بسته بندی طلای سبز در انحصار کشور ترکیه

نماینده مردم رفسنجان گفت: در ترکیه به دلیل حمایت‌هایی که از کشاورزان خود به عمل می‌آورد، ارزش افزوده‌ای که از محل بسته‌بندی پسته ایرانی کسب می‌کنند بیش از کل درآمد صادرات پسته ماست.

بسته بندی طلای سبز در انحصار کشور ترکیهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، احمد محمدی انارکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم رفسنجان، درباره برنامه سفر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صمت به استان کرمان گفت: سفر این دو عضو کابینه دولت به استان کرمان حول بررسی دو محور انجام می‌شود که حل مشکلات فعالان اقتصادی و صادرات محصولات کشاورزی استان را دربر می‌گیرد.

او افزود: کشاورزی در استان کرمان به ویژه در شهرستان‌های شمالی به صورت تک‌محصولی است که مهمترین و ارز آورترین آن محصولات در امر صادرات پسته است.

او تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد از محصولات پسته کشور نیز صادر می‌شود و این خیلی مهم است که ما بتوانیم جایگاه پسته ایران را در دنیا بشناسانیم.

او با اشاره به اینکه رفسنجان به عنوان پایتخت پسته جهان بوده است گفت: باتوجه به وضعیتی که ایران در امر صادرات پسته دارد درنتیجه قیمت‌گذاری را ابتدا ایران انجام می‌دهد و بعد کشور‌های دیگر که امروز هم رقیب ما کشور آمریکا است درنتیجه می‌طلبد که به کشاورزی و صادرات پسته توجه کافی داشته باشیم.

انارکی گفت: متاسفانه همچون معادن‌مان که خام فروشی می‌شود، بسیاری از محصولات‌مان مثل پسته نیز خام‌فروشی می‌شود.

او با بیان اینکه متاسفانه بخش زیادی از پسته کشور را به صورت فله و غیر بسته‌بندی می‌فرستیم و در کشور‌های دیگر بسته‌بندی می‌شود عنوان کرد: بخشی از آن به نام پسته ایران و بخشی از آن هم به نام پسته سایر دنیا توزیع می‌شود و در بازار‌ها قرار می‌گیرد که ارزش افزوده اصلی این کار هم در بحث بسته بندی پسته است که ما از این امر غافل هستیم.

او با اشاره به اینکه یکی از بحث‌ها این است که بتوانیم برای فعالان اقتصادی ایرانی چه آن‌سوی مرز‌ها و چه در کشور خودمان شرایطی فراهم کنیم تا بتوانند در بحث بسته‌بندی پسته سرمایه‌گذاری کنند افزود: هرچند که در گذشته نیز شرکت پسته رفسنجان در این بخش فعالیت داشت و در دنیا هم معروف بود و در آلمان و بسیاری از کشور‌های اروپایی دفتر داشتند، اما به‌خاطر تحریم‌ها فعالیت آ‌ن‌ها محدود شد.

او اظهار داشت: ارزش افزوده ترکیه از محل بسته‌بندی پسته ایرانی از صادرات ما بیشتر است.

انارکی گفت: ما برای پسته بسته‌بندی نداریم و بیشترین سود را آن واسطه‌ها می‌برند که پسته را از ما می‌خرند و در کشور خود بسته‌بندی می‌کنند، ولی ما نیز به دنبال این هستیم که بتوانیم با حمایت‌های دولت و بخش خصوصی این کار را انجام دهیم.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه سالانه تا ۲۵۰ هزار تن پسته در ۲۴ استان کشور تولید می‌کنیم و حجم اعظم آن را استان کرمان به خود اختصاص داده است عنوان کرد: امسال به دلیل کاهش شدید دمای هوا پسته بخشی از شهرستان‌های ما دچار خسارت شدند از حجم این محصول مقداری کاسته شد، ولی باز هم حدود ۷۰ هزار تن پسته داریم.

او افزود:، اما پیش‌بینی ما این است سال آینده نزدیک به دو برابر این مقدار تولیدات پسته داشته باشیم.
انتهای پیام/ح

وقتی پسته ایران حرفی ترکیه نمی شود

برچسب ها: پسته ایرانی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.