جروزالم پست: اسرائیل فهمیده است نمی‌تواند روی آمریکا حساب کند

جروزالم پست به اشاره به پشت کردن آمریکا به نیروهای تحت حمایش در سوریه نوشت رژیم صهیونیستی به شدت درباره این اقدام واشنگتن احساس نگرانی می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی جروزالم پست در گزارشی تحت عنوان «اسرائیل دریافته است نمی‌تواند روی آمریکا حساب کند» نوشت: اجازه ندهید فقدان هرگونه واکنش رسمی اسرائیل به تصمیم دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر چرخش سیاسی و خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از شمال سوریه شما را گمراه کند، اسرائیل به شدت و عمیقا درباره این اقدام ترامپ احساس نگرانی می‌کند.

در این مطلب آمده است: این نگرانی نه به این خاطر است که خروج نظامیان آمریکایی ناگهان بر توانایی اسرائیل در وارد عمل شدن در سوریه به منظور توقف تلاش‌های ایران در تقویت جای پای خود تاثیر منفی می‌گذارد - هر چند ممکن است این کار را در مقایسه دشوارتر کند- بلکه به این خاطر است که این ایده را در داخل تقویت می‌کند که اسرائیل تنها و تنها می‌تواند روی خودش حساب کند.

تصمیم اخیر ترامپ را مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه نمی‌تواند به صورت مجزا و منفرد مورد بررسی قرار داد بلکه باید به این تصمیم از زاویه حملات ماه گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و سکوت‌کر کننده آمریکا در قبال این حملات نگریست.

در هر حال این حوادث نشان می‌دهد دولت کنونی آمریکا از لحاظ عدم تمایل به مقابله و رویارویی در برابر نیرو‌های منفی در منطقه خاورمیانه، فرق چندانی با دولت قبلی باراک اوباما ندارد - و این چیزی است که برای اسرائیل از اهمیت چشمگیری برخوردار است.

در ادامه این مطلب آمده است: معنی و مفهوم تصمیم اخیر ترامپ برای طراحان استراتژیک در داخل اسرائیل این است که اگرچه آمریکا تحت رهبری و هدایت یک دولت بسیار دوست، از اسرائیل در سازمان ملل دفاع می‌کند و انواع کمک‌های تسلیحاتی را در اختیار آن می‌گذارد و از آن در برابر فشار‌های بین‌المللی دفاع می‌کند -ولی هر گاه وقتی پای توسل به زور به میان می‌آید، اسرائیل باید آماده باشد تا فقط خودش از خودش دفاع کند.


بیشتر بخوانید| قسد: آمریکا از پشت به ما خنجر زد


تصمیم ترامپ مبنی بر رها کردن کرد‌های سوریه به حال خودشان تنها یک ماه پس از آن اتخاذ می‌شود که ترامپ از احتمال امضای یک معاهده دوجانبه دفاعی با اسرائیل خبر داده بود. اگرچه بسیاری از کارشناسان امور راهبردی اسرائیل این اظهارات ترامپ را چندان جدی نگرفتند، اقدامات ترامپ و رها کردن کرد‌ها در برابر رجیب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، را باید خیلی جدی گرفت.

معاهده امنیتی فقط حرف و سخن است ولی خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه در مرحله عمل اتفاق می‌افتد. در این منطقه تصمیمات بر اساس نحوه اقدامات و عملکرد بازیگران کلیدی مختلف اتخاذ می‌شود و نه بر اساس چیز‌هایی که آن‌ها می‌گویند. به عنوان مثال تا همین چندی پیش گفته می‌شد اسرائیل نیازی نیست تا علیه «تهدیدهای هسته‌ای ایران» خود دست به کار شود زیرا هر گاه لازم باشد اسرائیل می‌تواند روی آمریکا حساب کند تا هر کار لازم را انجام دهد.

اقدامات دو دولت گذشته آمریکا در منطقه -چه دموکرات چه جمهوری‌خواه- نشان داده است این دیدگاه جهانی دیگر مبتنی بر واقعیات نیست و هیچیک از اقدامات آمریکا در طول چند سال گذشته این فرضیه را ثابت نمی‌کند. تجربیات سعودی‌ها و حالا کرد‌ها این واقعیت را فریاد می‌زند شاید بله، شاید خیر، ولی اسرائیل نمی‌تواند بر این مسئله تکیه کند.

اران لرمن، نایب رئیس موسسه امنیت و استراتژی اسرائیل، در این باره می‌گوید امروز دیگر هیچ کس در منطقه با عقل سلیم به آمریکایی‌ها تکیه نمی‌کند، و این چیزی است که باعث می‌شود بازیگران مختلف در منطقه به سوی آغوش در انتظار ایرانی‌ها سوق پیدا کنند.

وی می‌گوید این برای اسرائیل پیامد‌های جدی به دنبال خواهد داشت، زیرا موجب می‌شود آخرین مانع در شمال سوریه که مانع از شکل‌گیری پل زمینی و انتقال تدارکات از ایران به سمت عراق و سوریه و تا امتداد لبنان و بنادر دریای مدیترانه می‌شد، از میان برچیده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
بخاطراین بود که با اسم حزب الله به پنتاگون حمله سایبری کرد!؟
آخرین اخبار