عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران مطرح کرد؛

عملکرد بد سازمان‌های بیمه‌گر و چالش داروخانه‌ها/رقابتی در حوزه درمان نداریم

شهریاری گفت: به دلیل عملکرد بد سازمان‌های بیمه‌گر، داروخانه‌ها با چالش اقتصادی مواجه هستند و نمی‌توانند همه دارو‌ها را تامین کنند.

عملکرد بد سازمان‌های بیمه‌گر و چالش داروخانه‌ها/رقابتی در حوزه درمان نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا شهریاری، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در حاشیه چهل و یکمین همایش روز ملی داروسازی ایران در نشست خبری ضمن انتقاد از مصوبه شورای رقابت برای حذف فاصله و جمعیت در تاسیس داروخانه‌ها اظهار کرد: ما سال‌ها تلاش کردیم تا عدالت در سلامت را تحقق بخشیم و داروخانه‌ها در سراسر کشور در دسترس مردم باشد، اما شورای رقابت مصوبه‌ای به تصویب می‌رساند که همه این تلاش‌ها را از بین می‌برد.

او ادامه داد: شورای رقابت تصویب کرده است که نباید رقابتی وجود داشته باشد در حالی که ما رقابتی در حوزه درمان نداریم و دولت و حکومت وظیفه دارند تا امکانات را در دسترس همه مردم قرار دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران اظهار کرد: دیوان عدالت اداری بر مبنای مصوبه شورای رقابت رای صادر کرده است که فاصله و جمعیت در تاسیس داروخانه باید برداشته شود و اگر این رای اجرایی شود؛ داروخانه‌ها از مناطق محروم و حاشیه شهر‌ها به داخل شهر کوچ می‌کنند.

چالش نقدینگی داروخانه‌ها و تاثیر آن بر زنجیره تامین دارو

شهریاری با اشاره به چالش نقدینگی داروخانه‌ها و تاثیر آن بر زنجیره تامین دارو بیان کرد: درحال حاضر کمبود دارویی جدی نداریم، اما به دلیل عملکرد بد سازمان‌های بیمه‌گر داروخانه‌ها با چالش اقتصادی مواجه هستند و نمی‌توانند همه دارو‌ها را تامین کنند.
بیشتر بخوانید: یک قدم تا خودکفایی تولید ماده اولیه دارو/ بیش از ۹۷ درصد نیاز دارویی در کشور تولید می‌شود
او تصریح کرد: داروخانه‌ها در حال حاضر از تامین اجتماعی و بیمه سلامت ۵ تا ۶ ماه مطالبه دارند و بیمه تکمیلی دی که همه هزینه‌های جانبازان را پوشش می‌دهد ۹ ماه است، بدهی داروخانه‌ها را پرداخت نکرده است و جانبازان برای تامین دارو در داروخانه‌ها سرگردان هستند.

داروخانه‌ها مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران ادامه داد: کدام داروخانه با سود ۷ درصد حاضر است انسولین را بفروشد و ۹ ماه بعد پول آن را چکی دریافت کند؟. متاسفانه میلیارد‌ها چک برگشتی در داروخانه‌ها داریم و داروخانه‌ها مطالبات ۳ ماه سال ۹۷ خود از بیمه سلامت را دریافت نکرده‌اند.

شهریاری بیان کرد: تامین اجتماعی وعده داده است که به مناسبت روز داروساز بدهی اسفند داروخانه‌ها را پرداخت کند.

۸۰ درصد داروسازان جذب داروخانه‌ها می‌شوند

در ادامه علی فاطمی، دبیر انجمن داروسازان ایران  با بیان اینکه داروسازان از نظر اشتغال دچار چالش هستند، گفت: ۸۰ درصد فارغ التحصیلان داروسازی جذب داروخانه‌ها می‌شوند در حالی که این عدد در دنیا ۵۰ درصد است و ما هنوز نتوانستیم متناسب با استاندارد‌های جهانی در این حوزه عمل کنیم.
 
او ادامه داد: به ازای هر ۱۰۰ تخت باید ۳ داروساز داشته باشیم در حالی که در ایران این عدد کمتر از یک است و حضور داروسازان در بیمارستان‌ها منجر به این می‌شود که خطا‌های دارویی کاهش پیدا کند و اثربخشی درمان بالا برود.
 
دبیر انجمن داروسازان ایران ادامه داد: به دلیل ظرفیت‌های محدود صنعت داروسازی داروسازان امکان جذب در صنعت را ندارند، درحالی که فارغ التحصیلان جوان داروسازی علاقه به دارو ساختن دارند.
 
فاطمی بیان کرد: در ایران مراکز رشد و پارک‌های فناوری ایجاد شده‌اند، اما موانع زیادی برای کار وجود دارد متاسفانه داروسازان جوان مدت‌ طولانی در مراکز رشد هزینه می‌کنند، اما در نهایت نمی‌توانند یک مجوز از سازمان غذا و دارو بگیرند.
 
دبیر انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: باید فرصت شغلی در بیمارستان‌ها و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی برای داروسازان ایجاد شود تا داروسازان پس از اشتغال در این مراکز بتوانند ایده خود را به محصول تبدیل و ثروت آفرینی کنند.

سایه سنگین داروخانه‌های دولتی بر سر بخش خصوصی

فاطمی ادامه داد: متاسفانه اغلب داروسازان پس از مدتی تلاش، دلسرد می‌شوند و به دنبال داروخانه زدن می‌روند؛ در این شرایط دولت تاسیس داروخانه‌ها را تسهیل می‌کند و رقابتی بودن را بهانه‌ای برای حذف فاصله و جمعیت بیان می‌کند درحالی که در حوزه پزشکی رقابتی عمل کردن و تقاضای القایی ممنوع بوده و بر خلاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر حوزه سلامت است.
 
دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به سایه سنگین داروخانه‌های دولتی بر سر بخش خصوصی بیان کرد: بیش از ۱۲ هزار داروخانه داریم که ۴۵ درصد بازار دارویی کشور را در اختیار داند، اما ۵۵ درصد بازار دارویی کشور در اختیار ۳۰۰ داروخانه دولتی و شبه دولتی بوده و در ۱۱ سال گذشته این رقم از ۲۶ به ۵۵ درصد رشد داشته و طرح تحول سلامت به این موضوع دامن زد و به دولتی شدن درمان شتاب بیشتری داد.

ضیاء: دشمنان به شدت دارو را تحریم کرده‌اند

در ادامه محمدباقر ضیاء،  رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه بر خلاف دروغ‌هایی که آمریکایی‌ها می‌گویند که دارو تحریم نشده است، گفت: دشمنان به شدت دارو را تحریم کرده‌اند چرا که وقتی نمی‌توان پول کالای دارویی را پرداخت کنیم و در عمل دارو تحریم است.
 
او در پاسخ به سوالی درباره رقم پایین صادرات دارویی ایران، بیان کرد: صادرات بیشتر مربوط به بحث سیاسی است چرا که در شرایط تحریم، داروی ایرانی تنها به کشور‌های منطقه صادر می‌شود و نمی‌توانیم در همه بازار‌های بین المللی داروی خود را به فروش برسانیم.
 
رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به برخی کمبود‌های دارویی گفت: کمبود دارویی جدی نداریم و بیشتر کمبود‌هایی که مطرح می‌شوند مربوط به دارو‌های خارجی است که مشابه داخلی آن‌ها در بازار وجود دارد.

داروی ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است

در ادامه بقایی، دبیر اجرایی چهل و یکمین همایش روز داروسازی ایران درباره کیفیت داروی ایرانی اظهار کرد: وقتی صحبت از دارو می‌کنیم باید بدانیم که بر روی دارو تست‌های آزمایشگاهی خاصی انجام می‌شود و پس از تایید این تست‌ها دارو وارد بازار خواهد شد.
 
دبیر اجرایی چهل و یکمین همایش روز داروسازی ایران ادامه داد: دارویی که در بازار و داروخانه‌ها عرضه می‌شود به طور حتم کیفیت لازم را دارد و مردم مطمئن باشند وقتی دارو کیفیت لازم را نداشته باشد سازمان غذا و دارو آن را از چرخه حذف خواهد کرد.
 
او بیان کرد: این که برخی مصرف کنندگان به دارو‌های برند تعلق خاطر دارند موضوع احساسی بوده و در همه دنیا هم اینگونه است، اما مردم مطمئن باشند که داروی ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است و جزو برترین کشور‌های دنیا در تولید دارو هستیم.  باید به سمتی حرکت کنیم که به برترین تولیدکننده ماده اولیه و ماده بینابینی دارو تبدیل شویم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار