در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

قدرت آمریکا رو به افول است/ بدهی ۵۰ میلیارد دلاری و شکست سیاسی در ونزوئلا، از چالش های آمریکاست

گفت و گوی ویژه خبری امشب ۲۲ اردیبهشت ماه با موضوع چالش‌های داخلی و‌بین المللی آمریکا در ابعاد مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی برگزار شد.

قدرت آمریکا رو به افول است/ خواست مردم ونزوئلا سیاست‌های امریکا را به شکست کشاندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت و گوی ویژه خبری امشب ۲۲ اردیبهشت ماه با موضوع چالش‌های داخلی و‌ بین المللی آمریکا در ابعاد مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی با حضور کارشناسان برگزار شد.

در این برنامه ساسان شاه ويسى كارشناس اقتصادى و صدرالحسينى كارشناس سياسى به موضوع چالش هاى داخلى و بين المللى آمريكا در ابعاد مختلف سياسى و اقتصادى پرداختند.

در ابتدا، صدرالحسینى با اشاره به نظام بین الملل و جایگاه آمریکا، اظهار کرد: ما در گذشته تعاریف متفاوتی از مؤلفه هاى قدرت داشتیم که بخش اعظم آن موضوع نظام است، اما امروزه با تغییر و تحولات گوناگون در نظام، مؤلفه قدرت فقط به نظام محدود نمى شود.

وى در ادامه بیان کرد: امروز جایگاه آمریکا با دهه ٦٠ و ٧٠ کاملا متفاوت است، و قدرت آمریکا از منظرگاه جامعه شناسان و متخصصان مطرح، رو به افول است.

این کارشناس سیاسى با بیان اینکه ونزوئلا مدت بسیارى در اختیار آمریکا بوده است، یادآور شد: ونزوئلا مدت‌ها در دهه هاى گذشته در اختیار آمریکایی‌ها بود و مردم ونزوئلا براساس اعتقاد ملى گرایانه خودشان شرایط سیاسى آن جا را تغییر دادند و در زمانى که آمریکا این کشور را تحریم کرده بود، مردم ونزوئلا به خیابان‌ها آمدند و آمریکایی‌ها را به شکست واداشتند.

صدرالحسینى اضافه کرد: آمریکایى‌ها در حوزه هاى مختلف با شکست هاى متعددى روبرو شده است و امروزه نمى توانیم ادعا کنیم که آمریکا با داشتن قدرت نظامى بزرگ، به پیروزى خواهد رسید و این چنین نخواهد بود.

در ادامه، شاه ویسى با اشاره به قدرت اقتصادى آمریکا و برخى از کشورها، تصریح کرد: این بدهى و تغییر در نظام اقتصادى ناشى از یک انحراف بزرگ در منابع و هزینه هاى اقتصاد آن کشور است، اقتصادى که ٢٠ هزار میلیارد دلار ظرفیت دارد، اما بدهى آن با توجه به آمارهاى دقیق، به ٥٠ هزار میلیارد دلار ارتقا پیدا مى کند.

وى تاکید کرد: امروزه مهم‌ترین چالش هاى ما در حوزه دفاع، بهداشت و سلامت، محیط زیست و انرژى است که متاسفانه در آن دچار انحراف هستیم.

این کارشناس سیاسى با اشاره به انحراف معیار مالى و اقتصادى آمریکا، عنوان کرد: انحرافات مالى و اقتصادى آمریکا به دلیل تقلب، سوء استفاده هاى حزبى، سوءاستفاده از جایگاه مدیریتى و عدم به جریان انداختن طرح هاى ملى است.

شاه ویسى گفت: در حال حاضر بیش از سه پنجم اقتصاد آمریکا واردات است و به ظاهر یک قدرت بزرگ است، اما این اتفاقات زمینه انحرافات را فراهم مى کند به طورى که  ١درصد این انحرافات ناشى از به کارگیری عمل هایى است که پایدار نیست و در بلندمدت مصارف و منابع را دچار انحراف مى کند.

کارشناس اقتصادى خاطرنشان کرد: بسیارى از افراد معتقدند که وضعیت اقتصادى آمریکا بسیار بهتر از گذشته شده است، اما در واقع این چنین نیست . در حقیقت  دلیل اصلی این تفکر در رابطه با آمریکا ناشی از عدم پیش بینى آینده بوده و این نشان دهنده این است که آمریکا دچار افول اقتصادى شده است.

صدرالحسینى با بیان اینکه از بحث قدرت یک جانبه عبور کرده ایم، اظهار کرد: امروزه ما از بحث قدرت یک جانبه عبور کرده ایم و آمریکایى‌ها به غیر از حوزه اقتصادى، در حوزه هاى دیگر هم مثلا با چین چالش هاى بسیار زیادى دارند.

وى افزود: سایبر یک علم جدید است، اما سرعت آن در کشورهاى دیگر به گونه اى است که آمریکایى‌ها ادعا دارند که در بعضى از مراکز ما هکر وجود دارد، اما واقعیت این است که آمریکایى‌ها در حوزه سیاسى اقتدار لازم را ندارند.

این کارشناس سیاسى از عدم قدرت آمریکا در حوزه نظامى خبر داد و بیان کرد: درست است که اتحاد جماهیر شورى دیگر وجود ندارد، اما کسى نمى تواند بگوید که آمریکایى‌ها از قدرت نظامى بالایى برخوردار است و چینى‌ها و روسی ها  نمى توانند با آن مقابله کنند.

سیدرضاسیدالحسینی کارشناس روابط بین الملل در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص پیشرفت یا افول آمریکا گفت: اگر بر اساس آمار بررسی شود زیرساخت‌های این کشور برای سی سال پیش بوده و امروز تقریبا فرسوده است. این مشکل تا جایی است که مشکلات طوفان ۱۰ سال پیش نیواورلان نیز همچنان حل نشده و ادامه دارد.

وی در ادامه افزود: آمریکایی ها دو سال است  که نه درمقابل موج‌های سیل آسای سرما بلکه در مورد اتفاق کوچک‌تر هم نتوانستند مشکلات مردم خود را حل کنند.

این کارشناس برنامه با اشاره به سیل یک ماه پیش کالیفرنیا اظهار کرد: هنوز نتوانستند مشکلات آن را حل کنند تا جایی که حدود دوهفته پیش نماینده آن‌ها گریه کنان گفته بود که هیچ کس نیامده و هنوز بخش‌های قابل توجهی از این ایالت زیر آب است.

سید الحسینی با اشاره به شکنندگی آمریکا گفت: امروز آمریکا در قبال مهاجران، مشکلات خانوادگی و مادران و فرزندان مهاجر بسیار شکننده بوده و به طور کلی اکثر برنامه‌های یک دهه گذشته این کشور با شکست روبه رو شده است.

وی در خصوص برنامه‌های اوباما و ترامپ در خصوص بیمه‌ها افزود: تمام برنامه‌های یک دهه گذشته هم در زمان اوباما و هم در زمان ترامپ بحث بیمه‌ها بوده که آمریکایی‌ها نیاز بسیاری به آن داشته، اما رشد ناچیزی را تجربه کرده است و مردم آمریکا در این مورد به شدت گله‌مند هستند و طبق آمار رسمی آمریکا؛ ۴۰ میلیون انسان زسر خط فقر در این کشور وجود دارد.

این  کارشناس امور بین الملل گفت: این آمار‌ها برای کشوری که مدعی ابرقدرتی است شکننده است و نشان دهنده آن است که نه در بحث‌های تکنولوژی سطح بالا بلکه در مسائل ساده نیز افول آمریکا قابل بیان و نمایش است.

صدرالحسینی با بیان اینکه وزارت کهنه سربازان در آمریکا وجود دارد اظهار کرد: آمار خودکشی این وزارت خانه از میان کهنه سربازان در یک دهه گذشته متوسط ماهی ده نفر بوده است و این کهنه سربازان گله مندی شدیدی دارند.

در ادامه ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصاد سیاسی با اشاره به آمار‌های داخلی آمریکا گفت: طبق آمار نیمی از افراد بالای پنجاه و پنج سال درد آمریکا فاقد مستمری هستند و این یک شاخص بزرگ نرخ فقر بوده است. در امریکا نرخ فقر با متوسط درامد سالیانه سنجیده می‌شود که طی دو سال گذشته این متوسط درامد نیز تقلیل پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین مسئله در این کاهش نرخ‌ها و کسری در بوجه است که در بخش‌های مختلف نظیر سلامت و نظامی بسیار رویت می‌شود.

کارشناس برنامه درباره بیمه فدرال آمریکا گفت: طبق قانون هر کسی که شغل دارد از بیمه فدرال استفاده می‌کند و چیزی شبیه خویش فرما دارند که فرد خودش را بیمه می‌کند؛ و این سطح افزایش یافته تا جایی که یک حدی کارفرما رعایت می کند و بعد از اینکه کار تمام می‌شود و شخص باید برود منزل و این مبلغ خویش فرما را پرداخت کند چرا که جداشوندگی در کار ثابت در آمریکا یک هفته است.

شاه ویسی ادامه داد: سهم خویش فرما دو برابر کارکنان شاغل است در صورتی که شخص دیگر شغلی ندارد و درآمدش از آن کار استمرار ندارد.

صدرالحسینی درباره چالش‌های سیاست خارجی آمریکا گفت: امروز آمریکایی‌ها با چند مجمدعه بزرگ درگیر بوده و پرونده‌هایی است که آمریکایی‌ها را درگیر کرده است و حتی با کشور‌های نظیر ترکیه و اعضا ناتو مثل اروپایی‌ها مشکل میدا کرده است. اروپایی که همیشه ذیل آمریکا در امور بین المللی نظر می‌داد امروز از ارتش واحد اروپایی سخن می‌گوید و بحث اینترنت مستقل از امریکا را طرح می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: ابرقدرتی‌هایی که تا امروز با قدرت در مسائل مختلف قدرنمایی می‌کردند؛ هم اکنون دچار ضعف و افول هستند؛ کشور‌هایی که مستقل‌تر هستند مانند جمهوری اسلامی قوی‌تر شده و کشور‌هایی نظیر عربستان سعودی که وابسته به این ابرقدرت افول کرده شده؛ در آستانه فروپاشی قرار میگیرد.

صدرالحسینی کارشناس امور بین الملل گفت: امروز می‌توان از این افول آمریکا برای قدرت نمایی و شکل دهی تمدن نوین اسلامی استفاده کرد.

شاه ویسی در تشریح قدرت ارز امریکا هم گفت: دورانی که آمریکا را کشور نمونه تجارت آزاد خطاب می ‌کردند گذشته است و این جنگ تعرفه‌ای و افزایش زمان برای ایجاد کسب و کار و مسئله قوانین جدید مالیاتی رتبه آمریکا را بسیار کاهش داده است.

وی در پایان با بیان اینکه نزدیک به یک سوم اقتصاد جهان تحت اشراف آمریکا نیست؛ تصریح کرد: اگر قرار بر این شود که هر دوسال ده هزار میلیارد از اقتصاد جهان در اختیار گروه نوپدید‌ها قرار بگیرد، افول دلار که ارز بین المللی است؛ نزدیک خواهد بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار