ترفند‌هایی برای عکاسی اجسام بی‌جان؛ چرا باید یک عکاس طبیعت خاموش باشیم؟!

عکاسی اجسام بی‌جان از جمله زیرشاخه‌های رشته عکاسی محسوب می‌شود که وجه تمایز اصلی این سبک با سایر سبک‌ها، چیدمان صحنه عکس است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، عکاسی از اجسام بی‌جان یا عکاسی طبیعت خاموش از جمله سخت‌ترین شاخه‌های رشته عکاسی محسوب می‌شود که اولین عکس‌ مربوط به این سبک در اوایل قرن ۱۹ گرفته شده است. این سبک از عکاسی نیز همانند سایر سبک ها برای خود اصول و تاریخچه ای دارد. عکاسی اجسام بی‌جان یا عکاسی طبیعت خاموش (Still life photography) شاخه‌ای از هنر عکاسی محسوب می شود که به ثبت تصویر از اشیاء بی‌جان و معمولاً غیر متحرک همچون شعله شمع، دود، گل‌ها، غذا، سنگ، کتاب، جواهرات، لوازم التحریر، میوه‌ها و سایر اشیا محیط پیرامون می‌پردازد.

عکاسی از اجسام بی‌جان را می توان جزو سبک‌های مشکل عکاسی دانست که عکاسان این سبک باید توانایی نورسنجی دقیق را داشته و از ذوق ترکیب بندی بالایی برخوردار باشند. جالب است بدانید، هدف اصلی در عکاسی طبیعت بی‌جان، بیان ایده و مفهومی خاص، به ساده‌ترین و روشن‌ترین شکل ممکن است. وجه تمایز اصلی این سبک با سایر سبک‌ها، در حقیقت به چیدمان صحنه عکس مربوط است؛ چیدمان در حقیقت همان چیدن صحنه عکس و ساختن صحنه است؛ در این سبک، عکاسان در حقیقت بیشتر عناصر عکس را می‌سازند تا اینکه صرفاً سرگرم عکاسی باشند.

تاریخچه عکاسی طبیعت خاموش

این سبک از عکاسی جزو قدیمی‌ترین سبک‌های عکاسی است و امروزه جزو پرطرفدارترین ژانر‌های عکاسی نیز محسوب می‌گردد. اولین عکس‌های این سبک مربوط به اوایل قرن ۱۹ است و آن عکسی است با نام میز نهارخوری اثر نیِپس که به روش هلیوگرافی (heliography) ثبت شده‌است و مدت زمان ثبت این عکس حدود ۴ ساعت بوده‌است؛ در این تصویر چاقو، قاشق، شیشه، لیوان، کاسه، بطری، گلدان و قهوه جوش بخوبی مشاهده می گردد. پس از آن قدیمی‌ترین عکس این سبک که با استفاده از صفحه‌های نقره‌ای (daguerreotype) ثبت شده‌است نیز اثری است مربوط به سال ۱۸۳۷ که در استودیویی با نام داگر ایجاد شده بود.

ترفند‌هایی برای عکاسی اجسام بی‌جان / چرا باید یک عکاس طبیعت خاموش باشیم؟!

چرا باید یک عکس از طبیعت بی جان بگیریم؟!

شاید بتوان گفت، سه دلیل وجود دارد که گرفتن یک عکس طبیعت بی جان یا Still life مانند این را امتحان کنید.

  1.   حرکت در کادر همیشه چشمگیر است، به خصوص حرکت مایع.
  2. روشنایی‌های چند ضلعی زیبای بوکه، مسحور کننده و تقریبا جادویی به نظر می‌رسند.
  3.   این فرصت خوبی برای نشان دادن شور و شوق شما نسبت به سفر و عشق به دریاست.

در ادامه قصد داریم تا با یک مثال دید شما را نسبت به این موضوع کمی بازتر کنیم تا بدانید می توانید از چه وسایلی در این عکاسی استفاده کنید:

کمی سنگ، شن و ماسه، یک پیام در یک بطری، یک فانوس دریایی چوبی کوچک یا یک صدف بزرگ بردارید، و داستان خودتان را در مورد بادبان‌های سیاه، طوفان، و ماجراجویی بسازید. بیایید آموزش را شروع کنیم!

تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای عکاسی از طبیعت بی جان و قطرات آب

ابتدا به یک منبع نور مناسب برای عکاسی از قطرات پاشیده شده آب نیاز دارید! اگر دوست دارید، می‌توانید با نور طبیعی عکس بگیرید، اما اگر این کار را انجام دهید، قطرات آب ممکن است کمی تار شوند و به بوکه واضح چند ضلعی تبدیل نشوند. اگر یک لنز ماکرو دارید، از آن استفاده کنید، چون امکان عکاسی از دورتر و ایمن نگه داشتن دوربینتان از قطرات آب را میسر می‌سازد.

ما به یک بطری آب پاش برای اسپری کردن و ایجاد قطرات آب نیاز داریم. بهتر است بطری‌ای انتخاب کنید که قطرات بزرگتری ایجاد می‌کند. اگر بطری آب پاش شما چیزی شبیه غبار ایجاد می‌کند، می‌توانید آن را با یک بطری پلاستیکی با سوراخ‌های کوچک در کف آن جایگزین کرده و از آن برای پاشیدن و ایجاد قطره‌ها در عکس استفاده کنید.

لوازمی را که می‌خواهید برای خلق «عکس طبیعت بی جان» خود استفاده کنید، انتخاب کنید. انتخاب اشیاء با تم یا موضوع عکس شما رابطه مستقیم دارد. در این مثال، تم عکس طبیعت خاموش ما دزدان دریایی است و برای همین هر آنچه که با آب سر و کار دارد جواب می‌دهد.

ترکیب بندی طبیعت بی جان

سادگی کار را حفظ کنید. رسم یک طرح اولیه مفید است. این کار به ترتیب دادن به لوازم اصلی صحنه و اضافه کردن جزئیات کمک می‌کند. فراموش نکنید کمی فضا در داخل کادر خود برای بوکه و قطرات آب باقی بگذارید. اگر پس زمینه شما تاریک باشد، قطرات آب بیشتر قابل مشاهده خواهند بود.

نورپردازی

کلید به دست آوردن قسمت‌های روشن و بوکه‌های زیبای پس زمینه، نورپردازی از پشت است. اگر با نور طبیعی کار می‌کنید، دوربین خود را دقیقا جلوی پنجره تنظیم کنید، درست همانند زمانی که با یک فنجان چای که از آن بخار بلند می‌شود کار می‌کنید. هیچ فون عمودی‌ای قرار ندهید وگرنه نور را مسدود خواهد کرد. نور پر کننده (Fill light)، که سایه‌ها را حذف کرده و حجم ایجاد می‌کند، در سمت راست صحنه تنظیم شده است.

ترفند‌هایی برای عکاسی اجسام بی‌جان / چرا باید یک عکاس طبیعت خاموش باشیم؟!

عکاسی

به مرحله عکاسی این آموزش خوش آمدید! دوربین خود را بر روی حالت عکاسی پیوسته (Continuous Mode) تنظیم کنید تا چند عکس پشت سر هم بگیرید. برای ایجاد یک عمق میدان کم، دیافراگم لنز خود را باز نگه دارید (در مورد من f/۲.۸ است). این کار تضمین خواهد کرد که اکثر قطره‌های آب به صورت روشنایی‌های چند ضلعی دوست داشتنی (بوکه‌هایی که دنبالش بودیم) ظاهر شوند. اکنون شما آماده عکاسی هستید! کمی آب را در جهتی که در فوکوس نباشد اسپری کرده و یک دنباله عکس بگیرید.

ویرایش عکس

اکنون، می‌توانید بهترین عکس را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید. یا می‌توانید چند عکس را با زیباترین قطره‌ها انتخاب کرده و آن‌ها را با هم ترکیب کنید. در نهایت، با تنظیم رنگ‌ها و کنتراست، به تصویر کمی جلا بدهید.انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار