یک روانشناس گفت: یکی از مهارت‌های کلیدی که به افراد کمک می‌کند در محیط کار روابط موثرتری داشته باشند و آرامش بیشتری را تجربه کنند مهارت همدلی است.

چگونه با همکارمان رابطه بهتر داشته باشیم؟زهرا زین‌الدینی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی ارتباط بهتر با همکار اظهار کرد: یکی از مهارت‌های کلیدی که به افراد کمک می‌کند در محیط کار روابط موثرتری داشته باشند و آرامش بیشتری را تجربه کنند مهارت همدلی است، چون به افراد کمک می‌کند همدیگر را بهتر درک کنند و کمتر قضاوت کنند.

این روانشناس گفت: همدلی یک مهارت و توانایی است که مانند هر مهارت دیگری نیاز به آموزش، تمرین و تجربه دارد و همدلی به فرد این امکان را می‌دهد که بتواند احساسات طرف مقابل خود را بفهمد وبه این معنی نیست که آن‌ها را تایید یا رد می‌کند.

زین الدینی بیان کرد: بسیاری از مشکلات بین افراد نتیجه عدم درک و همدلی است، داشتن احساسات منفی، مشکلات و تعارض یک امر طبیعی در زندگی شغلی هر فردی است، اما در صورتیکه ما بتوانیم در رابطه با همکار خود آن را بیان کنیم و او به حرف‌های ما خیلی خوب گوش دهد و ما را درک کند.

وی ادامه داد: بسیاری از این احساسات منفی خیلی زود کمرنگ می‌شود و حتی از بین می‌رود و نهایتا خیلی راحتتر می‌توان تعارض‌ها را حل کرد.


بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای رفع بی اشتهایی و بدغذایی کودکان 


او ادامه داد: افراد زمانیکه می‌خواهند با یکدیگر همدلی کنند باید مراقب باشند که یکسری از رفتار‌ها را انجام ندهند مانند انتقاد کردن، نصیحت کردن، راه حل دادن، سرزنش کردن، کوچک نشان دادن مشکل یا بیش از حد بزرگ کردن مشکل، به رخ کشیدن و مقایسه کردن، چون این رفتار‌ها باعث می‌شود فرد مقابل احساس کند نه تنها درک نشده است، بلکه حتی این گفتگو باعث شده است که حال او بدتر نیز شود.

این روانشناس با بیان اینکه گوش دادن فعال یک مهارت اساسی برای همدلی کردن است، افزود: سعی کنید هنگام گوش کردن تمام توجه‌تان به فرد مقابلتان باشد، تماس چشمی حتما با او داشته باشید، گاهی اوقات برای روشن‌تر شدن موضوع سعی کنید از او سوال بپرسید تا بهتر بتوانید موقعیت او را درک کنید و بعضی اوقات صحبت‌های طرف مقابل را خلاصه کنید.

زین‌الدینی اضافه کرد: برای همدلی بهتر با همکار خود، سعی کنید خود را در موقعیت او تجسم کنید و بدون قضاوت کردن وی، تصور کنید اگر هر فرد دیگری در آن موقعیت بود چه احساسی داشت و چگونه فکر می‌کرد و به چه چیزی نیاز داشت، اینگونه بهتر می‌توانید شرایط او را درک کنید.

او خاطرنشان کرد: ما متاسفانه برای این مهارت هیچ آموزشی نمی‌بینیم و خیلی از مشکلات افراد در زندگی‌شان ناشی از عدم مهارت در همدلی‌کردن است و همانطور که گفته شد، انجام این مهارت نیاز به تمرین و بازخورد گرفتن از فرد مقابل دارد.

انتهای پیام/

بسیاری از مشکلات بین افراد نتیجه عدم درک و همدلی است

برچسب ها: روانشناسی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
مهمتر از مهارت ، انگیزه و نیته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
مختصر و مفید بود. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
ما که الا سه ساله بیکاریم و شرمنده جلوی خانواده و صاحب خونه، جا داره از مسئولین محترم و زحمتکش که هیچ دغدغه ایی جز مشکلات مردم ندارن کمال. تشکر و کنم، واقعا ممنون دولت بی تدبیری و ناامیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
ممنون
آخرین اخبار