در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

وضعیت گلیم هرسین بعد از ثبت جهانی/ چرا دستمزدهای بافندگان اختلاف فاحشی با هم دارد؟

سال گذشته گلیم هرسین نشان بین المللی جغرافیایی را از سازمان جهانی WIPO دریافت کرد.

گلیم هرسینفیروز ناصری هرسینی نایب رئیس مجمع ملی هنرمندان صنایع دستی کشور و پدر گلیم ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص گلیم هرسین و وضعیت آن پس از ثبت جهانی گفت: نشان جغرافیایی برای رشته صنایع دستی یا کالای هنری است که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص باشد و به نام همان منطقه شهرت بیابد.

او ادامه داد: با ملی و جهانی شدن نشان جغرافیایی گلیم هرسین طرح، نقش، رنگ و موتیف‌های گلیم هرسین خاص شد. اگر در سرتاسر ایران گلیمی با طرح و نقش  هرسین بافته شود، به نام منطقه هرسین به ثبت می‌رسد. نشان اعتماد فروشگاه را خواهد گرفت و برندی که ۱۰ و یا ۱۲ هزار سال از قدمتش می‌گذرد، در حیطه جغرافیایی هرسین محصور و به نمایش گذاشته می‌شود.

پدر گلیم ایران افزود: بعد از اعطای نشان ملی جغرافیایی گلیم هرسین با برگزاری جلسات توجیهی و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی لوح ثبتی نشان جغرافیای بین المللی از دفتر سازمان دارایی‌های فکری جهانی را دریافت کردیم.

او افزود: گلیم هرسین با ثبت نشان جغرافیایی بین المللی، کد خاصی را دارا شد که این کد امکان شناسایی مشخصات بافنده، نوع و نقش بافت را پیدا کرده است. مشخصات به زبان‌های فارسی و انگلیسی در بارکد مورد نظر نوشته شده است و صنعتگران و بافندگان سر تاسر دنیا با این بارکد، گلیم هرسین را بهتر می‌شناسند و مالکیت معنوی اثر نیز بهتر حفظ می‌شود.

نایب رئیس مجمع ملی هنرمندان صنایع دستی کشور بیان کرد: از محاسن دیگر ثبت ملی و نشان جغرافیایی این است که از نظر بافت، موتیف، تکنیک و رنگ آمیزی گلیم هرسین دچار سرقت نمی‌شود. اما متاسفانه فقط ارزش جهانی که گلیم هرسین به دست آورده است، برای دولتمردان مهم است.

او افزود: به واسطه جهانی شدن گلیم هرسین کشور‌هایی مانند آلمان، کانادا و هلند که به بافت گلیم مشغولند، برای شناخت بیشتر بافت این نوع گلیم، نمونه بافت‌های بیشتری را از کشور ایران درخواست کردند.

فیروز ناصری هرسینی در خصوص ترویج کلاس‌های آموزشی بافت گلیم گفت: نیازمند آموزش بافت گلیم هستیم؛ اما مسئولان این حوزه می‌گویند که بودجه کافی برای این امر را ندارند. این مسئله باعث نا آگاهی بافندگان جوان خواهد شد و به مرور نیز استادکاران گلیم هرسین رغبتی برای تولید نخواهند داشت. معاونت صنایع دستی کشور وظیفه دارد که کارگاه‌هایی برای آموزش استاندارد نوع بافت برگزار کند که اگر کشور‌های دیگر این محصولات هنری را در خواست کردند، بافندگان با توجه به نیاز بازار هدف به تولید گلیم هرسین بپردازند. با سرمایه گذاری در امر آموزش و آشنایی بافندگان با استاندارد‌های اولیه شاهد سلیقه‌ای پیش رفتن صنعتگران نخواهیم بود.

پدر گلیم هرسین در خصوص چرایی دستمزد پایین برخی از بافندگان توضیح داد: استاندارد‌های آیین تولید، ویژگی‌ها و نقوش گلیم هرسین به درستی اجرا و رعایت نمی‌شود. در موسسه استاندارد ملی کشور در ۲۶۳ جلسه تشکیل شده، استاندارد‌های گلیم هرسین به ثبت رسید و در سایت نیز گذاشته شد، اما بیشتر بافندگان اطلاع درستی از استاندارد‌های به کار رفته در بافت گلیم هرسین ندارند.

او ادامه داد: برخی بافندگان که نسبت به سایر هنرمندان مزد پایین تری دریافت می‌کنند، باید چرایی دستمزد پایین را در کیفیت، مواد مورد استفاده در بافت و رعایت استاندارد‌ها جستجو کنند. دستمزد بافت یک متر گلیم برای بافنده‌ای ۵۰ هزار و برای بافنده دیگر ۳۰۰ هزار تومان است. این تفاوت قیمت از رعایت صفحه عرضی و طولی گلیم، نقوش و استاندارد‌ها ناشی می‌شود و ارزش افزوده برای بافنده ایجاد می‌کند.

مدیر عامل مجمع هنرمندان کرمانشاه درباره هلدینگ در حوزه صنایع دستی بیان کرد: نیاز به هلدینگ در حوزه صنایع دستی به شدت احساس می‌شود که مسئله گرانی و نبود مواد اولیه و فروش محصولات هنری را حل کند. مواد اولیه گلیم هرسین بومی است که  ۳ برابر افزایش قیمت داشته است. اگرمواد اولیه خاص این منطقه نبود بافندگان باید ۱۰ برابر قیمت‌های اولیه پول می‌پرداختند.

انتهای پیام/ 

پدر گلیم ایران از وضعیت امروز گلیم جهانی هرسین گفت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار