مدرک تحصیلی کارمندان دولت چیست؟

از مجموع بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار کارمندی که در دستگاه‌های اجرایی ایران فعالیت می‌کنند، حدود ۷۹۰ هزار نفر کمتر از لیسانس و ۱۵۰ هزار نفر زیر دیپلم هستند.

مدرک تحصیلی کارمندان دولت چیست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   افزایش سطح تحصیلی کارکنان از جمله برنامه‌های اصلاح نظام اداری در حوزه سرمایه انسانی به شمار می‌رود و البته مسئولان سازمان اداری و استخدامی معتقدند که در چند سال اخیر اتفاقات مثبتی در این بخش ثبت شده و سطح تحصیلات کارمندان رشد خوبی داشته است؛ به طوری‌که اکنون سطح تحصیلی کارکنان عمدتاً در لیسانس و بالاتر قرار داشته و کمتر کارمندانی هستند که دارای مدرک دیپلم یا زیر دیپلم باشند.

این در حالی است که بررسی آخرین آمار و اطلاعات کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشمول و غیر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین نهاد‌های انقلابی بر اساس مدرک تحصیلی آن‌ها در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که از مجموع حدود دو میلیون و ۲۷۶ هزار و ۹۲۸ کارمند نزدیک به ۵۰ درصد آن‌ها یعنی نزدیک به یک میلیون و ۱۰۶ هزار نفر دارای مدرک لیسانس هستند. البته این آمار، نیرو‌های نظامی و انتظامی، وزارت اطلاعات، دفاع و پشتیبانی و نیرو‌های مسلح و شرکت‌های وابسته را به دلیل محرمانه بودن در برنمی‌گیرد.

همچنین حدود ۱۵۰ هزار و ۵۴۳ نفر کمتر از دیپلم و ۳۸۱ هزار نفر دارای مدرک دیپلم و ۲۶۰ هزار نفر فوق دیپلم هستند. بر این اساس حدود ۷۹۰ هزار نفر از کارمندان زیر مدرک لیسانس هستند.

بررسی سایر اطلاعات از این حکایت دارد که ۲۹۸ هزار نفر دارای مدرک فوق لیسانس و حدود ۸۱ هزار و ۶۵۰ نفر مدرک دکتری دارند.

اما در بین دستگاه‌های اجرایی بیشترین کارمندان مربوط به وزارت آموزش و پرورش با حدود ۹۵۵ هزار و ۲۹۱ نفر هستند که در بین آن‌ها ۵۴۶ هزار و ۸۴۸ نفر دارای مدرک لیسانس بوده و تعداد افرادی که مدرک دکتری داشته و در وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند به حدود ۲۴۱۷ نفر می‌رسد.

در نهاد ریاست جمهوری که حدود ۲۷ هزار و ۳۳۰ نفر فعالیت می‌کنند نزدیک به ۲۰۰۰ نفر کمتر از دیپلم و ۴۸۷ نفر مدرک دکتری دارند.

در سایر وزارتخانه‌ها می‌توان به وضعیت وزارت دادگستری اشاره کرد که از حدود ۲۳۱۷ کارمند ۹۸ نفر کمتر از دیپلم و شش نفر دارای مدرک دکتری بوده و عمده آن‌ها دارای مدرک لیسانس هستند.

از حدود ۴۵ هزار نفر مشغول در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم حدود ۱۱ هزار و ۷۳۰ نفر زیر دیپلم هستند.

همچنین در وزارت اقتصاد نیز از حدود ۱۱۷ هزار کارمند تا ۳۶۰۰ نفر کمتر از دیپلم و ۳۸۷ نفر مدرک دکتری دارند.

مدرک تحصیلی کارمندان دولت چیست؟
منبع:ایسنا
انتهای پیام/

نگاهی به مدرک تحصیلی کارمندان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
جالبه وزارت دادگستری که باید دکترای حقوق زیاد داشته باشه از همه کمتر دکتری داره
-
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
هر ننه قمری در کشور ما به راحتی می تواند از دانشگاه آزاد ، پیام نور و یا موسسات خصوصی هر مدرکی حتی دکتری را بگیرد . آیا همه اینها واقعا باسوادند ؟ خیر
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۲۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
اینکه کاری ندارد با آموزش دادن کارکنان را به تحصیلات عالیه برسانید........... مثلاً ما جانبازان شاغل در دانشگاهها که نیروی مومن و متعهد و انقلابی...و سربازان مخلص برای نظام محسوب میشویم بارها و بارها از مسئولین خواسته ایم که در همان محل خدمت پس از ساعت کاری به مدت زمان درسی سه کلاس در روز با همان اساتید دانشگاهی در رسته های شغلی و یا علاقمند به هر رسته ای آموزش ضمن کار ببینیم آنهم نه رایگان بلکه از فیش حقوقمان هزینه ها را کسر کنند ولی هر بار که مطرح کرده ایم مورد بی مهری قرار گرفته ایم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
بنده از یک دانشگاه معتبر دولتی مدرک کارشناسی ارشد در رشته کاملا مرتبط با تدریس خودم را اخذ نمودم ولی متاسفانه مدرک بنده را اعمال نمی کنند؛ مدرک بنده را هم جزء آمار حساب کرده اند؟
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۰:۵۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد : مدرک تحصیلی کارمندان دولت چیست؟ از مجموع بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار کارمندی که در دستگاه‌های اجرایی ایران فعالیت می‌کنند، حدود ۷۹۰ هزار نفر کمتر از لیسانس و ۱۵۰ هزار نفر زیر دیپلم هستند . اولا چه با مدارک تحصیلی چه بی مدارک تحصیلی همه ایرانی و همه انسان و همه دارای عقل و شعور و درک و احساس و منطق و غیرت و معرفت هستند و همه وظیفه دارند و تکلیف شرعی و دینی و مذهبی و عرفی و انسانی اکید دارند برای حفظ ارزشهای بدست آمده از تلاش و سعی مجدانه و غیرتمندانه زحمات شبانه روزی خستگی ناپذیر که با هزاران هزار مشکلات و سختیهای فراوان و مقاومت ها و دفاع های مقدس اسلامی و خون دل خوردنها و خون و جان دادن پاکترین و عزیزترین فرزندان وطن از انقلاب اسلامی و میهن اسلامی و امت و ملت مستضعفین بزرگوار و امیدوار به آینده ایی بهتر از هر لحاظ و ایران اسلامی قرآنی مقتدرتر و قدرتمندتر و ثروتمندتر و باشکوه و باعظمت و نورانی بدست آمده صیانت و پاسداری کنند برای نسلهای آینده سازان وطن عزیزمان انشاءالله ثانیا در دولت صاحب الزمان عج آنان که تقوای الهی بیشتری دارند شجاعت بیشتری دارند و گوش به فرمان ترند و بدون چون و چراهای بی خودی و بدون آسمون ریسمون بافتنهای الکی از دستورات و نصایح حضرت امام زمان عج اطاعت محض دارند اولویت دارند چرا که تمامی مشکلات و گره ها بدستان توانمند و فکر کامل ایشان حل و فصل و باز و گشایش می یابد ایشان خط مشی را می نویسند و میگویند و بقیه نصبت به وظایفشان باید صحیح و بدون کمی و کاستی و اضافی دقیقا انجام وظیفه کنند چرا که آزموده را آزمودن خطا و گناه و اتلاف وقت و اصراف است و باعث یاس و ناامیدی و سستی و خستگی تمامی نیروها و در جامعه می شود و باعث هزاران فتنه و و توطئه و شایعه سازی و بدبینی به نظام مقدس اسلامی قرآنی می شود و باعث عدم یکپارچگی و عدم هماهنگی و از هم گسیختگی امت اسلامی قرآنی می شود ثالثا همه باید زیر یک پرچم نظام اسلامی قرآنی و گوش به فرمان ولایت و رهبری اسلامی قرآنی مورد تایید حضرت صاحب الزمان عج باشند و با سوادها و با مدرک ها باید در پستهای خودشان انجام وظیفه و خدمت رسانی کنند و بی سواد ها و بی مدرک ها هم باید در پست خودشان انجام وظیفه و خدمت رسانی به امت و ملت کنند و هیچگونه فرقی و امتیازی نسبت به یکدیگر ندارند هر خادمی در جایگاه خودش عزیز و محترم است تا زمانی که به درستی و صداقت خدمت رسانی می کند مهم اطاعت و پیروی محض از دستورات خداوند جل جلاله و رسول الله ص و آل طیبین و طاهرین معصومین س ع و ولایت و رهبری مورد تایید و ادامه دهنده راه ایشان است . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر و عمل به قرآن کریم . اللهم عجل لولیک الفرج و العافیت و النصر . لبیک یا بقیه الله الاعظم عج لبیک یا رسول الله ص .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
چه خوب گفتی
Germany
ناشناس
۰۰:۲۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
مدرکشون چه اهمیتی داره وقتی نصف +۱ بیسوادن و سواد علمی صفره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
چی بگم.
منم ک مدرک نداشتم از شانسم میخواستم کاری کنم .
ب همین خاطر ک نبود نشد

اگ بود میشد.
حالا هی بگید بده.
بلخره جابیی بدرد میخوره
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۰:۰۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
دیگر مدرک تحصیلی ملاک خوبی نیست چون همان هم رانتی شده حتی نمره درون ان هم رانتی شده و کلا" از ارزش افتاده است. دو روز دیگر صد در صد ادارات مدرک دکترا خودشان هم می گیرند یا به عبارت درستر به انها می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
کلیه کارکنان دولت که حین کار نسبت به اخذ مدرک می کنند از اشتباهات دولت است باید جلوی این کار گرفته شود چون بند در کلاس بطور وسیعی مشاهده کردم کارمندان در حین کار که به کلاس می آیند معمولا اکثرشان توان یاد گیری ندارند .
Canada
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
پرورش کاکتوس بدهید و دم مترو بفروشید .بیکاری .بیماریست .
هر کاری که ازتون بر میاید انجام دهید .میتوانید راحت از یوتیوب کاشت و اموزش هر کاری را یاد بگیرید .شروع هر کاری سخته .بعدش راحت میشه .فقط تاامید تشوید
Canada
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
توصیه من به جوانان .وقت هدر ندهید .کاری را شروع کنید .اینور اب روز شنبه و یک شنبه یک قسمت از مرکز شهر را به مردم اجاره میدهد و روزی 73 دلار میگیرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
بنده دارای دکتری تخصصی و 14 سال سابقه مدیریت و کارمند دولت هستم که متاسفانه زیر دست یک دیپلمه کار می کنم . چون مشارالیه از بند پ برخوردار هستند و ما فقط به خودمان اتکا کرده ایم
کجاست شایسته سالاری در دولت بهار وامید وسایر دولت ها
Canada
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
اینور اب مردم تحصیکرده و بدون تحصیل را به دو گروه تقسیم کرده اند .تحصیکرده را کارگران با مهارت و بدون مهارت
مهارت از تحصیل هم مهم تر است .به دنبال مدرک بدون مهارت نروید که پیشمان میشوید .خودتون استعداد یابی کنید و بعد به دنبال اش بروید .موفق خواهید شد .اصلا ننالید که اینکار در شان من نیست .بی کاری بده .فقط شروع کنید .موفق میشوید
Canada
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
تمام 60 سالها باید بخاطر حمایت از بیکاری جوانان بازنشسته بشوند و اگر عاشق کارند .برای فی سبیل الله کار کنند .اگر راست میگویند .در دولت و بخش خصوصی نباید شخصی دو کاره باشد .خیانیت به جوانان بیکار است .فقط خواهان استخدام قشر جوان و تحصیلکرده داخلی هستیم و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
من در سال ۸۲ رشته کشاورزی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم و الان سوپر مارکت دارم. در صورتی که علاقه زیادی به کشاورزی داشتم.
انتظار نداشته باشید تا زمانی که ما در مزرعه ها مشغول به کار نشویم, راندمان آبیاری افزایش پیدا کند.
این عمر تلف شده ما را چه کسی پاسخگوست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
من در سال ۸۲ رشته کشاورزی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم و الان سوپر مارکت دارم. در صورتی که علاقه زیادی به کشاورزی داشتم.
انتظار نداشته باشید تا زمانی که ما در مزرعه ها مشغول به کار نشویم, راندمان آبیاری افزایش پیدا کند.
این عمر تلف شده ما را چه کسی پاسخگوست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
البته بیشترشون باپارتی بازی رفتن یک درصد کمی هم باآزمون رفتن بعد عبورازهفت خان رستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
مدرک فله ی خوب نیست
Canada
arman
۲۰:۲۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
دانشگاه غیر انتتفاعی و آزاد و پیام نور کیلویی مدرک میدن ولی با اون مدرک بهت هیچ جایی کار نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
واقعا متاسفم وزارت آموزش و پرورش بیشترین تعداد زیر لیسانس و زیر دیپلم رو داره درصورتی در کشورهای خارجی معلم ها باسواد ترین اقشار هستند
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۹:۲۰ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
درس میخونید که حقوقتون بره بالا یا علمتون، مطمئن باشید اگه علمت رو ببری بالا و علمت هم نیاز باشه حقوقت میره بالا بعضی ها الکی میرن مدرک میگیرن که حقوقشون بره بالا
Germany
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
90 درصد کارمندان دولتی دیپلم هم ندارن وقتی که استخدام شدن تشریف میبرن و یک مدرک لیسانس خریداری میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
امار وزارت بهداشت باور نکردنیه اخه وزارت ب این مهمی..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
مدرک مهم است؟ یا سهم افراد در حل مشکلات مردم و کشور؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
وقتی افراد بیسواد در ادارات استخدام میشوند و بعد هم در دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی به آنها مدرک پولی میدهند همین افراد پست میگیرند و در راس امور واقع میشوند و اینچنین میشود که بجای حل مشکل مردم هر روز مردم دچار یک معضل جدید میشوند حالا فرق افرادی که مدرک و سواد دارند واستخدام میشوند و افرادی که استخدام میشوند و مدرک میخرند مشخص میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
من تو یه کارخونه مواد غذایی تو جنوب تهران کار میکنم با مدرک کاردانی متاسفانه کارگرانی که بدون مدرک تحصیلی مشغول به کار هستند با خریدن مدرک دیپلم از موسسات آزاد وبدون مدرسه رفتن که اکثرا هم خلاف کار هستند قرار داد خودشون با این مدرک ها تبدیل به قراردادی کردن وحقوق بالای 3 تومن میگیرن وحق کسانی که دانشگاه رفتن وبیکارخونه نشستن رو پایمال کردن که البته مقصر مسولیین کارخونه ومدیریت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
من که با مدرک لیسانس چند سال بیکارم دارم کارگری میکنم اگه میدونستم میرفتم دنبال دلالی و کاسبی ودرس نمیخوندم والان همه چی داشتم خونه ماشین زمین زن وزندگی ولی الان موندم با یه مدرک لیسانس که زیر فرش مونده.
Iran (Islamic Republic of)
zahra
۱۶:۴۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
من وقتی مدرک ارشدم رو از دانشگاه تهران گرفتم و برای کار مراجعه می کردم اکثرا بخاطر مدرک ارشد قبول نمیکردن و می گفتند اگر دیپلم و لیسانس باشی بهتر، واقعا جای تاسف.
یک عده قدرت دارند و میخوان افرادی رو استخدام کنند که بتوانند هر جوری میخوان رفتار کنند.
و وقتی سر هر کوچه یک دانشگاه زدند و هر کی از راه میرسه میره سر کلاس و یک مدرک بدون تخصص میگیره وضع میشه همین.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۰۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
خب کاری نداره مدرک لیسانس را ببر استخدام شو یا دیپلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
بعد من با یک مدرک دکترا باید بیکار باشم و در به در دنبال کار بگردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
دقیقا مثل من
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۳۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
این شمار زیاد کارمندای دولت با این مدارک پایینشون که دارن ، علی الخصوص کارمندای بانک که نای کار کردن هم ندارن از سوءمدیریت دولت حکایت داره . اونوقت برای استخدامای امروزی زیر فوق لیسانس و دکترا رو قبول نمی کنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
وقتی در آموزش و پرورش فوق لیسانس می گیری و فقط پنجاه تومن افزایش حقوق داری دیگه انگیزه ای برای ادامه تحصیل نمی مونه
Iran (Islamic Republic of)
کورش
۱۶:۴۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
افزایش مدرک از یک مقطع بیشتر امکتن پذیر نیست پس چرا برویم دنبال مدرک- ضمنا فوق لیسانس 200 تومان افزایش داره نه 50 تومان دوست عزیز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
من هم فوق لیسانس دارم متاسفانه به علت قانون که دولت برای آموزش و پرورش قرارداده تا حقوق فرهنگیان تا آنجا که ممکن است جلوی افزایش را بگیرد مدرک من را که مرتبط با شغلم هست حساب نمی کنند . هر وقت می روم می گویند فقط افزایش مدرک یکبار قابل قبول است. و الان دارم دکتری خود را می خوانم . اگر قانون محاسبه مدرک اصلاح شود همکارانی چون من در آموزش و پرورش زیاد هستند که می توانند آمار ارائه شده را تغییر دهد.
Iran (Islamic Republic of)
حسین از تبریز
۱۵:۰۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
دانشگاه آزاد باعث مدرک گرایی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
اون دانشگاه دولتی که بدون کنکور یا با پول و پارتی مدرک میده باعث مدرک گرایی نمیشه مثال بعضی آقایون و خانوما انوقت دانشگاه آزاد باعثش میشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
مدرک گرایی باعث دانگاه ازاد شده
Iran (Islamic Republic of)
Sami
۱۶:۴۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
ازمن به شما عزیزان نصیحت سمته دانشگاه نرید پولهای بی زبونه خانواده را هدر ندین همش ابکیه و الکی دانشگاه رفتن قبلا ی ارزشی داشت اما الان ارزش مدرسه بالاتره اینو من میگم که ارشد مخابراتم و الیته مسافرکشی میکنم و مجردم ۳۷ ساله
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۰۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
اگر خانوما اعتصاب کنند ودانشگاه نرند دانشگاه آزاد در جا ورشکست میشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۵۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
ببینم اون وقت یک میلیون و دویست به دانشگاه دولتی میدی ولی قبول نمیشی اون توی شهرستان و سرتا پا ضرر می کنی ولی میری آزاد همون شهریه جدا از خرجای دیگه و مدرک و راحت میگیری. تو باشی کدوم و می رفتی؟ مدرک گرایی؟ دولتی اصلا مدرکی داره بده؟ کدوم دانشجویی راحت از دولتی مدرک گرفته که ضررشو نکشیده باشه نه داداش از هر طرف بری باید ضررو بدی.