آغاز به‌کار مرکز پزشکی هسته‌ای در کرمان

مسئول فنی بخش پزشکی هسته‌ای مرکز جامع پرتو درمانی و پزشکی هسته‌ای کرمان گفت: پزشکی هسته‌ای علم استفاده از مواد رادیواکتیو به صورت چشمه باز در پزشکی است.

آغاز به‌کار مرکز پزشکی هسته‌ای در کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، همت پورمسئول فنی بخش پزشکی هسته‌ای مرکز جامع پرتو درمانی و پزشکی هسته‌ای کرمان گفت: در حال حاضر پزشکی هسته‌ای کرمان در بخش تشخیصی است و مراحل درمان و بستری در فاز بعدی راه‌اندازی خواهد شد.

همت پور گفت:همه ارگان‌ها و سیستم‌های بدن به شکلی در بخش پزشکی هسته‌ای مورد مطالعه قرار می‌گیرند، اما شایعه‌ترین مواردی که با پزشکی هسته‌ای مطالعه می‌شوند شامل؛ قلب، استخوان، کلیه، تیروئد، پاراتیروئید، دستگاه گوارش و مغز هستند.

اوعنوان کرد: در رادیولوژی یک بررسی ساختار شناس و آناتومیک صورت می‌گیرد، اما در پزشکی هسته‌ای فیزیولوژی عملکرد بررسی می‌شود و شاید برجستگی پزشکی هسته‌ای به همین دلیل باشد، زیرا برای آنکه یک تغییر فیزیولوژی به ساختار برسد مدت زمان زیادی بگذرد و بیماری پیشرفت کند لذا تشخیص در پزشکی هسته‌ای جلوتر از رادیولوژی است، اما استثنائاتی وجود دارد.

همت‌پور با تاکید برآنکه عملکرد زودتر از ساختار تشخیص داده می‌شود، عنوان کرد: بیماران سرطانی عموما برای بررسی متاستاز سرطان به سیستم اسکلت (استخوان) به ما ارجاع می‌شوند و در حوزه درمان نیز برخی از سرطان‌ها توسط پزشکی هسته‌ای قابل درمان است.

متخصص پزشکی هسته‌ای بیان کرد: یکی از دغدغه‌های پزشکان این است که آیا سرطان در سایر نقاط بدن بیمار منتشر شده است یا خیر، که ما با اسکن استخوان در این مورد کمک می‌کنیم و اگر متاستاز استخوان به تشخیص پزشک کمک می‌کنیم.

او افزود: تمایل به سمت روش‌های کمتر تهاجمی به‌صورت عمومی در حال رخ دادن است و حدودا در حال حاضر ۵ درصد به این سمت گام برداشته شده است، اما گاهی چاره‌ای جزء روش‌های تهاجمی وجود ندارد.

انتهای پیام /س

در حال حاضر پزشکی هسته‌ای کرمان در بخش تشخیصی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار