ادامه کشت زعفران در مازندران

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: محدودیت کشت زعفران در مازندران برداشته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، هادی ایزدی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: پس از انجام یک سلسله اقدامات لازم حفاظتی از حوزه کشاورزی استان، محدودیت‌های کشت زعفران در استان برداشته شد.

او یکی از اقدامات حفاظتی را شناسایی آفات ورود و کشت محصولات جدید در استان برشمرد و افزود: در انتقال محصول از یک نقطه به نقطه دیگر برخی از بیماری‌ها می‌توانند به راحتی منتقل شوند و به همین خاطر در انتقال پیاز زعفران هم این موضوع مورد توجه قرار گرفت.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: در این راستا باید با هماهنگی مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان خراسان، بر کشت این محصول در مازندران نظارت و بازدید انجام می‌شد که هماهنگی‌های لازم انجام شد و برخی از محدودیت‌های کشت زعفران و انتقال پیاز از خراسان به مازندران برداشته شد.

ایزدی، شیوع آفت مگس مدیترانه‌ای را که اکنون خسارت هایش به باغ‌های مرکبات استان هم رسید، ناشی از انتقال محصول از نقطه‌ای خارج از استان به مازندران دانست و درباره هرگونه انتقال محصول و کشت آن‌ها بدون هماهنگی در استان هشدار داد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران توسعه کشت گیاهان دارویی در استان را مانند کشت گلخانه‌ای از اولویت‌های این مجموعه برشمرد و گفت: دولت برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان در راستای حمایت از سرمایه گذاران هیچ محدودیتی ندارد.

او افزود: سال گذشته از محل اشتغال روستایی و عشایری برای توسعه گلخانه‌ها ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ۱۴۰ بهره بردار در استان پرداخت شد و سهم مازندران هم در ایجاد فضای گلخانه‌ای ۲۵۰ هکتار است.

ایزدی حمایت از کشت زعفران را هم از برنامه‌های جهاد کشاورزی مازندران برشمرد و گفت: به همین دلیل محدودیت‌های گذشته برای کشت زعفران در استان برداشته شده، ولی مشکل مهم کشت زعفران هزینه بالای آن است که بخش زیادی از آن به تهیه پیاز و محصور کردن باغ‌ها مربوط می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران افزود: بخشی از نیاز‌های مالی این بخش در قالب تسهیلات گیاهان دارویی پرداخت می‌شود، ولی کشاورزان باید درباره احتمال انتقال بیماری از طریق محصول جدید به استان هوشیار و آگاه باشند و مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/ م

برداشته شدن محدودیت کشت زعفران در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.