جهت تأمین نظر شورای نگهبان؛

رئیس سازمان مدیریت بحران با پیشنهاد وزیر کشور و پذیرش رئیس جمهور عزل می‌شود

رئیس سازمان مدیریت بحران با پیشنهاد وزیر کشور و پذیرش رئیس جمهور عزل می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران با پیشنهاد وزیر کشور و پذیرش رئیس جمهور عزل می‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (دو‌شنبه، ۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها درباره لایحه مدیریت بحران کشور اعاده از شورای نگهبان با اصلاح بند (الف) ماده (۴) این لایحه با ۱۴۷ رأی موافق و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس بند (الف) ماده (۴) اصلاحی سند راهبرد ملّی مدیریت بحران، سندی است که در چارچوب ایـن قانون و سایر قوانین و مقررات جهت‌گیری‌ها، اصول، معیار‌ها و روش‌های پیشبینی، پیشگیری و کـاهش خطر، آمادگی، پاسخ و بازتوانی و بازسـازی توسـط دسـتگاه‌های مشـمول ایـن قانون و نحوه مشارکت مردم را هماهنگ با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های توسعه کشور مشخص می‌کند. این سند با تأیید سـتاد ملّـی به تصویب شورایعالی می‌رسد.

در ادامه نمایندگان با اصلاح بند (ب) ماده (۴) این لایحه با ۱۴۷ رأی موافق و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس بند (ب) ماده (۴) اصلاحی این لایحه برنامه ملّی کاهش خطر حوادث و سوانح، سندی است که سازمان با مشارکت کلیه دستگاه‌های مسؤول موضوع ماده (۲) این قانون با رعایت قوانین و مقررات و در چهارچوب سند راهبرد ملّی مدیریت بحران تهیه می‌کند و اهداف ویژه کاهش خطر حوادث و سوانح را به همراه اقدامات مربوطه بیان می‌کند. این سند با تأیید سـتاد ملّـی به تصویب شورای عالی میرسد.

در ادامه نمایندگان با اصلاح بند (پ) ماده (۴) این لایحه با ۱۵۰ رأی موافق از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس بند (پ) ماده (۴) اصلاحی، برنامه استانی کاهش خطر حوادث و سوانح، سندی است که اداره کل مدیریت بحران استان با رعایت قوانین و مقررات و با مشارکت کلیه دستگاه‌های مسؤول موضوع ماده (۲ (این قانون متناظر در استان، بر اساس برنامه ملّی کاهش خطر حوادث و سـوانح تهیه می‌کند و شناخت مخاطرات، آسیبپـذیری‌هـا، ظرفیـت‌هـا و راهکارهـای کاهش خطر استان را در بر می‌گیرد. این سند پس از تأیید سـازمان لازم‌الاجـراء است.

همچنین نمایندگان با اصلاح بند (ت) ماده (۴) این لایحه با ۱۴۹ رأی موافق و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس بند (ت) ماده (۴) اصلاحی این لایحه برنامه ملّی آمادگی و پاسخ، سندی است که سـازمان بـا رعایت قوانین و مقررات و با مشـارکت کلیه دستگاه‌های مسؤول موضوع ماده (۲) این قانون، در چارچوب سند راهبرد ملّی مدیریت بحران تهیه می‌کند و وظایف و اقـدامات دسـتگاه‌های مسـؤول و نحوه هماهنگی بین سازمانی را جهت آمادگی مطلوب و پاسخ مؤثر و بهموقع به حوادث و بحران‌ها تبیین می‌کند. این سـند بـا تأییـد سـتاد ملّـی بـه تصـویب شورای عالی میرسد.

همچنین در ادامه نمایندگان با اصلاح بند (ث) ماده (۴) این لایحه با ۱۵۳ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس بند (ث) ماده (۴) اصلاحی لایحه مدیریت بحران کشور، برنامه استانی آمادگی و پاسخ، سندی است که اداره کل مـدیریت بحران استان با رعایت قوانین و مقررات و با مشارکت کلیه دستگاه‌های مسؤول موضوع ماده (۲) ایـن قـانون متناظر در استان، بر اساس برنامه ملّی آمادگی و پاسخ تهیه کرده و وظـایف و اقدامات دستگاه‌های مسؤول و نحوه هماهنگی بین سازمانی را جهـت آمـادگی مطلوب و پاسخ مؤثر و به موقع به حوادث و بحران‌ها تبیین می‌کند. ایـن سـند پس از تأیید سازمان لازم‌الاجراء است.

در ادامه نمایندگان با اصلاح بند (ج) ماده (۴) این لایحه با ۱۵۳ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس بند (ج) ماده (۴) اصلاحی لایحه مذکور، برنامـه ملّـی بازسـازی و بـازتوانی، سـندی اسـت کـه ضـوابط، چارچوبها، الگو‌ها و روش‌های مؤثر بازتوانی و تهیه طرح‌های بازسازی قبل و بعد از حوادث و سوانح را در بر می‌گیرد و توسط سازمان و با رعایت مشـارکت کلیـه دستگاه‌های مسئول موضوع ماده (۲) ایـن قـانون با رعایت سایر قوانین و مقررات، در چـارچوب راهبـرد ملّـی مدیریت بحران تهیه می‌شود. این سند با تأیید ستاد ملّـی بـه تصـویب شـورای عالی میرسد.

همچنین در ادامه نمایندگان با اصلاح ماده (۸) لایحه مدیریت بحران کشور با ۱۴۶ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس ماده (۸) اصلاحی لایحه مذکور سازمان، کـه پـیش از ایـن بـه موجـب قـانون تشـکیل سـازمان مـدیریت بحـران کشـور مصـوب ۳۱/۲/۱۳۸۷ تشـکیل شـده بـود، مسـؤولیت یکپارچگی در اعمال مدیریت بحران کشور و ارتقـای اثربخشـی آن را برعهـده دارد. ررئیس سازمان، از میان کسانی که تحصیلات دانشگاهی مرتبط و حـداقل ۷ سال سابقه کار تخصصی در زمینه مدیریت بحران دارنـد بـرای یـک دوره ۵ ساله به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیأت وزیران منصوب می‌شود و با حکـم وزیـر کشـور و پذیرش رئیس جمهور عزل می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار