فشردگی رقابت ها، مهم‌ترین چالش در راه اجرای شرط استانداردسازی ورزشگاه‌های لیگ برتر

در صورت به تعویق افتادن رقابت‌های لیگ برتر با توجه به مجهز نبودن ورزشگاه ها، فشردگی زیادی در تقویم فصل آینده رقابت‌ها ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ این روز‌ها تاکید زیادی روی به تعویق افتادن رقابت‌های لیگ برتر تا زمان رفع نواقص ورزشگاه‌های میزبان این مسابقات دارند.

بلیت فروشی الکترونیکی، شماره گذاری صندلی ها، جدا سازی مسیر رفت و آمد هواداران تیم ها، ایمن سازی راهروها، مسیر سازی برای تسهیل رفت و آمد هواداران در شرایط عادی و اضطراری، نصب دوربین‌های مدار بسته، ایجاد اتاق نظارت و کنترل، تجهیز سامانه آتش نشانی و توقف امکانات رفاهی در محل برگزاری بازی‌ها جزء شرایطی است که مهدی تاج و همکارانش در فدراسیون و سازمان لیگ همراه با مسئولان شورای امنیت ملی کشور روی فراهم شدن آن‌ها برای برگزاری لیگ برتر تاکید داشته و تا زمانی که گام‌های اساسی و مثبتی در این زمینه صورت نگیرد، حتی زمان قرعه کشی لیگ برتر هم به صورت دقیق مشخص نمی‌شود.

استانداردسازی ورزشگاه‌ها در جلسه ۲ روز پیش مسئولان فوتبالی و مدیران کل اداره ورزش و جوانان استان‌های حاضر در لیگ برتر با معاون وزیر ورزش و جوانان روی آن تاکید شد و هرچند محمدرضا داورزنی اعتقاد دارد نباید برگزاری رقابت‌ها روی زمین بماند، اما به تمام حاضران در جلسه تاکید کرده بحث ایمن سازی ورزشگاه‌ها را جدی بگیرند و زودتر برای رفع نواقص تلاش کنند.

فشردگی رقابت ها، مهم‌ترین چالش در راه اجرای شرط استانداردسازی ورزشگاه‌های لیگ برتر

تاکنون به جز ورزشگاه آزادی که مسئولان آن مشغول نصب گیت‌های بازرسی در ورزشگاه هستند وضعیت سایر ورزشگاه‌ها با شرط‌های موکد سازمان لیگ تطبیق ندارد و با این شرایط بسیار بعید به نظر می‌رسد که لیگ نوزدهم در همان تاریخ مقرر (۱۰ مرداد) آغاز شود.

سخت گیری تمام مسئولان وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون، سازمان لیگ، یگان ویژه، شورای تامین و.... برای برگزاری رقابت‌ها امر مثبتی است که می‌تواند مانع تکرار حواشی سال‌های اخیر بشود. هیچ کس ماجرای مربوط به فینال جام حذفی، دیدار‌های پرسپولیس و سپاهان، بازی تراکتورسازی و پیکان که در اواخر فصل پیش رخ داد را از یاد نبرده است و مدیران برای اینکه جلوی تکرار چنین اتفاق‌هایی را بگیرند تاکنون سفت و سخت روی حرف خود ایستاده اند.

با این وجود نکته نگران کننده این است که با توجه به برگزاری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲، مقدماتی المپیک و لیگ قهرمانان آسیا تعویق رقابت‌های لیگ از لحاظ فشردگی مسابقات شرایط بسیار حادی را برای تیم‌ها ایجاد می‌کند.

با توجه به برگزار نشدن قرعه کشی لیگ و مشخص نبودن زمان دقیق برگزاری رقابت ها، سرمربیان تمام تیم‌های لیگ برتر در کنار مارک ویلموتس و فرهاد مجیدی که باید تیم‌های ملی بزرگسالان و امید ایران را در مسابقات فوق العاده مهمی به میدان بفرستند، نتوانسته اند به صورت کامل برنامه ریزی دقیقی نسبت به برنامه تیم هایشان اتخاذ کنند.

فشردگی رقابت ها، مهم‌ترین چالش در راه اجرای شرط استانداردسازی ورزشگاه‌های لیگ برتر

در سال‌های پیش لیگ برتر فوتبال ایران در دهه اول مرداد آغاز می‌شد، اما با توجه به فشردگی رقابت‌ها و برگزاری اردو‌های تیم ملی، چالش‌های عجیبی بین مربیان باشگاه‌ها و کارلوس کی روش ایجاد می‌شد. از طرفی اگر نماینده‌ای از کشورمان به مراحل حذفی لیگ قهرمانان صعود می‌کرد سازمان لیگ مجبور بود برای حفظ مصالح ملی برخی بازی‌های آن تیم را به تعویق اندازد.

حال تصور کنید لیگ نوزدهم با تاخیری حتی کوتاه آغاز شده و به جای روز ۱۰ مرداد، شاهد برگزاری هفته اول رقابت‌ها در اواخر مرداد یا اوایل شهریور باشیم.

تیم ذوب آهن باید روز‌های ۱۴ و ۲۱ مرداد مرداد در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف الاتحاد عربستان برود. قرار است در صورت آغاز لیگ برتر در تاریخ از پیش تعیین شده نخستین بازی ذوبی‌ها هشت مرداد برگزار شود. در این وضعیت علیرضا منصوریان، سرمربی این تیم در حاشیه جلسه هم اندیشی سرمربیان لیگ برتری با مسئولان سازمان لیگ گلایه خود را درباره احتمال به تعویق افتادن مسابقات اینگونه اعلام کرد: با توجه به تقویم سال بعد، ما از ۲ هفته پیش برنامه یک ساله مان را بستیم و اگر تغییر برنامه‌ای به وجود بیاید تیم ما ضرر خواهد کرد. شروع لیگ هرچقدر عقب‌تر باشد ذوب‌آهن بیشتر ضرر می‌کند، چون اگر لیگ در زمان قبلی که اعلام شده است آغاز نشود، ما بدون بازی رسمی باید سراغ حریف آسیایی مان برویم، اما سازمان لیگ قول داده تا یکی از بازی‌های ما را هشتم برگزار کند.

فشردگی رقابت ها، مهم‌ترین چالش در راه اجرای شرط استانداردسازی ورزشگاه‌های لیگ برتر

سایر سرمربیان هم که تمرینات آماده سازی تیمشان را به موقع آغاز کرده اند از احتمال تعویق لیگ ابراز نارضایتی کرده و آن را به ضرر تیم خود می‌دانند.

سعید فتاحی، مدیر مسابقات سازمان لیگ در حاشیه همین کلاس اعلام کرد مارک ویلموتس خواستار برگزاری اردو‌های بلند مدت برای تیم ملی نیست و تنها می‌خواهد در فیفادی بازیکنان خود را در اختیار داشته باشد، اما اگر فرض را بر این بگیریم لیگ برتر پیش از ۱۱ شهریور که مرحله دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی است آغاز نشود، سرمربی بلژیکی باید بسیاری از شاگردانش را بدون حضور در بازی‌های رسمی‌ای به نام لیگ برتر در مقدماتی جام جهانی به میدان بفرستد.

تیم ملی تا پیش از اتمام نیم فصل اول

رقابت‌ها با احتساب همان تاریخ اعلام شده ۱۰ مرداد، سه فیفا دی پیش رو دارد و بازیکنان این تیم تا ۳۰ آبان باید حدود ۴۵ روز در اردو باشند. در این وضعیت اگر لیگ حتی ۱۰ روز به تعویق بیفتد وضعیت برای تیم‌ها بسیار سخت می‌شود. نباید فراموش کرد تیم ملی در نوروز ۹۹ هم باید ۲ بازی در مقدماتی جام جهانی برگزار کند.

مهم‌تر از برنامه تیم ملی بزرگسالان، تیم ملی امید ایران است که برای صعود به المپیک ۲۰۲۰ توکیو و شکستن طلسم ۴۴ ساله ناکامی از حضور در این رقابت‌ها باید از ماه تیر تا دی، اردو‌ها و بازی‌های تدارکاتی متوالی را برگزار کند. ضمن اینکه مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ بار‌ها اعلام کرده اند در زمان برگزاری رقابت‌های مقدماتی المپیک که بین روز‌های ۱۸ تا ۶ بهمن در تایلند انجام می‌شود، لیگ را تعطیل می‌کنند. نباید فراموش کرد شاگردان فرهاد مجیدی هم اردوی نهایی شان برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک را از اول دی شروع می‌کنند.

فشردگی رقابت ها، مهم‌ترین چالش در راه اجرای شرط استانداردسازی ورزشگاه‌های لیگ برتر

در نهایت مسابقات فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا هم پیش رو است و تیم‌های استقلال و شهر خودرو مشهد باید در پلی آف آن رقابت‌ها هم شرکت کنند.

همین برنامه فشرده شرایط سختی را برای تیم‌های لیگ و البته کمیته مسابقات سازمان لیگ به وجود می‌آورد، اما باید به این نکته اذعان کرد که برگزاری اصولی رقابت‌ها و حفظ جان هواداران مهم‌تر از هر نکته‌ای است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار