معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی؛

صادرات ۸۰۰ هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی/ تولید گوشت قرمز به ۸۵۹ هزار تن می‌رسد

رضایی گفت: سال گذشته ۸۰۰ هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی به بازار‌های هدف صادر شد که این امر بیانگر خودکفایی در تولید این محصول است.

 

صادرات ۸۰۰ هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی/ تولید گوشت قرمز به ۸۵۹ هزار تن می‌رسدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در نخستین همایش ملی کشاورزی و رونق تولید با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۰.۵ میلیون تن شیر خام در کشور تولید شد، اظهار کرد: امسال پیش بینی می‌شود که تولید شیر خام از مرز ۱۱ میلیون تن عبور کند و همچنین برای سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده که تولید به بیش از ۱۲ میلیون تن برسد.

او میانگین سرانه مصرفی جهانی شیر خام را ۱۶۰ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: با فرهنگ سازی مناسب باید سرانه مصرف شیر خام در کشور را افزایش دهیم چرا که در برخی سال‌ها تولید به حدی بالاست که برای جلوگیری از ضرر و زیان تولید کنندگان مجبور به صادرات می‌شویم.

رضایی ادامه داد: سال گذشته ۸۰۰ هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی به بازار‌های هدف صادر شد که این امر نشان از خودکفایی در تولید این محصول است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در تولید گوشت قرمز خودکفا نیستیم، بیان کرد: بر این اساس سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن گوشت مورد نیاز هم از گاوی و هم گوسفندی از طریق واردات تأمین می‌شود.


بیشتر بخوانید: اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاری


به گفته او امسال پیش بینی می‌شود ۸۵۹ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شود و برای ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده که تولید گوشت قرمز در کشور به بیش از ۹۰۰ هزار تن برسد.

رضایی مجموع تولید گوشت طیور هم از مرغ بومی، صنعتی و بوقلمون در سال گذشته را ۲.۳ میلیون تن اعلام کرد و گفت: امسال پیش بینی می‌شود که تولید گوشت طیور به حدود ۲.۵ میلیون تن برسد ضمن آن که برای سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده که تولید از مرز ۲.۵ میلیون فراتر شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تخم مرغ یکی از ارزان‌ترین پروتئین‌های در دسترس خانوار به شمار می‌رود، اظهار کرد: علی رغم آن که طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ بیش از ۲۶ میلیون قطعه مرغ تولد؟ و تخم مرغ گذار از بین رفت، اما خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته و همکاری تنگانتگ با سازمان دامپزشکی رخداد بیماری در کشور کاهش پیدا کرده است.


معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مجموع تولید تخم مرغ سال گذشته در کشور را ۹۰۱ هزار تن اعلام کرد و گفت: امسال پیش بینی می‌شود که تولید تخم مرغ به رقمی حدود ۹۸۷ هزار تن برسد و همچنین برای سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی کرده‌ایم که تولید به رقم ۱۱۰۳ تن ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۹۰ هزار تن عسل در کشور تولید شده است، افزود: امسال پیش بینی می‌شود که تولید عسل به ۹۳ هزار تن برسد و برای سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی کرده ایم که تولید بیش از ۹۸ هزار تن عسل در کشور محقق شود.

رضایی ادامه داد: یکی از محصولات تولیدی در حوزه زنبورعسل، ژل رویال است که میلی‌گرمی تولید می‌شود و حدود ۴ تن در سال ۹۷ تولید شد که از نظر اقتصادی و فنی بسیار ارزشمند است.

رضایی با اشاره به اینکه سال گشذع ۱۴۰۰ تن پیله‌تر در کشور تولید شد، افزود: امسال تولید پیله‌تر ۲۵ درصد رشد خواهد داشت، ضمن اینکه پیش‌بینی تولید برای سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۱۰۰ تن است.

وی درباره برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید گوشت قرمز گفت: در سال ۹۷، ۶۰ هزار گوسفند پربازده در کشور تولید شده که این جمعیت در سال ۹۸ به ۲۲۰ هزار رأس و در سال ۱۴۰۰ به ۸۰۰ هزار رأس می‌رسد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به نژاد مطلوب گوسفند‌های پربازده، سرعت تکثیر این نژاد‌ها بالاست و چندقلوزا هستند.

رضایی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما برای تولید گوشت، تأمین قسمتی از این نیاز از گوشت گاو است، اظهار کرد: در سال گذشته جمعیت گاو‌های آمیخته ۲۸۰ هزار رأس بوده که این رقم امسال به ۳۵۰ هزار رأس و در سال ۱۴۰۰ به ۶۰۰ هزار رأس خواهد رسید.

معاون امور تولیدات دامی افزایش تولید گوشت بوقلمون را از دیگر برنامه‌های پیش روی این معاونت برشمرد و گفت: افزایش تولید گوشت بوقلمون تا حدودی می‌تواند کمبود گوشت قرمز را جبران کند چرا که در طول یکسال تولید گوشت بوقلمون ۱۵ درصد رشد دارد.

وی با بیان اینکه امسال ۷ پایلوت پرورش شتر در کشور شروع به کار می‌کند، افزود: در استان‌هایی که از نظر توان اکولوژیکی، ظرفیت پرورش شتر را دارند، این طرح استمرار خواهد یافت و در این زمینه تفاهمنامه‌ای با سازمان جنگل‌ها صورت گرفته، چرا که با وجود آنکه گفته می‌شود شتر باعث از بین رفتن مراتع می‌شود، اما این مسئله هیچ وقت ثابت نشده است.

رضایی از تشکیل ۷ واحد زنجیره تولید گوشت قرمز با ظرفیت تولید ۷۰۰۰ تن در سال ۹۷ خبر داد و گفت: این رقم امسال به ۱۲ واحد می‌رسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تشکل‌های سازمالن تعاون روستایی در توسعه زنجیره‌های ارزش بسیار نقش دارند و باید بتوانند تمام مراحل را از مزرعه تا سفره عملیاتی کنند.

به گفته وی، تمام صنعت طیور کشور در سامانه سما صط ثبت خواهند شد.

**خودکفایی گوشت قرمز تا افق ۱۴۰۴ شدنی شدنی است/ انتقاد وزارت جهاد کشاورزی از نرخ بالای سبوس در کشور

مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی در حاشیه همایش ملی کشاورزی و رونق تولید در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امتناع دامداران از عرضه دام صحت ندارد، اظهار کرد: اگر دامداران دام‌هایشان را به بازار عرضه نمی‌کردند، بنابراین این دام‌هایی که کشتار و به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود، از کجا می‌آید؟ ضمن آنکه هر تولیدکننده‌ای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی خود را دارد که براساس آن تصمیم می‌گیرد، دام خود را چه زمانی وارد بازار کند.

وی افزود: اگر میزان دام به حد اشباع برسد و روی دست تولیدکننده بماند؛ به گونه‌ای که آن‌ها ضرر و زیان آن‌ها را به همراه داشته باشد، صادرات به منظور تنظیم بازار، آزاد می‌شود، اما در حال حاضر در این نقطه قرار نداریم که صادرات دام آزاد شود.

رضایی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد، بیان کرد: در مرداد امسال بیش از ۱۲۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام شده که نسبت به مرداد سال گذشته، حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون قطعه افزایش داشته است که با این وجود ۳۴ هزار تن گوشت مرغ مازاد داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کمبود مرغ زمانی در بازار عنوان می‌شودک ه در صورت مراجعه مشتری به مغازه کالایی برای عرضه وجود نداشته باشد، در حالیکه هم اکنون در تمامی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در هر ساعتی مرغ برای عرضه وجود دارد.

رضایی درباره عرضه مستقیم گوشت به وسیله دامداران در بازار بیان کرد: اگرچه جلسه‌ای دراین خصوص با حضور اتحادیه دامداران، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان میادین و تولیدکنندگان جلساتی را برگزار کردیم و همواره این آمادگی وجود دارد که گوشت به صورت مستقیم در بازار عرضه شود، اما تا کنون این امر اجرا نشده است.

رضایی از کاهش قیمت گوشت گوساله در بازار خبر داد و گفت: با توجه به آنکه با دپو گوساله پرواربندی در واحد‌ها روبرو هستیم، پیش‌بینی می‌سود که قیمت طی روز‌های آینده روند کاهشی داشته باشد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره تعیین قیمت ۱۲۵۰ تومان برای سبوس از سوی ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی این رقم را قبول ندارد، ما نامه‌نگاری‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم و یکی از دغدغه‌های وزیر جهاد کشاورزی در حال حاضر همین مسئله است. ضمن آنکه هم اکنون قیمت هر کیلو ران در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حدود ۸۰ هزار تومان است، در حالیکه شب عید بالاتر از این رقم بود.

وی با انتقاد از نرخ فعلی سبوس در بازار گفت: زمانیکه قیمت جو کیلویی ۱۳۵۰ تومان است، از این رو نرخ یک هزار و ۲۵۰ تومان برای سبوس به هیچ عنوان منطقی نیست و در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد که نرخ سبوس ۹۰ درصد دانه جو و غلات باشدچرا که موجب شده دامداران سبوس را از جیره غذایی دام‌هایشان حذف کنند که این امر به نفع تولید نیست.

به گفته این مقام مسئول، کارگروه تنظیم بازار نرخ هر کیلو سبوس را یک هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرده است که این نرخ به هیچ عنوان مد نظر وزارت جهاد کشاورزی نیست و همواره وزیر جهاد روی این موضوع دغدغه داشته و رسما نامه نگاری‌های انجام داده است.

رضایی درباره علل افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار گفت: اگرچه کمبودی در تولید این نوع گوشت وجود ندارد، اما ازدیاد تقاضا در ایام حج و محرم برای گوسفند منجر به نوسان قیمت گوشت گوسفندی در بازار می‌شود. در حالیکه تا قبل از این ایام، آرامشی نسبی در بازار ایجاد شده بود و همواره پیش‌بینی می‌شود که بعد از این ایام مجددا روند کاهشی قیمت گوشت گوسفندی و دام زنده آغاز شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان درباره اینکه امکان خودکفایی گوشت قرمز در کشور وجود دارد، تصریح کرد: وزارت خانه برنامه‌هایی برای توسعه استفاده از گاو‌های دومنظوره دارد که برهمین اساس تا افق ۱۴۰۴ خودکفایی به گوشت قرمز دست یافتنی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار