ضعیف شدن خاک رهاورد آتش زدن مزارع

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: آتش زدن کاه و کلش در شالیزار‌ها و مزارع گندم بعد از برداشت محصول موجب از بین رفتن مواد آلی خاک می‌شود.

مجید بهادری سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه کاه و کلش در داخل زمین کشاورزی موجب تقویت خاک و حاصلخیزی زمین می‌شود، گفت: با سوزاندن کاه وکلش، عناصر مفیدی موجود در خاک، حشرات مفید ضد آفات کشاورزی از بین می‌رود و خاک دچار فرسایش می‌شود.

او تغییر بافت خاک و کاهش ماده آلی را از دیگر اثرات مضر آتش بر خاک نام برد و افزود: انجام شخم که بتواند کاه و کلش را به درون خاک ببرد حتی اگر کشت بعدی برنج باشد، با غرقاب کردن زمین، کاه و کلش مواد آلی خاک می‌شود که این به سود محصول برنج است.

بهادری با اشاره به اینکه سوزاندن آثار به جا مانده مزارع پس از برداشت محصول، سنت نادرستی است که هنوز در بین برخی کشاورزان مرسوم است گفت: سنتی که این روز‌ها و با پایان فصل برداشت، بسیاری از مزارع کشور را به آتش می‌سپارد و علاوه بر آسیب رساندن به خاک و آلوده کردن هوا، احتمال گسترش آتش به دیگر نقاط از جمله مراتع و جنگل‌ها را افزایش می‌دهد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران ضمن توصیه به کشاورزان در خصوص عدم سوزاندن کاه و کلش مزارع بعد از برداشت گفت: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، سوزاندن کاه و کلش جرم محسوب شده و متخلفان بدلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
انتهای پیام/س
 

اجتناب از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.