بهشتی پور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

واشنگتن در شورای حکام به دنبال باج خواهی از تهران بود

کارشناس مسائل بین الملل: گفت آمریکا قصد استفاده ابزاری از شورای حکام را داشت٬ اما تلاش آنها ناکام ماند.

شکست سیاست تحمیلی واشنگتن در نشست اخیر شورای حکامبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران بعد از برجام  متعهد به این توافق بود؛ اما سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا تهران را برآن داشت تا بعد از یک سال پایبندی به سمت کاهش تعهدات خود در چهارچوب برجام گام بردارد و  واشنگتن هم درهمین رابطه خواستار برگزاری نشست شورای حکام شد، اما موفق نشد کشورها ی عضو را با خود همراه سازد و در پایان نشست حتی موفق به صدور بیانیه ای علیه ایران و ایجاد اجماع جهانی نشد.

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌الملل درگفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با دلایل شکست  واشنگتن در نشست اخیر شورای حکام اظهار کرد:  شورای  حکام متشکل از۳۵ کشور  است که وظیفه شان بررسی گزارش های مدیر کل آژانس ، درمورد فعالیت های هسته ای کشوری است که تحت بررسی و ارزیابی در این شورا قرار گرفته است.

 بهشتی پور  ادامه داد ، شورای حکام  در جریان  ۱۵ گزارش ارائه شده از سوی آژانس که نشانگر تعهدایران  به برجام بوده است ، قرار دارد. بنابراین خروج امریکا از برجام و اشکالاتی که آمریکا  در این خصوص مطرح می کند، از سوی شورای حکام  به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

وی تصریح کرد: کشوری که خود ناقض برجام است ، با عدم تعدات در قبال برجام  باعث وبانی آن بوده  که ایران در انجام تعدات خود تجدید نظر کند و به  کاهش تعهدات در این زمینه اقدام کند.  می توان گفت ،دیگر این سیاست های اتخاذ شده از سوی آمریکا  برای کشورهای عضو ،کار آمدی ندارد.  

وی ادامه داد: کلیه فعالیت های ایران زیر نظر آژانس است و هیچ کدام از اقدامات کشورمان خارج از چارچوب آژانس نبوده و نیستند. تمامی اقدامات ایران ، تحت نظارت آژانس انجام شده است پس هیچ شک و شبهه ای  برای  اروپا و آمریکا باقی نمی ماند که ایران از قوانین آژانس تخطی کرده باشد٬  بنابراین  می توان این طور استنباط کرد که سیاست آمریکا،سیاست باج خواهی است . پس از اقدامات یک جانبه گرایانه آمریکا کشورهای عضو شورای حکام هم متوجه شده اند که آمریکا  قصد دارد ایران را در مجامع عمومی مقصر جلوه دهد و همانطور که شاهد بودیم  تا بحال  هم موفق نبوده اند.جامعه جهانی و کشورهای عضو شورای حکام  ایالات متحده آمریکا را مسئول وضعیت فعلی می دانند.

این کارشناس مسائل بین الملل در اشاره به عبارت «استفاده ابزاری آمریکا از شورای حکام»  بیان کرد: اصطلاح «استفاده ابزاری »وقتی مورد استفاده قرار می گیرد ،که  از آن ابزار در جهت منافع  شخصی خودشان  استفاده کنند. آمریکا در پی درخواست  نشست شورای حکام موفق به کسب نتایج دلخواه در این باره نشده است. زیرا شورای حکام در این رابطه سیاست تحمیلی از سوی آمریکا  را نپذیرفته و به خواست آمریکا تن نداده است. آمریکا با توجه به نفوذ خود قصد استفاده ابزاری از شورای حکام را  داشت ولی خواسته آنها محقق نشد.

وی خاطر نشان کرد: گزارش های زیادی مبنی بر پایبندی ایران به تعهداتش در برجام  وجود دارد. آمریکا فشار زیادی به شورای حکام  برای تعدیل کردن گزارش هایش مبنی بر پایبندی ایران وارد کرد،اما نتوانست، زیرا ایران شفاف و صریح تمام قوانین آژانس را اجرایی کرده است و به دنبال آن  شورای حکام  حتی بیانیه ای علیه ایران صادر نکرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: شورای حکام ، تحریم ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار