موسوی در نشست خبری:

فعلا چشم اندازی برای مذاکره با آمریکا نمی‌بینیم/خواستار پایبندی طرفهای برجام به تعهداتشان هستیم/به اظهارات ترامپ و اطرافیانش توجهی نداریم

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد که هم اکنون چشم اندازی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد.

فعلا چشم اندازی برای مذاکره با آمریکا نمی‌بینیم/خواستار پایبندی طرفهای برجام به تعهداتشان هستیم/به اظهارات ترامپ و اطرافیانش توجهی نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین نشست خبری سید عباس موسوی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه  با حضور اصحاب رسانه امروز هفتم خرداد در محل این وزارت خانه برگزار شد.

سید عباس موسوی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری خود اعلام کرد: «با خروج یک جانبه آمریکا وزیر امور خارجه کشورمان رویکرد آسیایی داشت و به کشور‌هایی مانند چین ترکمنستان، هند و ..   سفر داشت که در  راستای تبیین مواضع جمهوری  اسلامی بوده است، به زودی نیز با همسایگان شمالی و در سطح وزرای خارجه و حتی رییس جمهور تعامل خواهیم داشت، که پس از نهایی شدن اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

به اظهارات ترامپ و اطرافیانش توجهی نداریم

وی در پاسخ به این سوال که اظهارات ترامپ در قبال ایران متناقض است این نشانه سر درگرمی آمریکاست یا سیاستی با هدف شکاف بین مسئولان و مردم ما، گفت:  جمهوری اسلامی ایران خیلی به حرف‌ها توجه ندارد و تنها به اقداماتی که می‌بینیم و آثار آن برمنطقه توجه داریم، هم اکنون نیز سردرگمی در میان دونالد ترامپ و اطرافیانش دیده می‌شود که ما به آن توجهی نداریم.

سخنگو در رابطه با صفر شدن خرید نفت ترکیه تصریح کرد: جزئیات این امر را می‌توانید از وزارت نفت بپرسید، اما روابط ما با ترکیه همه جانبه و راهبردی است و  فعلا تغییری در رفتار و گفتار اعلامی نمی‌بینم باید منتظر بود. ما در سطح رسمی تناقضی نمی‌بینیم.

تهران با ابتکارات خود  به دنبال کاهش تنش در منطقه است

وی در مورد پیشنهاد ایران به کشور‌های حاشیه خلیج فارس در مورد پیمان عدم تعرض و اینکه سفر عراقچی هم در این خصوص بوده است یا خیر؟ بیان داشت است: این مسئله ایده جدید نیست براساس سوابق قدیمی و عهدنامه‌ای که موجود بود استناد شد. این پیشنهاد اخیر هم در همین راستا است. جمهوری  اسلامی ایران  مایل است که هرگونه تنش و بی ثباتی را با ابتکارات خود کاهش یا از بین ببرد. این پیشنهاد نیز  باحسن نیت مطرح شده امیدواریم طرف‌های مقابل هم با حسن نیت پاسخ بدهند، اما  هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.

موسوی درمورد اینکه ایران در چه صورتی  با آمریکا مذاکره می‌کند؟ گفت: فعلا مذاکره‌ای نداریم احترام به توافقات می‌تواند مبنایی باشد که ایران به مذاکره با  آمریکا به مذاکره بازگردد، آن‌ها خارج شدند پس فعلا چشم اندازی نداریم و باید منتظر تحولات بمانیم.

هنوز خواستار پایبندی طرف‌های برجام به تعهداتشان هستیم

وی درمورد اظهارات اخیر رهبری درمورد ادعای اروپا برای پایبندی ایران به برجام گفت: اروپایی‌ها آنطور که باید به برجام پایبند نبودند و ما گفتیم تنها در کلام نمی‌شود، اما همواره سعی کردیم به دیپلماسی فرصت بدهیم. این به معنای اعتماد یا امید به اروپا نیستیم. هنوز خواستار پایبندی طرف‌های برجام به تعهداتشان هستیم.

سخنگو وزارت امور خارجه درمورد مذاکره ظریف با سناتور آمریکایی گفت: به صرف یک دیدار مذاکره صورت نمی‌گیرد آن‌ها مقام دولتی نبوده و اجازه مذاکره ندارند ایران هم درحال حاضر برنامه‌ای برای مقام‌های دولتی آمریکا ندارد.

وی درخصوص ملاقات  در گرجستان و ترکیه  اظهار داشت: ما با کشور‌های منطقه و به ویژه این کشور‌ها سازو کار ثابتی داریم ، تمرکز ما بر دیپلماسی فعال ما با همسایگان است و  به زودی اثرات آنرا می‌بینید.

سخنگو در پاسخ به سوالی درمورد سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به تهران تاکید کرد:  تکذیب سفر وجود نداشته و فقط گمانه زنی‌ها درمورد سفر را تایید نکردیم، امیدواریم در هفته‌های آینده سفر نخست وزیر ژاپن نهایی و او اولین نخست وزیر ژاپنی باشد که به کشورمان سفر می‌کند.

موسوی در رابطه با مهندس ایرانی بازداشتی خاطرنشان کرد:  متاسفانه به واسطه تحریم‌های امریکا برای برخی از هموطنان ما در اروپا امریکا و حتی شرق آسیا مشکلاتی بوجود آمده، مبنای اقدام آن‌ها اشتباه بوده است. کار گروهی در وزارت امور خارجه ایجاد شده که با همکاری نهاد‌های مربوط سعی می‌کنیم جزئیات این چنین موارد را ذکر کنیم،  شاید در هفته‌های آینده در جلسه‌ای بسته‌تر دراین باره در  خدمت خبرنگاران باشیم

در خصوص هر نگرانی نمی توان از لفظ میانجیگری استفاده کرد

وی  درمورد  میانجیگیری ژاپن بین ایران و آمریکا گفت: طبیعی است که  کشور‌های مختلف نگرانی‌هایی درمورد مسائلی که در منطقه رخ  می‌دهد دارند، هرگونه مسئله‌ای در منطقه باعث نگرانی حتی کشور‌های فرامنطقه‌ای می‌شود، از لفظ میانجیگیری استفاده نمی‌کنم، ولی با حسن نیت شنونده نظرات سایر کشور‌ها هستیم.

سخنگو دستگاه دیپلماسی کشورمان  در مورد خبری که در مورد پیام عراقچی به مقامات کویت بود گفت: ما با کشور‌های منطقه تعاملات زیادی داریم، همزمان با  سفر ظریف به بغداد، عراقچی هم با سفر به سه کشور، پیام‌های ما را با آن‌ها به اشتراک گذاست. پیام عراقچی پیام دوستی و همکاری ایران با کشور‌های منطقه است.

موسوی درمورد اینکه ایران میانیجگیری را قبول می‌کند یا خیر؟ تصریح کرد: تنش‌هایی  بین ما و امریکا وجود دارد که ریشه آن به بدعهدی آن‌ها در خروج از برجام، تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی علیه ایران بازمی‌گردد. کشور‌های مختلف با انگیزه‌های مختلف و انشالله حسن نیت، نگرانی‌های را مطرح و ما هم گوش می‌دهیم امیدواریم آن‌ها هم حساسیت را درک و منتقل کنند، اما هم اکنون  در مرحله میانجیگیری نیستیم.

وی درمورد سفر فردای ریباکوف به تهران و مهلت ۶۰ روزه ایران در خصوص تعهدات برجامی‌اش بیان داشت:نامه روحانی به ۴+۱ و بیانیه شورای امنیت مواضع ما را روشن کرد، حتی این نامه به  کشور‌های باقی مانده در برجام  مثل چین و روسیه که با وجود کم کاری اروپا روابط خود را حفظ کرده اند نیز داده شد، اما به هر حال  لازم بود دیدگاه‌های خود را بگوییم. اروپایی‌ها برخورد‌های داشتند برخی قابل قبول  و برخی غیرقابل قبول بود. انتظار ما این بود که به شروط عمل کنند. یکی از کشور‌ها خواستار برگزاری کمیسیون مشترک بوده که در  مهلت ۶۰ روزه ایران  برگزار می‌شود. سفر فردای ریبا کوف هم در همین زمینه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سوریه نیز افزود:  ما معتقدیم خاک سوریه کاملا آزاد است و حاکمیت این کشور برتمام خاکش وجود دارد، از کشور‌های حاضر می‌خواهیم سوریه را رها کنند تا مردم و دولت سوریه کار خود را پیش ببرند، بنابراین از  کشور‌های ثالث می‌خواهیم خاک سوریه را ترک کنند و کشور‌های منطقه هم به چارچوب توافقات پایبند بمانند.

وی در رابطه با اینکه شورای امنیت گفته سفر‌های مقامات خارجی به ایران حاوی پیام مهم است گفت:من این صحبت را نشنیده ام، این سفرها نه پیامی داشتند نه ما پیامی دادیم، صرفا مطالب راشنیدیم.

او همچنین درمورد پیامی که عراقچی ازسوی ظریف به کویت رساند گفت:  قبلا جواب دادم سفر درچارچوب سفر‌های منطقه‌ای بود ما فعلا نیازی به کانال نداریم، وزیر امور خارجه  کشورمان مواضع ما را صریح و شفاف اعلام کردند، فعلا پیام ویژه‌ای برای کسی نداریم که بخواهیم از کانال استفاده کنیم.

موسوی در رابطه با اینکه اگر امریکا از ۱۲شرط خود برگردد مذاکره می‌کنید تصریح کرد: شروط او فضایی بود ما میز مذاکره را ترک نکردیم، برجام زنده است و آن‌ را به عنوان معیار داریم، خود را برای همه چیز آماده کردیم، ولی فکر نمی‌کنم موضوعی برای مذاکره باشد، آن‌ها باید تصمیم بگیرند چه کاری می‌خواهند در پیش گیرند، ما درجایگاهی نیستیم که به آن‌ها بگوییم چه کنند، ما هم در شرایط مناسب بر مبنای عمل آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

سخنگو با بیان اینکه سفر ظریف به پاکستان پر بار بود گفت: یکی از محور‌ها مرزبانان و امنیت مرزی بود. در ملاقات با فرمانده مرزی این کشور صحبت شد، متاسفانه سه تن از مرزبانان ما اسیر هستند، هم اکنون نیز در سطوح دیپلماتیک و نظامی در حال پیگیری وضع آن‌ها هستیم.

پیمان عدم تعارض به منظور برطرف کردن برخی سوء تفاهمات است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف طرح پیشنهاد پیمان عدم تعرض چه بوده  بیان داشت:  منطقه ما دچار بحران‌های بی دلیلی است   که به سوتفاهم‌های تبدیل شده و برخی از آن سود می‌برند، بدین ترتیب منطقه را تبدیل به انبار باروت کرده‌اند و دست به ایران هراسی میزنند. در این میان ما اعلام کردیم حاضریم با مذاکره سوتفاهمات را رفع کنیم تا برخی گروه‌های نامشروع منطقه و فرامنطقه از آن سود نبردند. عراق به عنوان کشور دوست ماست و این پیشنهاد را آنجا مطرح کردیم، البته پیش‌تر هم در شکل‌های دیگر مطرح شده بود.

امیدوارم در خصوص منابع مالی برای  پناهجویان و مبارزه با مواد مخدر دچار مشکل نشویم

سخنگو وزارت امور خارجه  در پاسخ به اینکه درآمد ارزی به خاطر تحریم کاهش یافته و مقابله با قاچاق مواد کاهش یافته گفت: طبیعتا وقتی تحریم باشیم معیشت مردممان با چالش‌هایی روبرو می‌شود، و  برخی تعهدات ما در منطقه کم می‌شود آمار دقیقی ندارم، ولی امیدوارم کار به جایی نرسد که ما درمورد پناهجویان و مواد مخدر با مسئله روبروشویم.

موسوی در خصوص اینستکس نیز افزود:  دفتر آن  به ایران آمده،  بخش اول انجام شد احتمالا برخی از مدیران اینستکس مجدد به تهران می‌آیند، هنوز قدری زود  است که بگویم چه اقدام عملی انجام می‌شود تنها  می‌توان گفت که  فرصت بسیار کم است.

وی در پاسخ به این سوال که پس از ۶۰ روز راکتور اراک چه شرایطی دارد و بحث باز طراحی آن چه می‌شود گفت: در این باره باید از مسئولان امر پرسید.

سخنگو دستگاه دیپلماسی در خصوص میانجیگری بین  ایران و عربستان سعودی تصریح کرد: تایید نمی‌کنم ایران پیشنهاد میانجیگری داده باشد، ولی از گفتگو استقبال می‌کنیم.

طرح معامله قرن باید ابتر بماند

موسوی در خصوص مسئله اول مسلمانان جهان یعنی فلسطین نیز گفت: ایران مسئله فلسطین را مسئله اول جهان اسلام دانسته بنابراین  تا تحقق حقوق آن‌ها باید این راه ادامه یابد، انشالله در روز قدس هم  مردم به صحنه می‌آیند، متاسفانه در سال‌های اخیر کشور‌های منطقه را درگیر مسئله تروریسم کرده اند و از مسئله فلسطین غافل شده اند، در این بین ما  پیشنهاد می‌کنیم با عدم همراهی کشور‌های مهم منطقه طرح معامله قرن ابتر بماند.

رسیدگی به امور بازداشت شدگان در خارج از کشور از الویت های اصلی کار ماست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درمورد خانم ایرانی بازداشت شده در استرالیا نیز بیان داشت:  در دستور کار وزارت امور خارجه است و در این باره اقدامات سیاسی و حقوقی را  در دست بررسی قرار داده‌ایم، همه این اقدامات را غیر قانونی می‌دانیم و مصرا از آن‌ها می‌خواهیم با فشار‌های امریکا این افراد را تحویل ندهند، موضوع اسدی  (دیپلمات‌ ایرانی بازداشت‌شده در اروپا)  در این باره متفاوت است، گشایش‌هایی خوبی انجام شده، رایزنی‌های چندسفارت ما در اروپا در جریان است و امیدواریم به زدوی خبر خوشی بشنویم.

موسوی در مورد بازداشت چند استاد ایرانی در امریکا و تبادل زندانی  نیز گفت:  پیشنهاد تبادل زندانی به عنوان اقدام انسانی می‌تواند انجام شود.

وی در مورد میانجیگری نیز دوباره تاکید کرد:  فعلا احساس تنش نداریم اگر چنین تصوری هست دیگران ایجاد کردند پس خودشان برای رفعش باید اقدام کنند.

سخنگو وزارت امور خارجه در خصوص این سوال که آیا دیدار ظریف از بندر چابهار هشداری به پاکستان بوده است یا خیر؟ تاکید کرد:  چنین ادبیاتی را با کشور‌های دوست و نزدیک نمی‌پذیرم، بلکه ما  براساس منافع متقابل گام بر می‌داریم، بازدید ظریف از بندر چابهار برای آشنایی با منطقه و سرمایه گذاران بود، امیدواریم  در این باره خط لوله صلح در منطقه را گسترش دهیم.

موسوی در مورد بازداشت مهندس ایرانی (مسعود سلیمانی)  گفت: او به ناحق بازداشت شده همه ظرفیت‌های ما به کار گرفته شده، همسر و دوستان او عصر امروز با ظریف دیدار خواهند داشت.

سخنگو دستگاه دیپلماسی در پایان در خصوص سفر ظریف به ترکمنستان خاطر نشان کرد: ترکمنستان هم فاز جدید سفر‌های منطقه است، سفر  به چندکشور نزدیک منطقه‌ای نیز در دستور کار است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: وزارت خارجه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
فرمودند ما اقدامات فنی را کامل در برجام انجام بدهیم آن ها هم به تمام تعهداتشان از فردای آن روز عمل می کنند برای یک فردمعمولی که سیاست هم بلد نیست ساده انگارانه بود
Iran (Islamic Republic of)
اکبریان
۲۰:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
کاش این تحریم ها بجای فشار به مردم عادی به مسئولین فشار میاورد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۰۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
انشاءَالله ، الله حیله و مکرو ستم شیاطین عالم به خصوص سران امریکا اسراییل وکشورهای غربی ومزدورانشان رابه خودشون برگرداند به حق محمدوال محمد، امین یا رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۰:۰۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
مردم ایران از آمریکا خیری ندیده که بخواد مذاکره کنه یکبار مذاکره شد برا هفت پشتمون بسه
Iran (Islamic Republic of)
علیم
۱۹:۱۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
مذاکره با آمریکا با 4 پیش شرط ایران امکان دارد :
1- آزاد سازی تمام داراییهای ایران و عودت تمام پولهای ایران که با احکام دادگاهای امریکا مصادره وخرج شده بهمراه خسارات آنها
2-عذرخواهی از تمام جنایات آمریکا در 100 سال معاصر ایران انجام داده و جبران خسارتهای انان مانند :کودتای 28 مراد ، طبس، لانه جاسوسی، ایجاد جنگ داخلی ، تجهیز و پشتیبانی از منافقین در کشتار 17 هزار زن وکودک و پیر و جوان ایران ، تحریک و تجهیز به سلاح شیمایی و اطلاعاتی صدام در حمله به ایران ، حمله به هواپیمایی مسافر بری ، ترور دانشمندان هسته ای ، تحریمهای ظالمانه و........
3-پایان تمام تحریم های ظالمانه بر علیه ایران
4 - لغو تمام قوانین و.... که نشان از دشمنی با مردم ایران دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
نیازی به مذاکره نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
آمريکا قابل اعتماد نيست که کسي بتونه باهاش مذاکره کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
به اقتصاد کشور هم فکر کنید که دارن مردم تو فقر زندگی می‌کنند. خصوصا من.جوان هایی بی انگیزه برای درس خوندن. مسئله این است.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۴۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
حرف از مذاکره با استبداد بزنید
United States of America
علی
۱۳:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
امریکاذلیل شده
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۳:۲۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
هر کسی به فکر مذاکره باشد احمق است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
ایران درزمینه جنگ نظامی وسیاسی ورسانه ای واین آخری هم جنگ اقتصادی باتوجه به حمایت ملت قهرمانش و توانمندی های معنوی ودرایت وذکاوت تصمیم سازان وتصمیم گیرانش برنده همه میدانها وکارزارها خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
سعید گراوند
۱۲:۵۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
دیروز ترامپ در ژاپن از شینزو آبه خاسته تا به تهران برود و به کاهش تنش ها بین امریکا و ایران کمک کند .
اما ما نباید فراموش کنیم این امریکا بود که از برجام خارج شده اینده ایران به اتحاد ما در پاسخ به نخست وزیر ژاپن بستگی دارد لطفا یک صدا باشید و هیچ گونه سیگنالی در مورد مذاکره به ترامپ ارسال نکنید شین زو آبه برای ایجاد تفرقه بین سران ایران وارد تهران میشود تا بازی ترامپ را مدیریت کند مسولین مواظب باشند و محکم جواب ایشون رو بدن و از جنگ و تهدید های ترامپ نترسند چون انها جرات این ماجراجوی را ندارند و جنگ به معنای فروپاشی امریکاست اما برای ما نشان دادن قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است و جنگ برای ماشکوفای سیاسی و اقتصادی به همراه دارد.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۰۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
افرین.طیب الله انفسکم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
آقا فرمودن مذاکره نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
قلمراد
۱۲:۲۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار