در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

پلارک: موکب داران عراقی با تمام وجود به میدان آمده‌اند/ با دو مقوله افزایش جمعیت و گرمای هوا مواجه هستیم

آخرین خبر‌ها از مراسم جهانی اربعین در گفت‌وگوی ویژه خبری ۲۱ مهرماه با حضور حسن پلارک مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین بررسی شد.


پلارک: موکب داران عراقی با تمام وجود به میدان آمده‌اند/ با دو مقوله افزایش جمعیت و گرمای هوا مواجه هستیمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین خبر‌ها از مراسم جهانی اربعین  ۲۱ مهر ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حسن پلارک مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین و پیروی دبیر کل جمعیت هلال احمر مورد بررسی قرار گرفت.

حسن پلارک مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی با اشاره به اینکه مردم عراق بر اساس سنت دیرینه راهپیمایی اربعین را برای خودشان توفیق می‌دانند گفت: در سال‌های اخیر به برکت خون شهدا و لطف انقلاب اسلامی ایران برای مردم عزیزمان این امکان فراهم شده است تا مردم عراق میزبانشان باشند، میزبانی مردم عراق از روی عشق، علاقه و اعتقاد است.

وی با اشاره به اینکه موکب داران عراقی با تمام وجود به میدان آمده‌اند افزود: مردم عراق طی تشکیلاتی سازمان یافته از قبل به صورت داوطلبانه اعلام کرده اند که خانه هایشان را در اختیار زائران قرار می‌دهند، بیشتر دوستان حشد الشعبی مسئولیت این کار را بر عهده گرفته است و زائران را به خانه‌های مردم عراق می‌رسانند لذا در عراق امور با سازماندهی کامل انجام می‌شود.

مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که امسال ۴ میلیون نفر در راهپیمایی اربعین حضور پیدا کنند لذا میزبانی حق عراقی‌ها است و ما این کار را بر عهده آن‌ها گذاشته ایم.

پلارک با اشاره به اینکه ۱۰هزار موکب عراقی و ۱۵۰۰ موکب ایرانی مشغول فعالیت هستند گفت: موکب‌های ایرانی در مسیر کربلا و نجف مستقر هستند، زائران ایرانی علاوه بر کربلا و نجف به دنبال تشرف به سامرا، کوفه و طفلان مسلم هستند لذا طول سفر آن‌ها یک هفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امکانات به اندازه کافی وجود دارد خاطرنشان کرد: امسال با دو مقوله افزایش جمعیت و گرمای هوا مواجه هستیم؛  لذا آب به اندازه کافی پیش‌بینی شده و افزایش خدمات دو برابر نسبت به سال قبل است و بیش از ۷۰ هزار تن کالا از مرز‌ها به عراق منتقل شده است.

پلارک با اشاره به اینکه پذیرایی از زائران صددرصد مردمی است اظهار داشت: همه خود را برای خدمات رسانی آماده کرده اند، در یکی از شب‌ها با بحران تراکم جمعیت مواجه شدیم به طوری که اجازه دسترسی و توزیع امکانات را نمی‌دادند و لذا خدمات رسانی به سختی صورت می‌گرفت، اما پس از آن مشکلات برطرف شد.

وی با اشاره به اینکه امسال با مصرف مازاد آب از سوی زائر مواجه شدیم گفت: ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار نفر در روز در چهار مرز اسکان داده شده اند لذا از مردم خواهش می‌کنیم تا ما را در ادامه راه یاری کنند.

مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین با بیان اینکه تعدادی از موکب‌ها از بیستم صفر به بعد مشغول فعالیت هستند گفت: اگر خدمات‌دهی نباشد قطعاً زائرانی که می‌مانند بالاخص زائران کشور‌های همسایه‌ای که از ایران عبور می‌کنند با مشکل مواجه می‌شوند، سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کربلا تا پنج روز پس از اربعین حضور داشتند که از آن‌ها پذیرایی می‌کردیم موکب‌های ما هفده الی هجده روز به صورت شبانه کار سخت انجام می‌دهند امسال موکب داران ما مواد غذایی بیشتری در اختیار دارند و البته خادمانمان را هم اضافه کرده ایم.

پلارک با اشاره به اینکه امسال بیش از ۱۸۰ هزار نفر خادم را به موکب‌ها برده‌ایم تا سایر موکب داران بیشتر استراحت کنند گفت: پیک خدمات‌رسانی ما در شب اربعین است. در جا‌های دیگر هم نیز خدمات دهی به زائران را انجام می‌دهیم، بیش از ۱۲۰ هزار نفر در سامرا و بیش از ۸۰ هزار نفر زائر را در کاظمین داریم که موکب داران ایرانی از زائران در این ایام پذیرایی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در داخل کشور همه مسئولین اوضاع را را رصد می‌کنند افزود: سردار سلیمانی اشراف کاملی در کلیه سطوح و خدمات دارند و اوضاع را پیگیری و نقاط ضعف را بلافاصله اعلام می‌کنند، در چند روز گذشته متوجه شدیم که در بحث تامین یخ به دلیل کمبود برق عراق با مشکل روبه رو هستیم، به همین منظور بیش از ۲۰ تریلی یخ را از ایران به عراق انتقال داده می شود. 

پیروی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ضرورتی ندارد در این ایام سالخوردگان، بیماران و اطفال برای حضور در راهپیمایی اربعین شرکت کنند زیر این اقشار آسیب پذیر هستند و نباید سلامتیشان را به خطر بیندازد گفت:مراکز درمانی ما در نجف، کربلا و کمپ‌های بین راهی مستقر است، بیشتر بیماران سرپایی هستند که دچار عرق سوختگی تاول و سایر موارد می‌شوند، جمعیت هلال احمر در چهار زمینه فعالیت دارد که از آن جمله می‌توان به بحث بهداشت و درمان اشاره کرد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه تعدادی از زائران از نجف و کربلا برگشت داده می‌شوند ادامه داد: سازمان جوانان هلال احمر در زمینه گمشدگان فعال است به طوری که حدود صد نفر از گمشدگان را به کشور بازگردانده ایم.

وی با اشاره به اینکه برای اسکان اضطراری ۱۶ هزار نفر پیش بینی‌های لازم انجام شده است خاطرنشان کرد: تا الان ۳۵ هزار نفر اسکان اضطراری پیدا کرده اند، در مرز خسروی حداقل ۵۰۰ چادر احداث شده تا زائران برای اسکان از آن‌ها استفاده کنند لذا برای این موضوع استانداری‌ها و سایر نهاد‌های درگیر فعال هستند.

پیروی با اشاره به اینکه فزونی جمعیت زائرین اربعین حسینی در مرز‌ها بی شک سبب دشواری‌هایی شده که بر سختی چنین سفری می‌افزاید گفت:در بحث اسکان، غذا و بهداشت زائرین دقت دو چندان شده است.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود افراد سالخورده، کودکان و بیمارانی که زمینه‌ای از بیماری‌های سخت دارند در این ایام اقدام به پیاده روی نکنند، اما روی هم رفته همکاران ما در فواصل معین آماده سرویس دهی و تیمار این عزیزان هستند، خدمات ما به مراجعین به چهار زمینه مربوط می‌شود بهداشت و درمان که شامل تزریقات و پانسمان تا بستری و گچ گیری و انتقال بیماران را می‌توان از جمله خدمات قابل ارائه جمعیت هلال عنوان کرد.

قربانی معاون ستاد راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه برنامه با اشاره به اینکه حدود هزارو ۲۵۰ دستگاه اتوبوس برای کمک به سیستم حمل و نقل جاده‌ای عراق، وارد این کشور و به صورت متناسب میان چهار مرز شلمچه، خسروی، چذابه و مهران تقسیم شده اند البته حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری هم به این تعداد اضافه خواهد شد.

او هدف از تزریق خودرو مسافربری به عراق را کنترل قیمت‌های سامانه حمل و نقل در عراق و جلوگیری از گرانی جابجایی در این کشور دانست و افزود: واقعه اربعین حسینی را می‌توان واقعه ای بی نظیر در دنیا عنوان کرد، خروج ۳ میلیون نفر از کشور در دوره‌ای ۱۵ روزه و ورود این جمعیت به یک کشور دیگر بی نظیر است.

قربانی تصریح کرد:در ۱۱ روز گذشته عملکرد راهداری و حمل نقل جاده‌ای نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲/۴ برابر بوده است لذا امروز تا این لحظه هم مشکل خاصی در شبکه راه‌های منتهی به ۴ مرز میان ایران و عراق وجود ندارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار