رجلی: بهانه‌ای برای نتیجه نگرفتن تکواندو در المپیک وجود ندارد

هوگوپوش سابق تیم ملی گفت: بازیکنان تیم ملی به اندازه کافی با تجربه شده اند و امیدوارم در المپیک نتایجی در شأن تکواندو ایران رقم بخورد.

کوروش رجلی، پیشکسوت تکواندوی کشورمان در خصوص شرایط تیم ملی در فاصله یکسال مانده به مسابقات المپیک ۲۰۲۰ و قهرمانی نونهالان در مسابقات جهانی با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، به گفت و گو پرداخت.

بهانه ای برای نتیجه نگرفتن در المپیک وجود ندارد

رجلی گفت: فرزان عاشورزاده و سعید رجبی از قهرمانان تکواندو کشورمان به شمار می‌روند و بازگشت آن‌ها به تیم ملی مایه خوشحالی است. با توجه به این که فاصله‌ی زیادی تا المپیک ۲۰۲۰ توکیو باقی نمانده تجربه بازیکنی مانند عاشورزاده که سابقه بازی در این آوردگاه مهم جهانی را دارد، خیلی به تیم ملی کمک می‌کند. بازیکنان تیم ملی به اندازه کافی تجربه کسب کرده اند و شرایط تیم ملی از هر نظر بهتر شده است و دیگر بهانه‌ای برای نتیجه نگرفتن در المپیک وجود ندارد. در حال حاضر شیرازه تیم ملی شکل گرفته و امیدوارم در المپیک نتایجی در شان تکواندو ایران رقم بخورد.

بهانه ای برای نتیجه نگرفتن در المپیک وجود ندارد

بازیکنان کار سختی دارند

وی در خصوص مسابقات فشرده‌ای که در فاصله یک سال مانده به المپیک برگزار می‌شود، عنوان کرد: شرایط برای تمام کشور‌ها برابر است، زیرا بحث رقابت مطرح است و باید جنگید. اگر دوره‌های قبلی را هم در نظر بگیریم، در آن زمان هم رقابت خیلی فشرده بود و ۵ بازیکن خوب در یک وزن داشتیم که با یکدیگر رقابت می‌کردند و در مسابقات لیگ و تورنمنت‌های بین المللی هم شرکت می‌کردند. اگر خودمان را جای بازیکنان بگذاریم، متوجه می‌شویم که آن‌ها واقعا کار سختی دارند و هر ماه باید در مسابقات سنگینی شرکت کنند، اما این شرایط برای همه کشور‌ها یکسان است، زیرا جنگ بر سر رنکینگ و المپیک است و اگر ذره‌ای جا بمانیم خیلی عقب می‌افتیم.

المپیک، چیزی جز بحث روانی  نیست

رجای ادامه داد: در چند اردو برای المپیک شرکت داشتم، البته آن موقع بحث کسب سهمیه بود و مانند حالا بحث رنکینگ مطرح نبود. بر اساس تجربیاتی که در دوران بازیگری کسب کردم باید بگویم که تمام المپیک چیزی جز بحث روانی بازیکنان نیست و اگر کادرفنی بتواند بازیکنان را از نظر روانی آماده کند خیلی از مسائل حل می‌شود. معتقدم هر آسیبی که وجود دارد از طریق روانی به تکواندوکاران وارد می‌شود به این صورت که فکر و ذهن آن‌ها مشغول رقابت، خستگی یا هر چیز دیگری است و این باعث می‌شود که بازیکنان ما آسیب جسمی هم ببینند. بحث روانی خیلی اهمیت دارد. عسگری تجربه المپیک را دارد و مربی با تجربه و میدان دیده‌ای است. او باید بازیکنان را از نظر روانی آماده نگه دارد. من در این شرایط بودم و به خوبی می‌دانم که هر چقدر المپیک نزدیک‌تر شود به همان اندازه فشار روی بازیکنان بیشتر می‌شود.

بهانه ای برای نتیجه نگرفتن در المپیک وجود ندارد

انتظارات از تکواندوکاران زیاد است

او افزود: این که باید در تیم ملی روانشناس داشته باشیم یک مسئله طبیعی و پیش افتاده است، اما از فردای روزی که المپیک تمام می‌شود باید برای المپیک بعدی برنامه ریزی کنیم. مسلما هر چقدر به المپیک نزدیک‌تر می‌شویم فشار رسانه‌ها و کمیته ملی المپیک بیشتر می‌شود. از آنجایی که تکواندوکاران معمولا در المپیک روی سکو می‌روند انتظارات از این رشته بالا است. به هر حال تکواندو رشته المپیکی است که در ایران هم فراگیر شده و طبق آمار فدراسیون حدود دو میلیون تکواندوکار در کشور داریم؛ بنابراین فشار روانی زیادی به بازیکنان وارد می‌شود و از طرف دیگر خود بازیکن باید بخواهد که با مسائل روانی رو به رو شود و با آن کنار بیاید.

مدیریت خوبی بر فدراسیون حاکم است

پیشکسوت تکواندو خاطرنشان کرد: راس فدراسیون به خوبی کارش را انجام می‌دهد و به نظرم مدیریت خوبی بر تکواندو حاکم شده است. من داخل اردو نیستم، اما اگر بخواهم شرایط حال حاضر را با گذشته مقایسه کنم باید بگویم که در حال حاضر بازیکنان در رفاه کامل هستند و امکانات خوبی در اردو‌ها فراهم است. البته تاکید می‌کنم، به عنوان کسی که از بیرون نگاه می‌کند معتقدم که شرایط برای برگزاری اردو‌ها و اعزام به مسابقات مختلف فراهم است.

نباید منتظر زمین خوردن کسی باشیم

در این مقطع باید از تیم ملی حمایت کامل کنیم. بخشی از فعالیت من به تولید لوازم تکواندو بر می‌گردد و حتی کسانی که در این بخش فعالیت دارند، امیدشان به کسب مدال بازیکنانمان در المپیک است. باید به تیم ملی انرژی مثبت منتقل کنیم و نشان دهیم که همه ما واقعا دوست داریم که آن‌ها در المپیک نتیجه بگیرند. درست نیست که منتظر زمین خوردن کسی باشیم. همه ما اهالی تکواندو، فردای المپیک که پایمان را در خیابان می‌گذاریم، اگر شکستی باشد باید جوابگو باشیم و اگر بردی باشد افتخارش برای ما هم است.

بهانه ای برای نتیجه نگرفتن در المپیک وجود ندارد

در تمام رده های سنی از نظر روانی ضعف داریم

رجلی گفت: پشتوانه سازی در تکواندو به خوبی انجام شده است و اکنون در تمام رده‌های سنی و در دو بخش مردان و زنان لیگ برگزار می‌شود. مربیان پایه ما خیلی خوب بازیکنان را شکوفا می کنند و آن ها را به قهرمانی جهان هم می رسانند اما بعد از آن روی بحث روانی بازیکن کار نمی شود که بفهمد این مدال پایان کارش نیست. خیلی از تکواندوکاران ایرانی در رده سنی نوجوانان، قهرمان جهان شدند اما اکنون هیچ خبری از آن ها نیست و خیلی از آن ها تکواندو را کنار گذاشتند. در استان البرز گاهی یک باشگاه در رده نونهالان بهترین است و حرف اول را می زند اما همان نفرات وقتی به رده نوجوانان می رسند پیشرفتی نمی کنند و در بزرگسالی محو می شوند. دلیل این اتفاق باید ریشه یابی شود. معتقدم که این مسئله هم به بحث روانشناسی بر می گردد و ما در تمام رده های سنی از نظر روانی خیلی ضعف داریم.

قهرمانان زیادی در تمام رده های سنی داریم

او ادامه داد: قبلا خیلی کم پیش می آمد که تکواندوکاران ایرانی قهرمان جهان شوند و ممکن بود یک بازیکن در سن 25 سالگی به این افتخار برسد اما اکنون تکواندوی ایران در تمام رده های سنی قهرمانان زیادی دارد و تکواندوکاران ما از رده سنی نونهالان با مدال طلا شروع می کنند. این موفقیت ها را به تیم های ملی نونهالان، خانواده بزرگ تکواندو،  فدراسیون و تمام کسانی که این رشته را دنبال می کنند  تبریک می گویم.


بیشتر بخوانید:

۳ مدال طلا و نقره حاصل تلاش ملی پوشان تکواندو در اردن

کرمی: هیچ کشوری در رده‌های سنی پایه لیگ تکواندو ندارد/ باید از اشتباهاتمان در المپیک ریو درس بگیریم

مدال طلای رقابت‌های جهانی تکواندو بر گردن بانوی ایرانی

صعود تکواندوکاران ایرانی در رنکینگ المپیکی ماه آگوست

قهرمانی تکواندو دختران ایران در رقابت‌های جهانی نونهالان/ پسران ایران نایب قهرمان شدند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار