واکنش دولت افغانستان به گزارش سازمان ملل درباره تلفات غیر نظامیان

سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان گزارش سازمان ملل متحد در مورد افزایش تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای امنیتی افغانستان را نادرست خواند.

واکنش دولت افغانستان به گزارش سازمان ملل درباره تلفات غیر نظامیانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان گزارش سازمان ملل متحد در مورد افزایش تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای امنیتی افغانستان را نادرست خواند.

معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) روز گذشته (سه شنبه 8 اسد/ مرداد) در گزارشی اعلام کرد که تنها در شش ماه نخست سال جاری میلادی، نزدیک به 4 هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شده اند.در این گزارش آمده است که نیروهای امنیتی افغانستان، مسئول بیشتر این تلفات بوده اند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این گزارش اعلام کرد که عامل اصلی تلفات غیر نظامیان در افغانستان طالبان است و آنها با عمل خرابکارانه شان باعث تلفات غیر نظامیان می شوند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان امروز در یک نشست خبری در کابل گفت: «درباره روشی که یوناما در این گزارش برای جمع آوری معلومات به کار برده ملاحظه داریم و نمی‌دانیم از چه متدی استفاده کرده است.»

وی افزود: «در گزارش یوناما آمده که از اول جنوری تا 30 جون 2019 مخالفین دولت باعث تلفات 1968 غیر نظامی (531 کشته و 1437 زخمی) شده اند. اگرما این شمار را در روز تقسیم کنیم آنها روزانه سه نفر از غیر نظامیان را به شهادت رسانده‌اند در حالی که طالبان روزانه بیش از 20 نفر از غیرنظامیان را شهید می‌کنند.»

سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان اظهار داشت: طالبان تنها طی سه روز گذشته حدود 64 غیرنظامی را شهید و 90 غیرنظامی دیگر را زخمی کرده‌اند.

وی از یوناما خواست که قبل از آنکه اتهام بزرگ علیه نیروهای امنیتی افغان وارد کند، در تهیه گزارش دقت کرده و آن را با حکومت افغانستان شریک سازد.

سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان اضافه کرد: «طالبان طی 18 سال گذشته غیر نظامیان را سپر قرار داده‌اند، در حالیکه حفظ جان غیر نظامیان خط قرمز نیروهای امنیتی و حکومت افغانستان بوده و هست.»

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار