فارسی زدایی انگلیسی‌ها مقدمه جدایی بحرین از ایران

انگلیسی‌ها، هنگام جدا کردن بحرین از ایران، در اوایل دهه ۱۳۵۰، مدعی بودند که نقشی در این موضوع ندارند و بحرینی‌ها خود طالب استقلال هستند!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، انگلیسی‌ها، هنگام جدا کردن بحرین از ایران، در اوایل دهه ۱۳۵۰، مدعی بودند که نقشی در این موضوع ندارند و بحرینی‌ها خود طالب استقلال هستند! موضوعی که اسناد تاریخی قویاً آن را رد می‌کنند.

فارسی زدایی انگلیسی‌ها مقدمه جدایی بحرین از ایران

آن‌چه در پی می‌آید، متن تلگرافی از نظمیه به وزارت کشور، در ۲۴ اسفند ۱۳۰۸ است؛ گزارشی که نشان می‌دهد انگلیسی‌ها، دست کم ۴۰ سال قبل از جدا کردن بحرین از ایران، به دنبال فارسی زدایی در مدارس این بخش از خاک کشور ما بوده‌اند؛ رویکردی که البته با مقاومت مردم بحرین و حتی تعطیل کردن مدارس از سوی آن‌ها همراه بود. متن این سند را مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر کرده است.

«۲۴ اسفند ۱۳۰۸ / وزارت داخله
تشکیلات کل نظمیه مملکتی
دایره امنیه

محرمانه است / نمره ۲۱۷۵

مقام منیع ریاست محترم وزراء
عظام دامت شوکته

نظمیه بندر لنگه راپورت می‌دهد مستشار دولت انگلیس در بحرین قدغن کرده که در مدارس بحرین تعلیمات زبان فارسی داده نشود و برای شاگردان مدارس هم دستور داده است لباس مخصوص تهیه کنند. اولیاء اطفال از این قسمت عصبانی شده [و]مدارس را تعطیل نموده‌اند. اینک مراتب برای استحضار آن مقام منیع معروض گردید.

رئیس کل تشکیلات نظمیه مملکتی سرتیپ محمد صادق کوپال»

فارسی زدایی انگلیسی‌ها مقدمه جدایی بحرین از ایران

منبع: خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
با داشتن بحرین تمام خلیج فارس مال ایران بود اما این پهلوی ملعون بی وجود و وطن فروش به قول خودشان بحرین را شوهر داد
آخرین اخبار