموزش و پرورش برای طرح در وزارت علوم است که البته با مجموعه اقدامات کارشناسی شده، اجرای این دوره به صورت سه ساله امکان پذیر است.

کچوئیان درباره راهکار‌های پیشنهادی به منظور اجرای این طرح گفت: اضافه شدن دو نیم سال تابستانی به دوره تحصیل دانشجو با حداکثر ۱۰ واحد برای هر نیمسال یکی از راهکار‌های در نظر گرفته شده در این خصوص است؛ علاوه بر آن مجازی شدن برخی دروس دانشگاهی نیز راهکار پیشنهادی دیگر برای کاهش دوره تحصیل از ۴ به ۳ سال است.

شرایط تحصیل اتباع خارجی فاقد مدارک هویتی در کشور

غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور درباره وضعیت تحصیل اتباع خارجی در کشور، اظهار کرد: از سال ۹۳ و با توجه به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تحصیل تمامی افراد در سن تحصیل، ثبت‌نام دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس کشور به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: بنابر این فرمان اکنون ۴۷۰ هزار اتباع خارجی در مدارس ایرانی داخل کشور در حال تحصیل هستند و این روند برای سال‌های آتی هم تداوم خواهد داشت.

کریمی با اشاره به اینکه اتباع خارجی که فاقد مدارک اقامتی هستند هم می‌توانند در مدارس کشور تحصیل کنند، گفت: این افراد برای ورود به مدرسه باید در ابتدا از نظر سلامتی معاینه شوند و پس از اخذ کارت بهداشت و مراجعه به وزارت کشور مجوزی برای ثبت نام در مدارس ایرانی کسب کنند که این فرآیند نگرانی برای شرایط اقامتی آن‌ها ایجاد نمی‌کند و این موضوع صرفا برای نظارت بر سلامت اتباع خارجی است و اکنون بخشی از جمعیت دانش آموزی اتباع خارجی فاقد کارت اقامتی، اما از طریق مجوز حمایت تحصیلی امکان حضور در مدارس را پیدا کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار