رئیس سازمان جنگل ها:

لایحه حفاظت از جنگل بان به زودی تصویب می‌شود

آقایی گفت: لایحه حفاظت از جنگل بان پس از رفع ایرادات جزئی در هفته‌های آتی به تصویب نهایی می‌رسد.

لایحه حفاظت از جنگل بان به زودی تصویب می‌شودبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در سومین جشنواره ملی روز جنگل بان اظهار کرد: روز جنگل بان روز خدمت ما به عرصه،‌ مردم، کشور و نظام جمهوری اسلامی است که امیدواریم مورد قبول درگاه احدیت ، مقام معظم رهبری، مسئولان نظام و مردم قرار گیرد و تا زمانی که تشکر مردم را نداشته باشیم همچنان اندر خم یک کوچه ایم.

وی افزود: طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری عنایت ویژه‌ای به منابع طبیعی داشتند و حمایت بی دریغ خود را در عمل و زبان انجام دادند ضمن آنکه بعد از وقوع سیل رئیس جمهور دستور لازم برای کمک به منابع طبیعی را صادر کرد.

آقایی با اشاره به اینکه آغاز راه هستیم و راه طولانی پیش رو داریم بیان کرد: مشکلاتی که جنگل بانان بیان می‌کنند تمامی آنها به حق است  و قول می‌دهیم با پیگیری و تلاش بخشی از آن را حل کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس همکاری و مساعدت سازمان اداری استخدامی کشور جذب ۵۴۴ نفر در حوزه‌های مختلف از جمله یگان حفاظت، آبخیز داری، حقوقی و ... فراهم شده است و پیگیر هستیم تا سازمان اداری – استخدامی قول جذب دوم را بدهد.

وی با اشاره به اینکه هشتک من یک جنگل بان هستم باید به هشتک یک ملت تشکیل شود گفت: تشکیل هشتک تنها به عنوان شرکت در یک پویش نیست بلکه موضوع اصلی اقدام عملی است.

آقایی افزود: بنده مدیون خانواده‌ای هستم که نیروهایی داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی پا در عرصه منابع طبیعی گذاشته‌اند و از آن حفاظت و حراست می‌کنند.

وی ادامه داد: ما از تمام هنرمندان، ورزشکاران و کسانی که دراین پویش شرکت کردند تشکر می کنیم اما این هشتگ باید به هشتگ ملت تبدیل شود و اصل بحث ما اقدام و عمل است.


بیشتر بخوانید: وسعت عرصه‌های جنگلی، مانعی برای نصب دوربین وحسگر آتش است


رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر حفظ و حراست از منابع طبیعی بیان کرد: منابع طبیعی برای ما نیست بلکه برای نسل‌های آینده است که باید برای حیات فرزندانمان در حفظ آن بکوشیم.

وی درباره آخرین وضعیت لایحه حفاظت از جنگل بان گفت: این لایحه در صحن علنی مجلس تصویب شد و شورای نگهبان مجدد ایرادات کوچکی به آن گرفت که امیدواریم به زودی بر طرف شود و در هفته‌های آتی به تصویب نهایی برسد.

استفاده از درختان شکسته جوابگوی صنعت چوب کشور نیست

 رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در حاشیه مراسم سومین جشنواره ملی روز جنگلبان درباره ماجرای واگذاری انتقال چوب از جنگل به یک شرکت خاص ، اظهار کرد: تاکنون با هیچ شرکتی در این باره مذاکره نداشتیم و قرار نیست به شرکت خاصی واگذار کنیم.

وی افزود: قرار است چوب های افتاده، شکسته و پوسیده جنگل به وسیله خود ما بیرون آورده شود و سپس در خارج از جنگل آنها را به مزایده بگذاریم و تنها در صورتی که شرکت مجوز ترک تشریفات بیاورد، بدون انجام مزایده چوب را واگذار می کنیم .

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در تبصره طرح تنفس جنگل آمده که طی سه سال نخست اجرای طرح می توانیم درختان افتاده، پوسیده و شکسته را از جنگل خارج و مورد بهره برداری قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه استفاده از درختان شکسته نمی تواند مشکلات صنایع چوب را حل کند، بیان کرد: حجم این درختان بسیار کم است و مشکلات صنعت چوب را برطرف نمی کند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره آخرین وضعیت آغاز برنامه مبارزه بل آفت شب پره در استان های شمالی گفت: این برنامه در استان های شمالی انجام می شود و آفت به زودی رفع می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از آغاز طرح حفاظت از جنگل های هیرکانی در سطح ۲.۷ میلیون هکتار خبر داد و گفت: شرکت طرف قرارداد باید در قبال حفاظت جوابگو باشند.

ضرورت توجه بیشتر به قشر جنگل بان

در ادامه این برنامه سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: ۲۱ نفر از جنگل‌بانان کشور جان خود را در حفاظت از عرصه‌های طبیعی از دست داده‌اند. همچنین ۵۰۰ نفر ناکارآمد شده‌اند که باید توجه بیشتری به این قشر شود.

وی با اشاره به اینکه قشر جنگل‌بان نیازمند توجه بیشتری هستند، تصریح کرد:جنگل‌بانان حمایت قضایی می‌خواهند و مجازات که برای مجرمان در نظر گرفته شده بازدارند نیست و باعث تکرار جرم آنها می‌شود.

سردار شرفی با بیان اینکه مجرمان حتی جسارت می‌کنند و به خود اجازه می‌دهند که به سمت جنگل‌بانان تیراندازی کنند، تاکید کرد:باید به شدت با متخلفان در حوزه جنگل برخورد شود و حتی آنها را از درخت در جنگل آویزان کرد تا درس عبرتی برای دیگر متخلفان شود.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: ساختاری که برای سازمان جنگل‌ها پیش‌بینی شده پاسخگوی فعالیت‌های آن نیست و این سازمان نیازمند حمایت، اختیار قانونی و امکانات بیشتر است.

سردار شرفی با طرح این سوال که مگر می‌شود به سازمان جنگل‌ها بگوییم که از عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌ها صیانت کند، اما اختیاری به آن‌ها ندهیم، گفت: ۲۱ نفر از جنگل‌بانان کشور جان خود را در حفاظت از عرصه‌های طبیعی از دست داده‌اند. همچنین ۵۰۰ نفر ناکارآمد شده‌اند که باید توجه بیشتری به این قشر شود.

وی اضافه کرد: چه کسی بعد از این که این افراد سلامتی‌شان را برای حفاظت از جنگل‌های کشور از دست داده‌اند با آنها یا خانواده‌‌شان ملاقات کرده و یک شاخه گل به آنها داده اند. قشر جنگل‌بان نیازمند توجه بیشتری است

در این مراسم از ۳۳ جنگلبان نمونه و ۱۵ جنگلبان افتخاری که داوطلبانه در استان های زاگرس و هیرکانی فعالیت می کنند، تقدیر شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۲۰:۰۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
سلام اول لایحه حفاظت از جنگل و مراتع را تصویب کنید ، که با طرح های نادرست ( آزاد راه تهران شمال ، زمین خواری و تغییر کاربری زمین های مرغوب کشاورزی به مجتمع و ویلاسازی و... ) آنها را نابود یا زمینه نابودی دراز مدت آنها را فراهم نکنند ، بعد به فکر جنگلبان باشید . اگر جنگل و مراتعی نباشد جنگلبان نیاز نیست . آسیب های زیست محیطی و اکوسیستمی که به زندگی جانوری و گیاهی و تغییر اقلیم آب و هوایی می انجامد مضاف بر آسیب طرح های اشرافی است . رئیس سازمان محیط زیست باید فردی شجاع و آگاه باشد که در مقابل آسیب های روشن و واضح تا شهادت ایستادگی کند . چون آسیب به محیط زیست یعنی فراهم نمودن زمینه نابودی حیات یک کشور و دفاع از آن از واجبات است . می توانید از مراجع استعلام کنید .
آخرین اخبار