انتخابات ریاست مجلس افغانستان باز هم به دور دوم کشیده شد

در نشست امروز مجلس افغانستان، احمد جاوید جیحون 83 رای، میر افغان صافی 78 رای و عبدالشکور حکیمی 35 رای تایید به دست آوردند.

انتخابات ریاست مجلس افغانستان باز هم به دور دوم کشیده شدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست امروز (سه شنبه 4 سرطان/ تیر) مجلس افغانستان، فاطمه عزیز نماینده قندوز، میر افغان صافی نماینده کابل، عبدالشکور واقف حکیمی نماینده بدخشان و جاوید جیحون نماینده مردم کابل برای تکیه‌زدن به کرسی ریاست مجلس خود را نامزد کردند.

لحظاتی بعد از اعلام نام نامزدان از سوی رئیس موقت، فاطمه عزیز از نامزدی خود انصراف داد و تنها سه نامزد باقی‌مانده با هم به رقابت پرداختند.

منشی موقت مجلس در ختم پروسه پروسه رای‌دهی گفت تاکنون 237 عضو مجلس برگه رای‌دهی را اخذ کرده‌اند؛ هر نامزدی که 119 رای به دست بیاورد موفق به تصاحب کرسی ریاست مجلس شده‌است.

منشی موقت مجلس یادآور شد که اگر هیچ یک از نامزدان نتواند 119 رای را به دست بیاورد، دو نامزدی که بیشترین رای را بدست آورده‌اند، فردا مجددا با هم به رقابت خواهند پرداخت.

وی همچنین خاطر نشان کرد که اگر نمایندگان باقی‌مانده قبل از بازشدن صندوق دوم حاضر شوند، حق رای‌ را دارند، در غیر این صورت غیر حاضر محسوب می‌شوند.

تعدادی از اعضای مجلس تاکید داشتند در صورتی که هیچ یکی از نامزدان نتواند رای کافی را به دست بیاورد، دور دوم انتخابات ریاست مجلس نیز امروز برگزار شود. این تعداد از اعضای مجلس گفتند حاضرند تا پاسی از شب برای معلوم کردن سرنوشت ریاست مجلس حضور داشته باشند.

سرانجام رای‌دهی ساعت 1:18 بعد از ظهر پایان یافت و صندوق‌ها برای شمارش باز شدند.

بعد از شمارش آرای استفاده شده معلوم شد که هیچ یک از نامزدان نتوانستند 50+1 رای را به دست بیاورند اما احمد جاوید جیحون و میر افغان صافی با به دست آوردن بیشترین آرای تاییدی در دور بعدی با هم به رقابت خواهند پرداخت.

در نشست امروز امروز، احمد جاوید جیحون 83 رای، میر افغان صافی 78 رای و عبدالشکور حکیمی 35 رای تایید نمایندگان را به دست آوردند.

همچنین در نشست امروز 10 رای سفید و 42 رای باطل نیز استفاده شده بود. دور بعدی انتخابات میان اقای جیحون و صافی آغاز شده است.

گفتنی است که مجلس افغانستان دو ماه قبل آغاز به کار کرد اما تنش‌ها میان میر رحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی موجب شد که تاکنون نتواند کار خود را آغاز کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.