چه کسی دستور شلیک به «پهپاد آمریکایی» را صادر کرد؟

طبیعی است که با مشخص‌شدن هویت آمریکایی پهپاد متجاوز، اولین سوالات و ملاحظات این باشد که دستور مهم و حساس شلیک به این پهپاد را با توجه به تبعات امنیتی و سیاسی آن چه کسی صادر کرده است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سال‌ها اکثر استراتژیست‌های سیاسی و نظامی آمریکایی از این گزینه سخن گفته بودند که "گزینه جنگ روی میز آمریکا" باید ابزاری همیشگی و آنقدر واقعی و معتبر باشد تا ایران هم محاسبات راهبردیش را مرتبا تنظیم و هم دچار محاسبات غلط در مواجه با آمریکا نشود؛ اما اینک ایران است که با منهدم کردن یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی آمریکا و در واقع با پاسخ نظامی، محاسبات آمریکا را تنظیم مجدد کرده و غلط بودن آدرس‌ها درباره خودش را یادآوری کرده است.


بیشتر بخوانید:اهداف آمریکا از فرستادن پهپاد در آسمان ایران/ نکته‌ای مهم که ترامپ باید حین صحبت از این ماجرا به آن توجه کند


به معنای دیگر این فقط ایران است که به صورت جامع و عاقلانه "گزینه جنگ روی میز است" را به نمایش گذاشته است. البته ایران به دنبال جنگ نیست، ولی در عمل نشان داده که راه استفاده از آن را از ابرقدرت دیگری بهتر می‌فهمد.

اما در حادثه اخیر خلیج فارس چه کسی دستور شلیک و انهدام پهپاد آمریکا را صادر کرد؟ پاسخ به این سوال نه به خاظر اهمیت و یا در برابر اظهارات سبک ترامپ است که گفته است که انهدام پهپاد آمریکا ممکن است اشتباه فردی یک ژنرال! باشد، بلکه به دلیل این است که نحوه مواجه ایران با موارد مشابهه را نیز قابل پیش بینی خواهد کرد.

در اینباره چند گام تحلیلی مهم ذیل را بخوانید:

الف: روایت رسمی و محدودی که تاکنون منتشر شده نشان می‌دهد که ایران طبق یک فرآیند معمولی تعریف شده، پس از تجاوز یک شی عظیم الجثه آمریکایی به آب‌های سرزمینی کشورمان پس از چند اخطار رسمی آنهم بر اساس یک عرف بین المللی اقدام به یک فرمان طبیعی و مرسوم کرده و نهایتا شی پرنده متجاوز را منهدم کرده است.


بیشتر بخوانید:توصیه‌های ژنرال آمریکایی به ترامپ پس از ماجرای سقوط پهپاد/ مسیر را درباره ایران اشتباه رفتیم/ باید بپذیریم که مقابل این کشور شکست خوردیم


ب:، اما همین روایت رسمی مقامات نظامی ایران را کمی لایه برداری باید کرد. در این صورت روایت رسمی را اینگونه می‌توان تبیین کرد؛ در گام نخست ایران در یک اقدام فنی پیچیده ابتدا پهپاد آمریکایی به ظاهر رادارگریز را ردیابی کرده و در مرحله دوم آن را شناسایی – هویت آمریکایی آن را مشخص کرده است- سپس تهدید و اخطار و در اقدامی قاطعانه نهایتا انهدام آن را عملیاتی کرده و درواقع ظرف چند ثانیه پهپاد فوق پیشرفته "گلوبال هاوک" را تبدیل به چند تیکه آهن پاره کرده است.

ج: طبیعی است که با مشخص شدن هویت آمریکایی پهپاد متجاوز اولین سوالات و ملاحضات این باشد که دستور مهم و حساس شلیک به این پهپاد را با توجه به تبعات امنیتی و سیاسی آن چه کسی صادر کرده است؟ در اینباره چند فرض مهم ذیل را می‌توان تصور کرد:

یک: فرض اول این است که مدیران سامانه دفاعی ایران، از قبل توجیهه بوده که در برابر هر نوع تجاوز و بدون ملاحظه هر نوع انتساب به هرکشوری، شی متجاوز را مورد هدف قرار بدهند.

دو: فرض دوم این است که در مرحله تصمیم گیری برای شلیک به پهپاد آمریکایی مقامات نظامی و امنیتی بالاتری از مسئولین مستقر در سامانه دفاعی منطقه خلیج فارس، دستور شلیک را صادر کرده اند.

سه: فرض سوم نیز این است که ایران یک برنامه عملیاتی و روانی در آمریکا را جدی گرفته و آن اینکه یک حمله محدود از طرف آمریکا را با هدف تاثیر بر محاسبات راهبردی مسئولین و مردم در دستور کار است. به همین دلیل آتش به اختیاری برای پاسخ محکم به این برنامه در دستور کار فرمانده هان ارشد نظامی و با صدور مجوز فرمانده عالی بوده است. در این فرض ایران جنگ گسترده و طولانی با خود را منتفی می‌داند، ولی از حمله محدود به برخی مراکز خود با هدف شوک به افکار عمومی و تردید در مسئولین خود غفلت نکرده و فرمان آتش به فرمانده هان نظامی خود را داده است.

چهار: فرض چهارم نیز این است که پهپاد‌های آمریکایی اخیرا در لیست قرمز ایران و به خصوص در ماه‌های اخیر و پس از افزایش کم سابقه تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام قرار گرفته و ایران درصدد انتقام کور و یا تلافی به هر قیمتی از آمریکا بوده است.

پنج: فرض پنجم نیز این است این اقدام نظامی یک اقدام خودسرانه و بدون هماهنگی بوده باشد. همانند آنچه ترامپ معتقد است!


بیشتر بخوانید: سکوت عجیب سلبریتی‌ها در برابر شکار پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکایی!


فرض پنجم، اما از اساس منتفی است، زیرا حتی در شرایط معمولی و نه مثل شرایط حساس کنونی اقداماتی به مراتب کوچکتر در حوزه نظامی نیز باید با برنامه دستوری و فرمانده هان ارشد نظامی کنترل و هماهنگ شود.

به نظر می‌رسد که فرض چهارم نیز به نوعی باطل باشد، زیرا تاکنون سپاه پهپاد‌های متعددی از آمریکایی‌ها را منهدم و یا حتی به تسخیر خود درآورده است و بسیاری از این پهپاد‌ها قبل از برجام در اختیار ایران قرار گرفته یا منهدم شده اند؛ بنابراین این اراده همیشگی در نیرو‌های نظامی ایران وجود داشته که در مواجه با پهپاد‌های آمریکایی این اقدام را انجام بدهند.

اما اینکه فرض سوم، دوم و اول چقدر صحیح‌تر است، تشخیص آن بسیار سخت است. زیرا بخشی از آن به محرمانه بودن فرآینده صدور فرمان آتش و نحوه عملکرد سامانه موشکی ایران بر می‌گردد. ولی فرض اول و دوم و سوم به راحتی قابل جمع با یکدیگر می‌باشد. بدین معنا که هم در فرض اول و دوم و همچنین در فرض سوم وجود اراده و مهمتر از آن اجازه رسمی و با هدف برای شلیک به ماشین جنگی آمریکا در ایران آشکار است. همین اراده و اجازه شلیک به ما می‌گوید که پس از این نیز هر پهپاد آمریکایی در هر نقطه و هر زمان در صورت تجاوز با سرنوشت پهپاد گلوبال هاوک مواجه خواهد شد.


بیشتر بخوانید:بلاهایی که عربستان و امارات ناآگاهانه با تحریک آمریکا علیه ایران بر سر خود می‌آورند


البته وجود این اراده و اجازه و البته ایضا آتش به اختیاری هوشمندانه فرماندهان ارشد یک نکته بزرگ دیگر نیز در درون خود دارد و آن اینکه نیرو‌های نظامی ایران وقتی در مرحله جاسوسی به ماشین جنگی آمریکا رحم نمی‌کنند، بنابراین در هرنوع مواجه با تهاجم نظامی نیز باید منتظر سریع‌ترین و سنگین‌ترین ضربات متقابل باشیم. نتیجه کلی آنکه پهپاد بعدی از هر زمانی که به مرز‌های ایران وارد بشود، سرنوشت مشابه گلوبال هاوک پیدا خواهد کرد و اجازه شلیک در ایران نیز از قبل صادر شده است.

منبع: جهان نیوز

انتهای پیام/

چه کسی دستور شلیک به "گلوبال هاوک"را صادر کرد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی میرجعفری
۱۶:۰۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
من واقعاً به ارتش ایران افتخار می‌کنیم عاشقتم ایران مرگ بر آمیریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۶ ۱۸ دی ۱۳۹۸
مرگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
مجيدمحمدي بستاني
۱۲:۱۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
درود بر عزيزاني كه قيرتمندانه از وطن دفاع مي كنند در هر سنگري كه هستند خداوند نگهدارشون
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۷:۲۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
درود بر سپاهیان غیور مردان ایرانی
درود بر رهبر عالم حضرت امام خامنه ای
این سپاهیان هستند که مایه سرافرازی ایران هستند
وای کاش مسئولان هم کمی از مردانه گی سپاهیان راداشتند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۰۲ ۰۷ تير ۱۳۹۸
درودبر تمام اتشیان و نزاجا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۲ ۰۴ تير ۱۳۹۸
من به سپاه وارتش افتخار میکنم دمتون گرم
برخی ازمسئولین با اختلاص و.... حق محرومین رو ضایع میکنند وبرخی چون دلاورمردان سپاه وارتش جانشان را در کف گرفته و آماده دفاع از آب و خاک مملکت هستند
سالهاست که اینگونه احساس غرور نکرده بودم
شما آبروی ایران هستید
روح شهدای موشکی شاد
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۴۶ ۰۳ تير ۱۳۹۸
احسنت بر غیور مردان ایران زمین.بر خود بالیدیم با تصمیم شجاعانه. دیگر اشتباه نزدیک شدن به مرزهای ما را به گور خواهند برد
Iran (Islamic Republic of)
نرگس طاهری
۰۹:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۸
جانم فدای ایران وایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۳ تير ۱۳۹۸
ناز شصتش.مرحبا دست مریزاد سپاه
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۱:۱۷ ۰۲ تير ۱۳۹۸
دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۲ تير ۱۳۹۸
البته این فرض را هم در نظر بگیرید که آمریکاییها شاید عمدا هواپیما را فرستاد ه اند تا توان پدافند ما را محک بزنند حتی اگر به قیمت از دست دادن هواپیمایشان باشد . برای این کارها هزینه های گزافی میکنند.اینها را دست کم نگیریم. ولی اگر اینطور هم باشه بالاخره گوشی دستشون اومده که توان نظامی ایران بالاست.
Iran (Islamic Republic of)
محسن نصیروند
۲۰:۰۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام.خسته نباشید به پدافند هوایی سپاه و پدافند یکپارچه کشوری که قاطعانه جواب متجاوز به حریم هوایی کشور را دادند،آری سربازان وطن همیشه بیدارند،تقدیر و تشکر از دلیرمردانی که این پهباد پیشرفته جاسوسی را در حین تجاوز به مرزهای هوایی کشورمان شکار کردند،قابل توجه آنهایی که می گفتند موشکهای ایران ماکت هست،پس دیدند که چگونه به هدف خورد،آری جای جای ایران پر است از صدها هزار موشک نقطه زن که اماده شلیک به اهداف مورد نظر هست پس دشمن فکر تجاوز به خاک مقدس ایران را نکند که خسارات سنگین خواهد دید،ایران هیچ گاه به دنبال جنگ نبوده ولی به متجاوز جواب قاطع خواهد داد،بهتر هست غربیها از خلیج فارس بروند و امنیت ان را به ایران و کشورهای منطقه بسپارند. ،دهه شصتی،فوق لیسانس،فرزندایثارگر،بیکار.با تشکر***"♡اجرتان با خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۲ تير ۱۳۹۸
مرگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۲ تير ۱۳۹۸
این پهباد برای شروع یک عملیات نظامی بوده
Germany
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
حالا‌ترامپ‌به‌بن‌سلمان‌زنگ‌میزنه‌تا‌پول‌پهباد‌رو‌بگیر‌و‌بن‌سلمان‌رو‌‌بدوشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۲ تير ۱۳۹۸
خدا اجرتون بده ما هستیم تا شهادت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۲ تير ۱۳۹۸
احسنتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۲ تير ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا ودشمنان ایران وطن فروشان داخلی
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۱:۳۳ ۰۲ تير ۱۳۹۸
نصر من الله و فتح قریب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۲ تير ۱۳۹۸
خدا قوت پهلوان
Iran (Islamic Republic of)
سیدشلمانی
۱۱:۰۲ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام و تشکر از سپاهیان و ارتشیان دلاور و بی ادعا و همه آنهایی که دلشان برای کشورشان می تپد ... چند نکته : اول اینکه چرا اینقدر در مسائل از سلبریتی ها سخن به میان آورده می شود بنظرم بیشتر از حد با آوردن اسامی سلبریتی برزرگ شون نکنید آنانیکه با دشمنان همنوا می شوند و در مسایلی که اطلاعاتی ندارند ورود میکنندو... البته انسنهای شریف در هر قشری هستند ... دوم اینکه اینگونه اعمال غرور آفرین باید الگوی مسئولین قرار گیرد و درهمه موارد از صنعت تا کشاورزی و... باید جهادی رفتار شود ... نکته آخر اگر مردوم به مسئولین اعتماد کنند و حس همدلی در همه افراد جامعه ایجاد شود در همه زمینه ها رشد خواهیم داشت ... بامید موفقیت های روزافزون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۲ تير ۱۳۹۸
دستور هر کس که بوده دستش را می بوسم
Iran (Islamic Republic of)
شام
۱۰:۱۹ ۰۲ تير ۱۳۹۸
یارب برظالمین دنیالعنت کن وذلیلشان فرما،ماباهیچکس قصدجنگ ودعوانداشته ونداریم،ولی اگرکسی بخاهدتعدی کند،دهان اوراخردمی کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۲ تير ۱۳۹۸
پهپاد یعنی پرنده هدایت پذیر از دور
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۰۹:۴۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
آفرین به غیرت و حمیت شما مرزداران فضای سرزمینی ایران عزیز . ثواب نمازهای مستحبی را برای سلامتی بچه های سپاه هدیه کنیم
Germany
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۲ تير ۱۳۹۸
کار بسیار درستی بوده دست هرکسی این فرمان رو داده درد نکنه بهترین بازدارندگی را برای مملکت ایجاد کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۲ تير ۱۳۹۸
انشالله نابودی تک تک دشمنان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ا
۰۹:۲۸ ۰۲ تير ۱۳۹۸
ایول به سپاه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۱۷ ۰۲ تير ۱۳۹۸
خستگی چند ساعته اپراتور سامانه پدافند با این شلیک دقیق بلکل از تنش در رفت دمش گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۲ تير ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
Aa
۰۹:۰۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
هر کس دستور آتش داده و همه کسانی که اجرا کردن وظیفه خود که پاسداری از سرزمین مادری بوده را انجام داده اند پس کل مردم ایران دستور شلیک داده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
هرکسی دستور شلیک به این پهباد رو داده دمش گرم
ایول داری داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۲ تير ۱۳۹۸
دستور آتش را من دادم حالا ترامپ خبیث چه کاری از دستت بر میاد . هیچی جز رجز خوانی
بدبخت برو برج تو بساز ترا چی به سیاست اخه
-
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۲ تير ۱۳۹۸
درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۲ تير ۱۳۹۸
باعث افتخار ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۸:۴۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
اهای کل دنیا بدونید سرداران ما ازخاک شلمچه اند
از خاک خرمشهر ازخاک چذابه جنگیدند به خاطر وطن به خاطر خاکشون به خاطر منی که راحت زندگی کنم درود به تمام سربازان وطن درود به رهبرم درود به شهید مقدم درود به شهید حججی درود به تمام کسانی که رفتن بدون ادعا درود به سرزمینم ایران خدا قوت سپاه پاسداران خداقوت ارتش ایران تا اخرین قطره خونم کنارتونم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۴۰ ۰۲ تير ۱۳۹۸
این کار باید با خیلی وقت پیش انجام میشد
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۸:۳۶ ۰۲ تير ۱۳۹۸
خیلی مردین دمتون گرم عالی بودش
افتخار میکنم. به سردارانی که مواضب این خاک وسرزمینن
سرداران
حاجی زاده
سردار سلیمانی افتخار این ملت هستید دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۲ تير ۱۳۹۸
این دفعه سالم بگیرید
Germany
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۲ تير ۱۳۹۸
ایران مقتدر و پاینده در جهان خواهد درخشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام بر سپاه قهرمان.
درود بر سپاه دلاور.
Iran (Islamic Republic of)
سید مرتضی
۰۷:۱۹ ۰۲ تير ۱۳۹۸
دمتون گرم. ایولتون رو عشقه برو بچ سپاه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۵ ۰۲ تير ۱۳۹۸
درود بر شما دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که در چنین شرایطی هیچ کشوری جرأت مقابله با آمریکا ندارد ولی شیران سپاه او را خار و ذلیل کرده اند.خدا نگهدارتان
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۰۴:۴۱ ۰۲ تير ۱۳۹۸
درود بر سپاه پاسداران
Iran (Islamic Republic of)
هاشمی
۰۳:۴۳ ۰۲ تير ۱۳۹۸
دستور اصلی برای شلیک به متجاوزان زا ملت غیور ایران صادر کرده و فرزندان غیورش نیز اجرا کرده و خواهند کرد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۳:۳۶ ۰۲ تير ۱۳۹۸
مراقبت و حفاظت از حریم هوایی ایران زیر نظر قرارگاه پدافندارتش میباشد کلیه یگان ها زیر مجموعه این قرارگاه بوده و نمیتوانند خود سر عمل کنند .هدف ناشناس ابتدا در هر منطقه بوسیله رادار یا دیده بان رویت شده مرکز فرماندهی یا با توجه به جهت ارتفاع سمت نوع و...و شرایط حاکم بر هر منطقه پدافندی که با درجات مختلف طبقه بندی میشوند و رینگ پدافندی هر منطقه به یگان مستقر در آن منطقه با توجه به نوع هدف به یگان های مسقر در منطقه از قبیل توپخانه یا موشک بسته به ارتفای و سرعت نوع موشک اجازه درگیری میدهند هیچ یگانی خود سر نمیتواند به هدفی تیراندازی کند .فقط در مناطقی که با وضعیت قرمز مشخص شده اند که نواحی بخصوصی هستند و پرواز ممنوع یگان های پدافندی آتش به اختیار هستند.
Iran (Islamic Republic of)
محسن نصیروند
۰۲:۰۸ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام.خسته نباشید به پدافند هوایی سپاه و پدافند یکپارچه کشوری که قاطعانه جواب متجاوز به حریم هوایی کشور را دادند،آری سربازان وطن همیشه بیدارند،تقدیر و تشکر از دلیرمردانی که این پهباد پیشرفته جاسوسی را در حین تجاوز به مرزهای هوایی کشورمان شکار کردند،قابل توجه آنهایی که می گفتند موشکهای ایران ماکت هست،پس دیدند که چگونه به هدف خورد،آری جای جای ایران پر است از صدها هزار موشک نقطه زن که اماده شلیک به اهداف مورد نظر هست پس دشمن فکر تجاوز به خاک مقدس ایران را نکند که خسارات سنگین خواهد دید،ایران هیچ گاه به دنبال جنگ نبوده ولی به متجاوز جواب قاطع خواهد داد،بهتر هست غربیها از خلیج فارس بروند و امنیت ان را به ایران و کشورهای منطقه بسپارند. ،دهه شصتی،فوق لیسانس،فرزندایثارگر،بیکار.با تشکر***"♡
Iran (Islamic Republic of)
کوهی
۱۲:۲۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام.احسنت،خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
بابایی
۲۰:۰۰ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام.تقدیر می کنم از بچه های پدافند هوایی سپاه و کشور.التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
همزه ای
۲۰:۰۲ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام و صلوات بر ارواح پاک شهدا و خسته نباشید به دلیرمردان لشکر مخلص پدافند سپاه و پدافند کشوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۰۲ تير ۱۳۹۸
قطعا فرمانده دستور داده . اینکه سوال پرسیدن نداره
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۱:۵۸ ۰۲ تير ۱۳۹۸
بالاخره نفهمیدیم کی صادر کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۷ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سوال من اینه که بالاخره این هواپیمای جاسوسی احتمال زیاد یکسری اطلاعات منتقل کرده به امریکایی ها برای ان چه فکری کردیم.
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۱:۴۶ ۰۲ تير ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
الحاج
۰۱:۴۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
چقدرجالبه سپاه عزیز و رهبری مقتدربه بهترین شکل وظائفشون رو و خدمت به مردم و آب و خاک ایران عزیز رو انجام میدن
Iran (Islamic Republic of)
محسن نصیروند
۰۱:۲۷ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام.خسته نباشید ما مردم گفتیم جواب متجاوز را قاطعانه جواب دهید ما مردم دستور شلیک دادیم خیالتون راحت باشه،جواب فرضیه ها ما مردم ضداستعمارگر هستیم. .فوق لیسانس.فرزندایثارگر.بیکار.اجرکم عندالله.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
شهروز
۰۱:۰۹ ۰۲ تير ۱۳۹۸
زنده باد ایران اسلامی
درود بر رهبر ایران
دست مریزاد سپاه قهرمان
Iran (Islamic Republic of)
رااد
۰۰:۴۶ ۰۲ تير ۱۳۹۸
این اقدام سبب دلگرمی ما شد ، سپاهیان ما گل کاشته اند .خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۰۲ تير ۱۳۹۸
لعنت بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۰۲ تير ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام ،شیر مادر حلالش
ما که شاد شدیم
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۲ تير ۱۳۹۸
درود برسپاهیان جان برکف پیروزی ایمان برکفر مبارکتان باشد انصاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
دردو بر سپاه و رهبرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
درود. و شرف بر دلیر مردان ایرانی زنده باد ایران وایرانی. مرگ بر امریکای نجس و خبیث
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۰۳ ۰۲ تير ۱۳۹۸
خسته نباشید دلاور مردان سپاه یک ملت پشت شما هستند
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۰۰:۰۱ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام؛ ترامپ بدونه که ما چه زجرها کشیدیم.چه راه های سخت و مشقت باری رو طی کردیم تا به اینجا رسیدیم.موهامونه تو آسیاب سفید نکردیم که شما و مهره هایه خائن و ترسوهایه داخلی با چندتا لنج و هواپیما بخواین ما جلوتون خم بشیم................. درود بر شیرمردان ایران زمین دستاتونه میبوسیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۱ تير ۱۳۹۸
واقعا دمتون گرم گل كاشتيد پرچم ايران هميشه بالاهست افرين به شير مردان دليران سپاه كه با جون ودل از مرزها دفاع ميكنند مرك بر أمريكا
Iran (Islamic Republic of)
معصوم
۲۲:۵۱ ۰۱ تير ۱۳۹۸
در راه خدا سر به خدا هدیه کنیم
نام علوی بودن خود صرف کنیم
گر کل جهان همره شیطان بشوند
با نام علی شاخ همه ذوب کنیم
United States of America
امیر
۲۲:۱۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
تمام این تحریکات زیر سر عربستان وامارات واسراییل است اسراییل دشمنی اش معلوم است ولی عربستان وعمارات معلوم نیست چرا با اینهمه خویشتن داری ایران روز بروز بر دشمنی خود می افزایند اتهمات اینها باید توسط ایران جواب مستند داده شود
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۲۱:۵۴ ۰۱ تير ۱۳۹۸
دمشون گرم دل رهبر عزیز ومردم رو شاد کردند ای ول
Iran (Islamic Republic of)
تهرانی
۲۱:۵۲ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام درود بر سردار تهرانی مقدم
Iran (Islamic Republic of)
تهرانی
۲۱:۵۲ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام درود بر سردار تهرانی مقدم
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۲۱:۳۱ ۰۱ تير ۱۳۹۸
اینکه امریکا میگوید حمله میکنم حرف بیخودی است در اصل میخواهد از اقدام ایران برای زدن پایگاه پرواز اولیه جلوگیری بکند
Iran (Islamic Republic of)
رضا کرد
۲۱:۳۱ ۰۱ تير ۱۳۹۸
دمتان گرم همه ملت یکپارچه کیف کردیم ایول بچه های مرد سپاه
Iran (Islamic Republic of)
کرمی
۲۰:۵۲ ۰۱ تير ۱۳۹۸
درود بر سر زمینم ایران احساس غرور کردم ، تا پای جان ایستاده ایم مرگ بر امریکا لعنت بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۱ تير ۱۳۹۸
دمتون گرم
اجرتون با خدا
سرافرازمون کردید
دستتون رو میبوسیم
خدانگهدارتون باشه شیر پاک خورده های ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
آفرین خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
واقها دست سپاه درنکن درود برشرف شما درودبر سردار سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
علی آقا
۲۰:۲۰ ۰۱ تير ۱۳۹۸
همه این شجاعت و خود باوری را مدیون خون شهدایم
Iran (Islamic Republic of)
وصال
۲۰:۱۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۱۲ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام خدا قوت به مردان شجاع با قدرت کشورم هر کشوری بود جرات نزدیک شدن نداشت چه برسه به انهدام. دنیا فهمیدن که ایران پر قدرت وشجاعت اجازه به هیچ ابر قدرتی به فکر نزدیک شدن. نمیده. آفرین به غیرت وهمت مردان نیک سرزمینم. با تمام تحریم ولی توان. ساخت موشک داره که حتیا فکرشم نمیکردن. آمریکا اگه میدونست ایرانی هرچقد رمشکل داشته باشه.با تمام وجودش از میهنش دفاع میکنه. قدرت نظامی ایران یعنی همه ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام من یک .......هستم، دستور هدف قرار دادن پهپاد امریکایی برابر روش بوده هر پرنده ای که وارد فضای ایران بشه باید شناسایی شود اگه شناسایی نشد ۳ نوبت اخطار میگیرد آخرین اخطار مساویست با اقدام تاکتیکی که به موقع اقدام تاکتیکی صورت گرفته است، درود بر شرف دلاوران شبکه یکپارچه پدافند هوایی ایران
Iran (Islamic Republic of)
محسن نصیروند
۲۰:۰۳ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام.خسته نباشید به پدافند هوایی سپاه و پدافند یکپارچه کشوری که قاطعانه جواب متجاوز به حریم هوایی کشور را دادند،آری سربازان وطن همیشه بیدارند،تقدیر و تشکر از دلیرمردانی که این پهباد پیشرفته جاسوسی را در حین تجاوز به مرزهای هوایی کشورمان شکار کردند،قابل توجه آنهایی که می گفتند موشکهای ایران ماکت هست،پس دیدند که چگونه به هدف خورد،آری جای جای ایران پر است از صدها هزار موشک نقطه زن که اماده شلیک به اهداف مورد نظر هست پس دشمن فکر تجاوز به خاک مقدس ایران را نکند که خسارات سنگین خواهد دید،ایران هیچ گاه به دنبال جنگ نبوده ولی به متجاوز جواب قاطع خواهد داد،بهتر هست غربیها از خلیج فارس بروند و امنیت ان را به ایران و کشورهای منطقه بسپارند. ،دهه شصتی،فوق لیسانس،فرزندایثارگر،بیکار.با تشکر***"♡
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۹:۵۹ ۰۱ تير ۱۳۹۸
رهبرفرزانه گفتن آتش به اختیاردرتمام مواردبرای دفاع ملت ورهبری
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۹:۳۵ ۰۱ تير ۱۳۹۸
درود برسپاه .ننگ برامریکا
Iran (Islamic Republic of)
هاشم
۱۹:۲۳ ۰۱ تير ۱۳۹۸
با نخریدن اجناس امریکایی مرگ بر امریکا را عملی کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۰ ۰۱ تير ۱۳۹۸
مهم نیست کی دستور شیلیک داده باشه همه ی ما ایرانی یک سربازیم ودر برابر تجاوز به خاک عزیزمان جونمون رو فدا می کنیم پس تک تک ایرانی می تونن دستور شیلیک به هر متجاوزی رو بدن زنده باد ایران و ایرانی زنده باد اقتدار و قدرت دفاعی ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۸:۴۹ ۰۱ تير ۱۳۹۸
درود بر دلیرمردان سپاه پاسداران که با عشق به ولایت امنیت و آرامش را به مردم هدیه می دهندِ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سپاه و ارتش ما تشکر تشکر
اقتدار اقتدار
استمرار استمرار

ابهت ابهت
جدیت جدیت
Iran (Islamic Republic of)
محمد قاسم
۱۸:۲۳ ۰۱ تير ۱۳۹۸
درود بر غیورمردان ایرانی...به معنای واقعی کلمه خسته نباشید.هرکس دستور داده رحمت به شیری که خورده....آسمان ایران مهد آزادگی است نه جاسوسی..شیرمردان پاینده باشید
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۸:۱۸ ۰۱ تير ۱۳۹۸
هرکسی داده دمش گرم مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
درود بر جوانان غیور سرزمینم .من حس غرور بهم دست داد در ضمن سلبریتی ک منافعش جدای از منافع ایران باشد برایم ارزشی ندارد.درود و هزاران درود بر شهدا و البته پدر سامانه موشکی سردار تهرانی مقدم.
Iran (Islamic Republic of)
shamsolah azizi
۱۸:۰۸ ۰۱ تير ۱۳۹۸
این است قدرت ملي زنده باد امام خامنه ای ننگ بر ترامپ دروغگو
Iran (Islamic Republic of)
حجت عبدی.
۱۸:۰۳ ۰۱ تير ۱۳۹۸
ایول ایوله. ایول سپاه تاج سره ایول. پرچم سبز سپاه بالاااااااس بالا
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۷:۴۵ ۰۱ تير ۱۳۹۸
به نظرم آمریکا می خواست تست کنه و ببیند ایران چقدر قدرت که تکنولوژی های روز آنها را شناسایی کند که خوب متوجه شد
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۷:۴۵ ۰۱ تير ۱۳۹۸
من به عنوان ایرانی افرین می گویم به شیر مرد های این سرزمین که با زدن پهباد دل مردم شاد کردن.
Iran (Islamic Republic of)
غلام
۱۷:۳۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا من خودم شخصا مسولیت سرنگونی پهپادمتجاوزآمریکا را برعهده میگیرم آمریکا هیچ غلتی نمی کنه مرگ برترامپ نفهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۱ تير ۱۳۹۸
ننگ بر شیطان بزرگ امریکای خبیث و لعنتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۱ تير ۱۳۹۸
این پیروزی خجسته باد.این پیروزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۱ تير ۱۳۹۸
واقعادلم خنک شد. آفرین برسپاه وارتش. این پیروزی خجسته باد.این پیروزی
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۱ تير ۱۳۹۸
درهرزمان ودرهرشرایطی دفاع ازمرزهای زمینی دریایی وهوایی امری بدیهی است تمام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
با سلام و درود بر شما که متن تحلیلی را نوشتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
با سلام و درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
لعنت بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
سعید حسیتی
۱۶:۲۳ ۰۱ تير ۱۳۹۸
آلان زمان مذاکره هست که قدرت در دست رهبری هست انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
خیر،وقتی که ناوشون قطع شد خودشون سینه خیز میان برا مذاکره.الان خیلی زوده ترمپ زبون نفهم باید یه چندتا تودهنی دیگه بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۲ تير ۱۳۹۸
هرگز مذاکره نخواهد شد
۱۲