امضاء تفاهم نامه محیط زیست و پژوهشکده دانشگاه فردوسی مشهد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تفاهم نامه همکاری بین اداره کل حفاظت محیط زیست استان و پژوهشکده دانشگاه فردوسی مشهد به امضاء طرفین رسید.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امضاء تفاهم نامه محیط زیست و پژوهشکده دانشگاه فردوسی مشهدتورج همتی  مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در مراسم تبادل این تفاهم نامه گفت: به دلیل ضرورت برقراری ارتباط منظم، سازمان‌یافته و تعامل بیشتر نهاد‌های دانشگاهی و اجرایی این تفاهم نامه همکاری مشترک به منظور تبدیل یافته‌های علمی و پژوهشی به راهبرد و ابزاری برای اجرا در حفاظت از محیط زیست، به امضاء رسید.

وی ضمن اشاره به اینکه خراسان رضوی با جغرافیای گسترده و تنوع اقلیمی، ژنتیکی، گیاهی و جانوری، نیازمند مطالعات بیشتر و جدی تری در حوزه‌های تخصصی محیط زیست است تصریح کرد:  این تفاهم نامه با هدف تبادل دانش، یافته‌های نوین علمی و تجربیات بین دانشگاه و این اداره کل و هدایت تولیدات علمی و تحقیقات در پژوهشکده علوم گیاهی و طرح‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به سمت کاربرد در حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی به امضاء رسید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بستر‌سازی برای ایجاد و توسعه فناوری و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی در حوزه حفاظت محیط زیست را از دیگر اهداف این تفاهم نامه همکاری است.
 
همتی افزود: هم پوشانی و هم افزایی طرفین در بهره مندی از توان فکری، تجربی، پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، ایستگاه‌های تحقیقاتی و امکانات مناطق چهارگانه، کتابخانه‌ای، ارتباطات بین‌المللی وداده‌های قابل استفاده در تحقیقات از خروجی‌های این همکاری مشترک خواهد بود.

وی  تصریح کرد: حمایت از ایده‌های نو، تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و تدوین دانش فنی در حوزه‌های تخصصی مرتبط و نیز توسعه روش‌ها، معیار‌های جدید و هدایت تلاش‌ها به سمت توسعه قابلیت‌ها و حل مسائل نوین مرتبط با محیط زیست و تنوع زیستی را در فهرست اولویت‌های اجرایی دوطرف می باشد.


مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: همکاری در تعریف موضوع و اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه پژوهش‌های بنیادی و کاربردی و فناوری در راستای شناخت تنوع زیستی گیاهی و حفاظت از محیط زیست طبیعی و انسانی به صورتی سازمان یافته با تعامل و همفکری محیط زیست و دانشگاه انجام خواهد شد.

همتی افزود: پژوهشکده دانشگاه فردوسی مشهد طی این تفاهم نامه، انجام مطالعات بنیادی و بوم شناختی بر روی گیاهان نادر و در خطر انقراض استان خراسان رضوی و تکثیر و اهلی‌سازی آن‌ها با روش‌های حفاظت در زیستگاه (in situ) و خارج از زیستگاه طبیعی (ex situ) با بهره گیری از فناوری‌های نوین را به سرانجام خواهد رساند و این اداره کل نیز از حضور دانشجویان برای کارآموزی و کارورزی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خدمات علمی و فناوری در یافته‌های پژوهشی در رابطه با نیاز‌ها و اولویت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان حمایت خواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد:  به منظور تحقق اهداف تفاهم نامه و تسریع در تصمیم‌گیری‌ها، کارگروه مشترک چهار نفره شکل خواهد گرفت و در صورتیکه اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک به دانش فنی یا اختراع منتهی شود، مالکیت معنوی آن به‌صورت مساوی به طرفین تعلق خواهد داشت.

انتهای پیام//ف.غ
 

توسعه فناوری و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی از اهداف این تفاهم نامه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار