پاکسازی ۳۵۰۰ هکتارمراتع استان کرمان از آفت ملخ صحرایی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: عملیات ردیابی ملخ صحرایی در سطح ۲۵۰هزار هکتار مراتع استان با ۴۵ اکیپ دیدبان انجام شده و اکنون ۳۵۰۰ هکتار از این مزارع پاکسازی شدند.

پاکسازی ۳۵۰۰ هکتارمراتع استان کرمان از آفت ملخ صحراییبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، طاهری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: مناطق ارزوئیه که مناطق همجوار حاجی آباد بندر عباس بوده و شهرستان ریگان در بخش‌های تک سیف الدین و تک فرهاد مناطق همجوار رودبار و بزمان سیستان و بلوچستان در اردیبهشت ماه ۹۸ به ملخ صحرایی آلوده شدند.

وی افزود: با تدارک امکانات شامل خرید سم، سمپاش و سایر امکانات عملیات مبارزه و کنترل ملخ صحرایی تاکنون در سطح ۳۵۰۰ هکتار مبارزه با این آفت انجام شده است.

وی بیان داشت: از نیمه‌های بهمن ماه، ملخ‌های صحرایی که منشا آن‌ها کشور‌های آفریقایی بوده پس از ورود به فاز مهاجر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس عربستان، عمان، یمن و امارات هجوم می‌آورندو به دلیل بارندگی‌های زیاد و رطوبت خاک، عدم مبارزه به موقع، از طریق خلیج فارس به استان‌های جنوبی کشور خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ریزش می‌ کنند.

طاهری گفت: با توجه به اینکه از سال ۱۳۴۲ تا کنون هجوم ملخ به کشور با حجم وسیع بی سابقه بوده است، بطوریکه از بهمن ماه ۱۳۹۷ تا این تاریخ ۹۶ دسته ملخ با دسته‌های ۵۰ تا ۲۰۰ میلیونی به کشور ریزش کرده اند و بدلیل تراکم بالای آفت به استان‌های جنوبی و عدم وجود امکانات لازم و بارندگی‌های اسفند ماه، امکان مبارزه مطلوب در این استان‌ها فراهم نبوده و موجب آلودگی این مناطق گردیده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: با تشکیل ۱۰ جلسه در فرمانداری‌های ریگان، بم، فهرج، ارزوئیه، سیرجان و کرمان به منظور تشکیل ستاد بحران و برنامه ریزی جهت استفاده از کلیه امکانات شهرستان‌ها در امر مبارزه با ملخ صحرایی انجام شد و همچنین رئیس سازمان از مناطق آلوده شهرستان ارزوئیه و ریگان بازدید و بر عملیات کنترلی نظارت نمودند.

وی با بیان اینکه جهت افزایش دانش کشاورزان و کارشناسان جهت ردیابی آفت کارگاه‌های آموزشی در شهرستان‌های همجوار مناطق الوده، جلسه توجیهی با حضور معاون سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص اهمیت مبارزه با ملخ و تحلیل وضعیت ملخ در کشور برگزار شد، افزود: با خرید ۳ دستگاه سمپاش میکرونر پشت وانتی جهت کنترل ملخ که هر کدام توانایی سمپاشی روزانه حدود ۲۰۰ هکتار از مراتع را دارد و خرید ۶ دستگاه سمپاش توربینی که هرکدام توانایی سمپاشی ۴۰ هکتار در روز را دارند و خرید ۱۵۰۰ لیتر سم دلتا مترین و مالاتیون به ارزش ۸۰۰ میلیون ریال به مبارزه با آفت ملخ صحرایی پرداخته شد.

وی گفت: شهرستان ریگان به ۱۱ دستگاه سمپاش مدرن، ۲ دستگاه سمپاش میکرونر، ۵ دستگاه سمپاش ۲۰۰ لیتری فرغونی، ۳ دستگاه سمپاش توربینی و یکدستگاه سمپاش ۲هزار لیتری کششی مجهز شده و عملیات مبارزه با ملخ در روستا‌های تک سیف الدین و تک فرهاد شهرستان ریگان با استفاده از ۵ دستگاه خودرو وانت و ۴ دستگاه تراکتور و ۲ دستگاه تانکر آب ۱۸هزار لیتری پشتیبانی شد.

طاهری عنوان کرد: اختصاص مبلغ ۳۰۳۰ میلیون ریال از طرف استانداری کرمان جهت مبارزه با ملخ، ۵هزار میلیون ریال اعتبار از سازمان حفظ نباتات جهت کنترل ملخ، ۱۸۶۰ میلیون ریال جهت خرید سمپاش، ۳هزارو۱۴۰ میلیون ریال جهت خرید سم و سایر هزینه‌های مرتبط جهت مبارزه با این آفت تخصیص یافت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان داشت: با اعزام خلبان از سوی شرکت هواپیمایی خدمات ویژه به شهرستان ریگان به منظور تعیین مناطق مناسب جهت ساخت باند هواپیمای سمپاش در صورت لزوم و استقرار کادر مدیریتی شامل معاون تولیدات گیاهی، مدیر حفظ نباتات و مدیر بازرسی سازمان به مدت ۵ روز در شهرستان ریگان عملیات مبارزه با این آفت ساماندهی شد.

انتهای پیام/ح

ادامه پاکسازی مراتع کرمان از ملخ های مهاجم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار