در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سردار سپهر: گروه‌های جهادی هنوز در مناطق سیل زده حضور دارند/ مهدیان: بخش زیادی از واحد‌های آسیب‌دیده تشکیل پرونده داده‌اند

گفت و گوی ویژه خبری امشب ۱۹ اردیبهشت ماه با موضوع بررسی آخرین وضعیت بازسازی مناطق سیل زده برگزار شد.


سردار سپهر: گروه‌های جهادی هنوز در مناطق سیل زده حضور دارند/ مهدیان: بخش زیادی از واحد‌های آسیب‌دیده تشکیل پرونده داده‌اندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفتگوی ویژه خبری امشب ۱۹ اردیبهشت ماه با موضوع بررسی آخرین وضعیت بازسازی مناطق سیل زده با حضور سردار سرتیپ پاسدار محمدحسین سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین و عزیزالله مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد.

سردار سپهر در ابتدای این برنامه با بیان اینکه مرحله امداد رسانی و عملیات امداد و نجات و خدمات ضروری در مرحله اول پایان یافته است، گفت: امروز نیرو‌های جهادی منتظر هستند ساز و کار بازسازی و نوسازی فراهم شود تا نیرو‌های جهادی وارد شوند چرا که مرحله امداد و نجات پایان یافته و نیرو‌ها به صورت موضوعی و موردی حضور دارند و امروز منتظریم تا در مرحله دوم سازوکارهای نوسازی و بازسازی فراهم شده تا مجددا گروه های جهادی وارد مناطق سیل زده شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره حضور گروه‌های جهادی اذعان کرد: این گروه‌ها در مناطق سیل زده حضور دارند، اما چون مرحله امداد و نجات  تقریبا به پایان رسیده است، آن‌ها به صورت موردی حضور دارند و با شروع مرحله نوسازی و بازسازی وارد عمل خواهند شد.

عزیزالله مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه برنامه با ارائه آماری از خانه‌ها و منازل نیازمند به بازسازی در خوزستان اظهار کرد: برآورد اولیه ما هنوز پابرجاست ۱۶۹ هزار واحد خسارت دیدند و نزدیک ۱۰۹ هزار واحد به طور کامل از بین رفته و ۱۰۱ هزار واحد خسارت جزئی دیده‌اند و واحد‌های تعمیری به بانک معرفی شدند.
 
وی ادامه داد: بخش زیادی از این واحد‌ها تشکیل پرونده داده‌اند و آماده معرفی به بانک‌ برای شروع کار بازسازی هستند. همچنین پرداخت بلاعوض به واحد‌های تعمیری نیز آغاز شده است.
 
معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره وضعیت منازل آسیب دیده در لرستان نیز عنوان کرد: کار بازسازی در لرستان زودتر ار خوزستان آغاز شده است به این دلیل که آب از مناطق لرستان تخلیه شده اما هنوز در مناطق مسکونی خوزستان آب وجود دارد. در لرستان پاکسازی، خاکبرداری به اتمام رسیده است. پرونده همه واحدهای تعمیری تشکیل شده است و کار بازسازی آنها در حال انجام است.
 
وی افزود: بیش از ۷ هزار واحد به بانک برای اخذ تسهیلات معرفی شدند که بخشی از آنها موفق به اخذ این تسهیلات شدند. به ۴۸۰۰ واحد کمک‌های بلاعوض معیشتی اعطا شده است و به تدریج کار پرداخت  تسهیلات های بلاعوض تعمیری آغاز شده است.
 
احمد مرادپور معاون عمرانی استانداری لرستان در گفت‌وگوی تلفنی با بیان اینکه توزیع لوازم اساسی در ابتدای کار با بی‌نظمی همراه بود، اذعان کرد: ما منتظر اتمام ارزیابی‌ها  و تعیین تکلیف وضعیت اسکان بودیم و برای همین از هفته گذشته هر چه وسیله آمده است در انبار‌های هلال احمر ذخیره شده است و از روز شنبه بر اساس لیست بنیاد مسکن به کسانی که وسایل آن‌ها آسیب دیدند و وضعیت اسکان آن‌ها تعیین تکلیف شده توزیع می‌شود.
 
وی تصریح کرد: در لرستان ۳۵ هزار واحد شناسایی شدند که آسیب دیدند، اما از بین آن‌ها بیش از ۳۳ هزار واحد ارزیابی شده و ۲۷ هزار و ۳۰۴ مورد در سامانه ثبت شدند و فقط ۱۲ هزار واحد تشکیل پرونده دادند. ملاک ما برای توزیع تشکیل پرونده است تا بر اساس لیست بنیاد مسکن آن‌ها را توزیع کنیم. کمپ چادر فقط دو مورد در پلدختر و چند مورد در مسیر جاده داریم و قرار است تا روز شنبه همه حق‌الاجاره‌ها پرداخت شود و  تا روز شنبه چادر‌ها جمع آوری شود.
 
معاون بازسازی بنیاد مسکن در مورد نحوه پرداخت خسارت گفت: باید صاحب خانه‌ها کاملا مشخص شوند و تحقیقات صورت گیرد تا خسارت برای لوازم خانگی داده شود، حجم کار بسیار گسترده است و برای همین زمان لازم است.

مهدیان ادامه داد: پرداخت اجاره‌ها یک هفته است که شروع شده و فقط برای واحد‌های احداثی اجاره بها داده خواهد شد و برای روستا‌ها ۶ میلیون تومان و در شهر‌ها ۱۲ میلیون تومان است. اجاره بها در پلدختر بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در ماه است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از شهر پلدختر آسیب دیده است، اذعان کرد: بسیاری از خانواده‌ها مهمان فامیل‌های خود شدند، اما ما به خانه‌هایی که در حریم رودخانه هستند و خراب نشده‌اند هم اجاره می‌دهیم تا خانه خود را پاکسازی کنند و یک مکان جدید برای ساخت انتخاب کنند.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: گروه‌های جهادی زیادی در لرستان ساکن شدند ما نگران تامین اجاره هستیم؛ با تماسی که با لرستان گرفتیم منازل استیجاری وجود ندارند و با استقرار در چادر مشکلات حل نمی‌شود.

سپهر ادامه داد: ما با بنیاد برای بازسازی و ساخت ۲۰ هزار واحد مسکن توافق کردیم که قطعا ایجاد نشاط و امید در شروع ساخت بسیار مهم است و شروع ساخت و ساز‌ها به مردم روحیه می‌دهد.

مهدیان خاطرنشان کرد: در شهر پل‌دختر ۱۵۰ واحد صد درصد تخریب شدند، اما بخش عمده شهر سالم است. در بخش‌هایی از شهر که ناچاریم فضا‌هایی را ایجاد کنیم تا مردم به صورت دائما اسکان یابند.

وی افزود: کمپ تبعات سختی دارند برای همین می‌خواهیم در خانه‌های آینده آن‌ها اتاقکی را درست کنیم تا در ۱۰ روز آینده چادر‌ها جمع می‌شود؛ در واقع کنار خانه آن‌ها چهاردیواری ساخته می‌شود تا چادر‌ها جمع شود.

میرمحمد غراوی سرپرست استانداری گلستان در تماس تلفنی با بیان اینکه آق قلا برای بار دوم دچار آبگیری شده است، اظهار کرد: امروز آخرین منطقه‌ای که دچار آب گرفتگی شده بود تخلیه شد و اقدامات پزشکی شروع شده است و در مورد آب آشامیدنی هیچ مشکلی وجود ندارد و آب آشامیدنی سالم در شبکه شهر وجود دارد و هیچ مشکلی برای شرب وجود ندارد و اگر مشکلی باشد از طریق هلال احمر اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
 
سرپرست استان گلستان افزود: حدودا ۹ هزار پرونده تا کنون تشکیل شده که از این تعداد ۸۰۰ پرونده احداثی و ۳هزار واحد تعمیراتی برای ارائه تسهیلات به بانک معرفی شدند.

وی افزود: در حال حاضر مجموعا ۱۰۵۲ واحد به بانک معرفی شده اند که برای ۵۰۲ فقره چک صادر شده و مابقی نیز به مرور زمان انجام خواهد شد.

غراوی بیان کرد: تاکنون ۴۵ واحد تا مرحله ساخت اسکلت سقف پیش رفته و ما تمام تلاشمان را کردیم تا واحد‌های تعمیری را تا پایان خرداد ماه نهایتا ۱۵ تیرماه به سرانجام برسانیم و امیدواریم که واحد‌های احداثی نیز تا ۹ ماه آینده تکمیل شوند.

سردار سپهر ادامه داد: از ابتدای سیل گلستان با فرمان فرمانده معظم کل قوا به نیرو‌های مسلح، همه نیرو‌ها برای کمک همه جانبه ورود پیدا کرده و بسیج به عنوان یک سازمان مردم نهاد پبشنهاد داد که هرمسجدی یک خانه سیل زاده را به سرانجام برساند چرا که حجم تخریب بالاست لذا اگر مردم حضور پیدا نکنند امکان التیام این گرفتاری مردم بسیار سخت خواهد بود.

وی افزود: با اعلام امادگی ائمه مساجد و پایگا‌ه‌های مقاومت ما در سراسر کشور مقرر شد تا با کمک مساجد به دولت کمک کنیم تا مناطق سیل زده هرچه سریعتر احداث شود.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین افزود: اکنون پایگاه‌های بسیج و مساجد فعال شده اند لذا اگر ساز و کار‌های اجرایی زودتر فراهم شود از ماه مبارک رمضان بهره بیشتری خواهیم برد و کمک‌ها افزایش خواهد یافت.

در ادامه برنامه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: هنوز برخی روستا‌های خوزستان زیر آب قرار دارند و به تدریج آب آن‌ها در حال خروج است و دستگاه‌های اجرایی و نیرو‌های مسلح بسیج شده اند تا با احداث سیل بند‌ها آب وارد روستا‌ها نشود تا بتوانیم آن‌ها را تخلیه کنیم.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که شرایط را به حالت عادی برگردانیم که مردم بتوانند کشت تابستانی خود را آغاز کنند، اکنون ۳۵ روستا دچار آب گرفتگی هستند و تعدادی دیگر نیز در محاصره آب قرار دارند، اما به تدریج مشکل آن‌ها در حال حل شدن است.

شریعتی تصریح کرد: تعدادی از کمپ‌ها خدمات کاملی داشتند، اما برخی دیگر غیر رسمی بوده و به دلیل احشام برخی روستاییان در جنگل دایر شده اند لذا گروه‌هایی را بسیج کرده ایم تا امکاناتی مانند آب شرب، سرویس‌های بهداشتی، پکیج‌های بهداشت و مواد غذایی را برای ساکنان این کمپ‌ها فراهم کنند.

مهدیان گفت: به کمک نیرو‌های مسلح داخل بسیاری از روستا‌ها از آب تخلیه شده است، اما در مسیر تردد به آن‌ها هنوز با قایق رفت و آمد میشود.

وی افزود: خوشبختانه تخریب خانه‌ها در روستا‌ها کمتر بوده است تا جایی که بسیاری از سیل زدگان در خانه‌های خود ساکن هستند و ما حتی به خانواده‌هایی که در خانه خود مستقر هستند مبلغ کمکی در نظر گرفته شده را پرداخت می‌کنیم.

معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور ادامه داد: برای ۳۰ هزار واحد کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته شده و در جلسه هیات دولت این هفته نیز تخصیص باقی اعتبارات لازم نیز به تصویب رسید، لذا درباره تامین منابع مشکلی وجود ندارد و انشاالله با کمک خیرین و بسیج خانه‌ها سریعا احداث و تحویل داده خواهد شد.

سردار سپهر تصریح کرد: بسیج با ظرفیت بالایی که دارد گروه‌های روانشناسی، فرهنگی و پزشکی را به مناطق سیل زده اعزام کرده و انشاالله با اختصاص اعتبارات لازم گام دوم بازسازی‌ها در کنار این خدمات صورت خواهد گرفت.

مهدیان افزود: قراربود حدود ۴۰۰ خانه در که در حریم رودخانه‌ها قرار دارند جابه جا شوند، اما با تصمیم وزارت نیرو این تعداد به ۱۱۰ خانه کاهش یافت چرا که با ایمن سازی برخی رودخانه‌ها میتوان جلوی سیلاب را گرفت.

وی افزود: بسیاری از مردم به دلیل نوعی معیشتشان باید نزدیک رودخانه‌ها باشند و سخت است که خانه‌های ۱۳۴روستا را جابه جا کنیم، لذا تنها ۳۲ روستا به جابه جایی نیاز دارند.

سردار سپهر در پایان خاطر نشان کرد: از مسئولان دولت و مجلس تقاضا می‌کنم که با توجه به حادثه خیز بودن کشور، ساز و کار ملی قدرتمندی با ظرفیت پشتیبانی مردمی شکل بگیرد، تا مردم بدانند که در حادثه و شرایط سخت نظام و سازمان‌های مردم نهاد به کمک آن‌ها می‌آیند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار