برنامه خانوادگی برای شب قدر باید چگونه باشد؟

حضور فرزند در کنار والدین در این مراسم ضمن آموزش ارتباط با خدا و دین دوستی به آنان اهمیت شب قدر، خواندن دعا، قرآن، نماز و عبادت خدا را می‌آموزد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عظمت شب قدر را فقط باید در قرآن و روایات جست به ویژه آن جایی که سوره‌ای به نام قدر، مختص تعریف و تبیین آن از سوی خداوند متعال نازل شده است و در آن می‌فرماید: «تو چه می‌دانی شب قدر چیست، شب قدر برتر از هزار ماه است، در این شب ملائک و روح به زمین نازل می‌شوند به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری و این شب سرشار از سلامت (برکت و رحمت) است تا طلوع فجر». همان طور که به احتمال زیاد هم شنیده‌اید، در این سه گانه شب‌های احیا (شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم) سفارش به اهمیت شب ۲۳ رمضان به عنوان قدر بیش از دو شب دیگر است.


بیشتربخوانید: حقایقی خواندنی از «لیلة القدر»/ آیا شب قدر تنها به دوران پس از نزول قرآن کریم مربوط است؟


اهمیت شب زنده داری در امشب

آن چه در این بین باید برای خانواده‌ها مهم‌تر باشد، نقل روایتی از رسول خداست که حضرت در شب ۲۳ رمضان همه اهل خانه را به شب زنده داری یاری می‌داد و هر آن فردی که خواب آلود می‌شد بر صورت او آب می‌پاشید تا از درک عظمت و رحمت و مغفرت این شب بی نصیب نماند. در روایتی دیگر نیز نقل شده که حضرت زهرا (س) روز پیش از شب قدر شرایطی برای فرزندان و اهل منزل فراهم می‌کرد که شب را بیدار باشند نظیر آن‌که روز استراحت کنند و شب طعام کمتر بخورند که سنگین نشوند و می‌فرمودند: «محروم است کسی که از خیر این شب بی بهره بماند.» از این دو روایت، الگوی رفتار خانواده مسلمان در شب قدر تعیین می‌شود. بر این اساس نیکوست که پدر و مادرها، خود و خانواده را برای احیا و شب زنده‌داری آماده و طوری برنامه‌ریزی کنند که همه اهل خانواده در این شب بیدار باشند و از درک رحمت و برکت آن محروم نشوند.

در ضمن در اسلام همیشه جمع بر فرد اولی بوده و ترجیح داده شده که یکی از این موارد دعا، نماز و راز و نیاز‌های شب قدر را خانواده‌ها در مکانی مقدس با جمعی از مومنان و مسلمانان بگذرانند و به راز و نیاز با خالق هستی و درخواست بخشش، غفران، نعمت و سلامت مشغول باشند.

برای فرزندان‌تان الگویی نیکو باشید

قطعا حضور در جمع و همنوا شدن با یکدیگر برکت و رحمت بیشتری را به واسطه حضور افراد صاحب نفس در آن جمع، قسمت ما می‌کند و از سوی دیگر حضور فرزند در کنار والدین در این مراسم ضمن آموزش ارتباط با خدا و دین دوستی به آنان اهمیت شب قدر، خواندن دعا، قرآن، نماز و عبادت خدا را می‌آموزد چنان که ما نیز از خانواده خویش حضور در این‌گونه مراسم را آموختیم؛ بنابراین اگر خیر خانواده و فرزندان خویش را می‌خواهیم آنان را در این شب در کنار همه مسلمانان به شب زنده‌داری و دعا و عبادت مشغول کنیم و بدانیم که فرصت برای دیگر امور زندگی بسیار و این شب قدر و تقدیر امور است که محدود و یک بار است. نکته پایانی آن‌که بدانیم اهمیت روز پس از شب قدر در روایات به منزله شب قدر است و همان ارزش و احترام و اعتبار را دارد. آن چه در این شب به دست می‌آوریم از تضرع و زاری به درگاه خدا و درخواست بخشش و غفران، لازم است در روز نیز به آن پایبند باشیم و خدای نکرده به حرف یا عملی ناپسند از کف ندهیم.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

بی بهره نمانید از امشب!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار