باورهای غلط در نگهداری نوزادان، سلامتی آنها را به خطر می اندازد

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : باورهای غلط در نگهداری از نوزادان سلامتی کودک را به خطر می اندازد.

باورهای غلط در نگهداری از نوزادبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، رضا سعیدی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید براینکه بند ناف کودک ممکن است تا یک ماهگی نیفتد؛ بنابراین والدین و یا اطرافیان نوزاد نباید هیچگونه دستکاری به بند ناف کنند، گفت: بندناف باید خشک و تمیز باشد و اگر والدین نسبت به خشک شدن آن حساس هستند صرفا اجازه دارند تا با پنبه الکلی روی آن را تمیز کنند و از مالدین زردچوبه، خمیر یا هر چیز دیگری خودداری کنند، علاوه براین والدین می توانند با یک باند روی بند ناف کودک را ببندند تا با لباس نوزاد ارتباط پیدا نکنند و باعث آزار نوزاد نشود.
 
وی با بیان اینکه تا ۲۸ روز اول تولد کودک نوزاد و از ۲۸ روز تا یک سالگی نیز شیرخوار نامیده می شود، تصریح کرد: از یک سالگی تا سه سالگی نیز دوران نوپایی محسوب می شود که هرکدام از این دوره ها شرایط خاص خود را دارد.

پزشک فوق متخصص کودکان با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت مراقبت های ۱۳ گانه برای مادر و نوزاد ترسیم کرده است، گفت: وقتی یک نوزاد متولد می شود در نیم ساعت اول باید با شیر مادر تغذیه شود، که این امر موفقیت در امر شیردهی و ارتباط بهتری با کودک را ایجاد می کند.

سعیدی با بیان اینکه نوزاد هر زمان تقاضای شیر داشت باید مادر به او شیر دهد، افزود: در ۲۴ ساعت اول نوزاد و مادر ترخیص می شود به این شرط که نوزاد حتما دفع مدفوع وادرار داشته باشد.

وی  با تاکید براینکه ویزیت هایی که بعد از تولد انجام می شود در واقع نقش غربالگری را ایفا می کند تصریح کرد: بعضی از بیماریها در ساعات اولیه تولد نوزاد دیده نمی شود اما بعد از چند روز علائم آن نمایان می شود از همین رو بهتر است والدین معاینات بعد از تولد نوزاد را به دقت انجام دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با اشاره به اینکه گاهی ترشحاتی از بند ناف کودک بیرون می زند که نگران کننده نیست ولی اگر این ترشحات همراه با بوی بد و تورم و قرمزی باشد باید به پزشک مراجعه شود.
 
سعیدی افزود: برای سلامتی کودک شستشوی هفته ای ۲ بار کفایت می کند البته باید توجه داشت که حمام نباید خیلی بخار گرفته باشد چون تنفس برای کودک سخت می شود، همچنین کودک در یک محیط گرم معمولی با شامپوی مخصوص کودک در پنج دقیقه شستشو و از لیف یا کیسه محکم برای کندن لایه چربی روی پوست کودک ممانعت شود.

وی با بیان اینکه لباس کودک روزانه باید عوض شود، تصریح کرد: لکه های پوستی روی باسن و کمر به مرور برطرف می شود ، تصریح کرد: لکه قرمز بین دو ابرو و پشت گردن ناشی از عروق زیر جلدی است ؛ اگر قسمت حساسی از بدن این لکه ها وجود داشته باشد یا خونریزی دهنده باشد نیاز به تداخل پزشکی است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه لرزش های عضلات در کودک به خصوص در خواب که همراه با علائم دیگری نباشد نگران کننده نیست، گفت: برای بیرون زدگی ناف که فتق ناف نامیده می شود نیز اگر بیشتر از دو سانت باشد تداخل پزشکی لازم است، همچنین بهترین زمان برای ختنه کردن کودکان هفت روزگی به بعد است.

سعیدی با تاکید براینکه گریه های کودکان اکثر به دلیل قلنج و دل درد است، افزود: برای کاهش دردهای شکمی می توان شکم کودک را گرم کرد و با بغل کردن کودک و ضربه آهسته به پشت کودک و عدم تغذیه با شیرخشک درد او را التیام داد.

وی افزود: برخی از کودکان نسبت به تغذیه مادر حساس هستند، بنابراین مادر شیرده باید مصرف حبوبات و لبنیات را محدود کند و با مصرف قرص کلسیم نیاز خود را به مواد لبنی تامین کند تا در پایان سه ماهگی دل دردهای کودک بهبود یابد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : با بیان اینکه ریفلاکس شیر مادر در کودکان یک امر طبیعی است، افزود: کودک شیرخوار به دلیل اینکه به سرعت شیر می نوشد همراه با شیر هوا را نیز وارد شکم خود می کند از همین رو بعد از نوشیدن شیر مقداری ریفلاکس معده دارد که این امر تا ۱۸ ماهگی کودک طبیعی است.

سعیدی با اشاره به اینکه غربالگری شنوایی و بینایی برای تشخیص بیماری کودک انجام می شود، افزود: بیماری زردی کودکان یک مشکل شایع در بین کودکان است که ۶۰ تا ۸۰ درصد نوزادان این مشکل را تجربه می کنند و والدین نباید برای درمان این مشکل از روش های درمانی خانگی استفاده کنند فقط اگر مدت زمان زردی بیشتر شود نیاز به درمان است.

وی با تاکید براینکه برفک کودکان ناشی از یک قارچ است که بیشتر در کودکانی که پستانک و شیشه استفاده می کنند شیوع دارد، گفت: گاهی کودک برفک را می خورد و همراه مدفوع دفع می شود که باعث سوختگی پای کودکی می شود بنابراین برای درمان برفک یک راه درمانی آسان وجود دارد که باید درمان شود.
 
انتهای پیام//ف.غ
 

باورهای غلط والدین موجب تهدید سلامتی نوزادان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار