کشف سنگ نگاره جدید در طاقبستان

سنگ‌نگاره‌ای جدید در ضلع شرقی طاق‌های طاق‌بستان کرمانشاه و بالادست چشمه این محوطه تاریخی توسط باستان‌شناسان شناسایی شد.

کشف سنگ نگاره جدید در طاقبستانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  سنگ‌نگاره‌ای جدید در ضلع شرقی طاق‌های طاق‌بستان کرمانشاه و بالادست چشمه این محوطه تاریخی توسط باستان‌شناسان شناسایی شد این سنگ نگاره تازه کشف شده، تصویری شبیه به یک انسان با دستان روبه آسمان را نشان می‌دهد.

در بالادست چشمه محوطه طاقبستان طاقچه‌ای به اندازه حدود ۲ متر در ۲ متر وجود دارد که به اندازه حدود نیم متر در دل کوه فرو رفته است؛ باستان شناسان مستقر در مجموعه در قسمت پایینی این طاقچه نقش برجسته‌ای جدید را پیدا کرده اند.

یکی از باستان شناسان مجموعه تاریخی طاقبستان در باره این سنگ نگاره اظهارداشت: بادقت در بالای چشمه طاق‌بستان به نقش ساده‌ای از یک انسان رسیدیم که دست راست خود را بالا برده و شیئی در دست دارد  تاکنون قدمت و نوع این سنگ نگاره مشخص نشده است و برای تعیین زمان آن باید اقدام‌های لازم انجام شود.

کیوان مومیوند با بیان اینکه به نظر می‌رسد چند حرف لاتین نیز در کنار سنگ نگاره نوشته شده، افزود: احتمال مصنوعی بودن قسمت بیضی شکل و طاقچه مانند بالای چشمه طاقبستان که سنگ نگاره در آن دیده می‌شود، وجود دارد.

مومیوند افزود: در معابد میتراییسم آب و پله ۲ عنصر اصلی محسوب می‌شود ما نیز در کنار این سنگ نگاره ۷۸ پله کنده شده در دل کوه و چشمه طاقبستان را داریم.

او با اشاره به تعصب رایج بر روی دین زرتشتی در دوران ساسانی گفت: پادشاهان دوران ساسانی با آیین میتراییسم در ایران در افتادند و آن را نابود کردند علاوه بر سنگ نگاره تازه پیدا شده در بالای طاق‌بستان یک سنگ نگاره دیگر نیز در این محوطه تاریخی وجود دارد.

 

انتهای پیام/ز

 

 

سنگ‌نگاره‌ای جدید در ضلع شرقی طاق‌های طاق‌بستان کرمانشاه  کشف شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.