زاهدان/فرمانده نیروی انتظامی؛

عملكرد پاكستان در آزادی سه مرزبان ایرانی رضایتبخش نبود

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: مسوولان پاكستان در زمینه آزادی سه مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط نیروهای مرزی كشورشان، درست عمل نكردند لذا از این كشور همسایه گلایه مند هستیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛سردار 'اسماعیل احمدی مقدم' روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در زاهدان افزود: وقوع برخی مسایل در مرزها نظیر ورود اشتباهی نیروهای مرزبانی به خاك همسایه طبیعی است و مرزها عوارض كاملا مشخصی برای برخی رخدادها ندارد.

وی بیان كرد: ممكن است ماموری در شب یا روز در شناخت عوارض دچار اشتباه شود و این مهم به كرات از سوی مرزبانان دو طرف رخ می دهد كه باید در همان واحدهای همجوار حل شود.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: كلانتران مرزی ایران با مرزبانان كشور مقابل مراوده دارند و معمولا بروز اینگونه وقایع را كه كاملا طبیعی است در همان محل حل می كنند اما اقدامات آزادی سه مرزبان ایرانی توسط كشور پاكستان با تاخیر انجام گرفت.

سه مرزبان ایرانی 11 دی ماه در جریان تعقیب اشرار و قاچاقچیان بطور سهوی وارد خاك پاكستان شده بودند كه توسط نیروهای مرزی آن كشور بازداشت شدند.

با وجود تفاهم نامه های امضا شده بین دو كشور ایران و پاكستان مبنی بر استرداد ماموران مرزی كه دچار این قبیل اشتباهات می شوند، مسوولان پاكستانی به رغم پیگیریهای متعدد و تلاشهای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، فرماندار سراوان و معتمدان و ریش سفیدان، با 15 روز تاخیر این سه مرزبان را روز یكشنبه تحویل ایران دادند.

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از این گفت و گو هدف از سفر خود به سیستان و بلوچستان را ارزیابی مجدد مرزها و طرحهای در حال اجرا عنوان و بیان كرد: میزان پیشرفت طرحها و یگانهای مرزبانی كنترل و نقاط ضعف و قوت طرح انسداد مرز بررسی شد و امیدواریم تا پایان سال 91 تقریبا مرزهای مطمئنی در سیستان و بلوچستان داشته باشیم و طرحها را به اتمام رسانیم.

سردار احمدی مقدم افزود: البته تلاش بر این است كه با اجرای طرحهای انسداد مرز در سال عمرانی جاری، هیچ خودرویی بدون مجوز توان عبور از مرزهای ما را در سیستان و بلوچستان نداشته باشد كه به نظر می رسد این هدف قابل تحقق است.

وی اظهار داشت: انسداد مرز برای جلوگیری از تردد انسان و عبور دامهای قاچاق، از برنامه های نیروی انتظامی تا سال آینده است كه تحقق این امر مستلزم اعتبارات جدید برای ایجاد راههای جدید، پاسگاهها و برجكها و تقویت نیروی انسانی می باشد.

وي گفت: عملكرد امسال نیروهای مرزبانی و انتظامی در منطقه سیستان و بلوچستان بسیار مطلوب بود زیرا 50 درصد در افزایش عملكرد پیشرفت داشته اند و وقوع اغلب جرایم خشن و جنایی، سرقتهای مهم، تصادفات و آدم ربایی كاهش چشمگیر داشته است.

فرمانده نیروی انتظامی بیان كرد: آمارها نشان می دهد كه اقدامات برای تامین امنیت در سیستان و بلوچستان به شكل هدفمند در حال انجام است و كشفیات قاچاق بطور عمده مربوط به مناطق مرزی می شود.

وی اظهار امیدواری كرد با تكمیل طرحهای امنیتی، سیستان و بلوچستان دیگر معبر مواد مخدر نباشد و برنامه ای به نام كشف قاچاق اجرا نشود.

سردار احمدی مقدم گفت: امروز با استقرار یگانهای تكاوری، تقویت اقدامات اطلاعاتی، پوشش هوایی منطقه با استفاده از هواپیماهای سبك و فرستادن گشتهای انتظامی به عمق كویر می توانم بگویم كه كویر امروز منطقه امنی برای اشرار و كاروانهای مواد مخدر نیست.

وی بیان كرد: عبور كاروانهای قاچاق مسلح از اعماق كویر بسیار ناچیز شده و با اجرای كامل طرحهای امنیتی و تكمیل واحدهای انتظامی در آینده نه چندان دور اساسا كویر هم جزو معابر قاچاقچیان نخواهد بود.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به عملكرد این نیرو در بخش مقابله با مواد مخدر صنعتی نیز گفت: امسال نزدیك سه تن كشفیات شیشه در سراسر كشور داشتیم و كارگاههای متعددی را كشف و منهدم كردیم.

وی افزود: با تشدید مجازاتی كه دستگاه قضایی برای واردكنندگان و توزیع كنندگان مواد مخدر صنعتی در پیش دارد تولید این نوع مواد مخدر و روان گردانها در كشور متوقف خواهد شد.

سردار احمدی مقدم در ادامه این گفت و گو همچنین شرایط امنیتی را برای برگزاری انتخابات مطلوب ارزیابی و بیان كرد و گفت: همه تمهیدات لازم اندیشیده شده تا انتخابات در بهترین وضعیت امنیتی برگزار شود و همه دستگاههای اجرایی در این مهم نقش ارزنده ای ایفا خواهند كرد.

وی در ادامه پیرامون جذب نیروهای پیمانی در صورت گذراندن موفقیت آمیز دوره پنج ساله آزمایشی نیز گفت: دوره پنج ساله خدمت برای نیروهای پیمانی یك دوره آزمایشی به حساب می آید و 80 درصد از پنج ساله ها رسمی خواهند شد.

وي گفت: این دوره در واقع آزمونی است كه نیروها شایستگیهای خود را به اثبات برسانند و خدمتشان دایمی شود./س

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.