معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان سوادآموزی:

بیش از ۸۰ درصد زنان ایران باسواد هستند/اختصاص بیش از ۲ میلیارد تومان برای شتاب بخشی سوادآموزی در فارس

معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان سوادآموزی اظهار کرد: سال ۱۳۵۵، ۳۵ و نیم درصد از زنان ایران باسواد بودند، ولی امروز ۸۲ و ۲ دهم درصد از زنان کشور باسواد هستند.

بیش از ۸۰ درصد زنان ایران باسواد هستند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شاپور محمدزاده معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان سوادآموزی امروز پنج شنبه ۳۰ خرداد در جلسه ستاد پشتیبانی سواد آموزی استان فارس، با اشاره به دستاورد‌های مختلف چهاردهه گذشته در زمینه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی، اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی ۴۷ و ۵ دهم درصد از کل جامعه باسواد بودند، اما بر اساس آخرین آمار در سال ۱۳۹۵ جمعیت باسواد کشور به ۸۷ و ۶ دهم دهم درصد رسیده است.

شاپور محمدزاده معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان سوادآموزی تصریح کرد: قبل از انقلاب و در سال ۱۳۵۵، ۵۸ و ۹ دهم از مردان و زنان ۳۵ و نیم درصد باسواد بوده اند و بر اساس آخرین آمار در سال ۱۳۹۵ زنان به ۸۲ و ۲ دهم درصد و مردان به ۹۲ و یک دهم درصد باسواد ارتقا یافته اند.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب ۳۰ درصد از روستائیان کشور باسواد بوده اند و اکنون این میزان به ۷۸ و نیم درصد رسیده و در شهر نیز قبل از انقلاب میزان افراد باسواد در کشور ۶۵ و نیم درصد بوده و اکنون ۹۰ و ۸ دهم درصد است.

معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان سوادآموزی تصریح کرد: حیطه ماموریت سازمان سوادآموزی افراد گروه ۱۰ تا ۴۹ ساله است، و از امسال تلاش می‌کنیم افراد ۴۹ سال به بالا را هم تحت پوشش قرار دهیم.

شاپور محمدزاده با بیان اینکه آمار افراد باسواد تحت پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ۹۸ و ۱۳ صدم درصد است، افزود: در این خصوص قبل از انقلاب (سال ۱۳۵۵) مردان ۶۱ و ۷ دهم درصد و اکنون حدود ۹۶ درصد و زنان قبل از انقلاب ۳۵ و نیم و بعد از انقلاب ۹۳ و ۴ دهم درصد باسواد هستند.

وی با اشاره به عملکرد سوادآموزی در دوره تدبیر و امید افزود: ۲ میلیون و ۶۰۸ هزار نفر از بی سوادان و کم سوادان در طی ۶ سال تحت پوشش قرار داد.

معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان سوادآموزی به مقایسه سواد در استان فارس نسبت به کشور پرداخت و ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری افراد باسواد بالای ۶ سال در کشور ۸۷ و ۶ دهم درصد در کشور و در استان فارس ۸۸ و ۸ دهم درصد باسواد هستند.

شاپور محمدزاده تصریح کرد: در استان فارس افراد باسواد بالای ۶ سال از سال ۹۰ تا ۹۵، ۲ و نیم درصد رشد داشته است.

وی در خصوص افراد باسواد سنین ۱۰ تا ۴۹ سال گفت: در کشور ۹۴ و ۷ دهم درصد و در استان فارس ۹۵ و ۸ دهم درصد از افراد باسواد هستند.

معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان سوادآموزی افزود: در ۳ شهر آباده، فسا و شیراز میزان باسوادی مطلوب است، اما برای میزان باسوادی ۵ شهرستان کوار، رستم، قیروکارزین، فراشبند و زرین دشت در استان فارس باید برنامه ریزی کرد چرا که در آن‌ها میزان بی سوادی نسبت به دیگر شهرستان‌ها بیشتر است.

شاپور محمدزاده با بیان اینکه این سازمان آماده اجرای طرح شتاب بخشی سوادآموزی در این ۵ شهرستان فارس است، اضافه کرد: ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای شتاب بخشی به سوادآموزی در فارس پیش بینی شده است و ۸۰۰ میلیون نیز این سازمان تعهد می‌کند که به آن اضافه کند.

انتهای پیام/چ

صحبت های معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان سوادآموزی در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.