در صحن علنی صورت گرفت؛

شهرداری‌ها مکلف به قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیرقانونی در محدوده بافت‌های تاریخی- فرهنگی شدند

نمایندگان مجلس شهرداری‌ها را مکلف به قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیرقانونی در محدوده بافت‌های تاریخی- فرهنگی کردند.

شهرداری‌ها مکلف به قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیرقانونی در محدوده بافت‌های تاریخی- فرهنگی شدندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداری بنا‌های تاریخی- فرهنگی، نمایندگان مجلس در بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی با حذف ماده ۹ این طرح موافقت کردند.

براساس ماده ۹ این طرح؛ کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مکلفند برنامه‌های خود در ارتباط با رفع نیاز‌های موجود در حوزه‌های خدماتی، تجهیزاتی و نیز زیرساخت‌های موردنیاز برای ارتقای کیفیت زندگی در بافت‌های تاریخی- فرهنگی هر شهر/روستا را ظرف مدت شش ماه پس از تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان به مورد اجراء گذارند. اجرای برنامه فوق باید به گونه‌ای باشد که براساس بودجه سنواتی حداکثر ظرف مدت ده سال از تصویب این قانون سطح خدمات و تامین زیرساخت‌های موردنیاز این محدوده‌ها از سطح میانگین شهر/روستای ذی ربط پایین‌تر نباشد.

تبصره- شورای برنامه ریزی و توسعه هر استان موظفند به نسبت اعتبارات اختصاص یافته به بافت‌های تاریخی- فرهنگی هر شهر/روستا موضوع ماده (۸) این قانون، اعتبارات موردنیاز را برای ساخت و تجهیز فضا‌ها و ساختمان‌های عمومی و خدماتی در محدوده مصوب بافت‌های تاریخی- فرهنگی آن شهر/ روستا، از محل اعتبار توزیعی در سهم دستگاه ذی ربط با اولویت تامین کنند.

نمایندگان مجلس همچنین در بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی با حذف ماده ۱۰ این طرح موافقت کردند.

همچنین وکلای ملت با ماده ۱۱ این طرح موافقت کردند؛ براساس ماده ۱۱ این طرح؛ در رسیدگی به تخلفات ساختمانی املاک واقع در حریم آثار و محدوده بافت‌های تاریخی- فرهنگی، کمیسیون‌های موضوع مواد (۹۹) و (۱۰۰) قانون شهرداری ها، مکلفند منحصرا قلع و قمع مستحدثات بدون پروانه و یا مازاد بر پروانه ساختمانی صادر شده را در صدور رأی لحاظ کنند.

نمایندگان در ماده ۱۳ این طرح هم دولت را مکلف کردند از طریق نهاد‌های ذی ربط در تعیین مقررات مربوط به طرح‌های توسعه و عمران، تدابیر و اقدامات جبران محدودیت‌های اعمال شده از قبیل تراکم در خصوص املاک واقع در محدوده بافت‌های تاریخی-فرهنگی موضوع این قانون را پیش بینی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار