تاجیک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اروپا از فرو ریختن سازه برجام استقبال نمی کند

کارشناس مسائل اروپا گفت: اروپا در برجام می‌ماند تا تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی فروپاشی این توافق جلوگیری کند.

اروپا از لحاظ محتوایی و سیاسی علاقه ای به فرو ریختن سازه برجام ندارد/باید گام بعدی کاهش تعهدات خود را به گونه‌ای برداریم که اروپا را در کنار خود نگه داریمنصرت الله تاجیک کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با خروج اروپا از برجام، اظهار کرد: به عقیده من اروپا از لحاظ حقوقی مشکلی برای خروج از برجام ندارد، اما اروپا از نظر محتوایی و سیاسی علاقمند نیست که سازه برجام فرو بریزد، چراکه می‌داند با خروجش ایران هم انگیزه‌ای برای ماندن در این توافق ندارد.

او افزود: اروپا علاقه دارد که در برجام بماند تا تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی فروپاشی توافق هسته ای همچنین  اثراتی که از مسائل خلیج فارس، نفت، خاورمیانه و افزایش تنش جلوگیری کند دامن آنها را نگیرد.

تاجیک اضافه کرد: اروپا خود را حلقه اول امنیتی خاورمیانه می داند،  بنابراین به دلیل آسیب‌ها و تبعات ناشی از خروج برجام نمی خواهد تحولات منطقه به سمت و سویی برود که تنش‌ها افزایش یابد.

کارشناس مسائل اروپا همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به پیگیری حقوقی ایران درباره جبران خسارت ناشی از نقض برجام توسط آمریکا، خاطرنشان کرد: به عقیده من یکی از ضعف‌های ما در جمهوری اسلامی ایران عدم فعالیت در سازمان‌های بین المللی به خصوص در جنبه‌های حقوق و بین الملل است.

او ادامه داد:ما باید با اراده، تلاش و برنامه ریزی از نیرو‌های کارآمد بین المللی استفاده کنیم تا از ظرفیت‌هایی که در مجامع بین المللی وجود دارد بهره مند شویم، چراکه قطعا اثرات مثبتی  برای کشور و مردم به دنبال خواهد داشت. در همین راستا هم طی چند روز گذشته اخباری در پیروز شدن بانک ملت در انگلیس شنیدیم.

تاجیک خاطرنشان کرد: به عقیده من در شرایطی که ترامپ  مقابل ما قرار گرفته از هر ظرفیت سیاست، حقوقی و دیپلماتیک استفاده کنیم تا به صورت حداکثری منافع ملی خود را تامین کنیم، در این راستا لازم است نوع کاهش تعهدات خود در برجام را به گونه‌ای طراحی کنیم که همچنان اروپا را در کنار خود داشته باشیم.

کارشناس مسائل اروپاخاطرنشان کرد: تا این لحظه موفق شدیم ترامپ را در انزوای ناشی از خروج برجام نگهداریم، از این به بعد هم نباید اقدامی کرد که  استراتژی منزوی بودن آمریکا در عرصه بین الملل به هم بخورد، بنابراین  باید کلیه سیاست های ما به نحوی باشد تا در مسیر برجام گام بردارند.


بیشتر بخوانید:مردود شدن اروپا در آزمون برجام کاملا محرز شده است 


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه ۱۴ مهر در جلسه علنی مجلس گفت که سه کشور اروپایی عضو برجام «در موقعیتی نیستند» که بتوانند از این توافق خارج شوند و «از نظر حقوقی حق این کار را ندارند».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار