بیمارستان منتصریه مشهد نخستین مرکز پیوند اعضاء در کشور/ارائه خدمات گسترده به بیماران

مرکز دیالیز و پیوند اعضای منتصریه از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نخستین بیمارستان با رویکرد پیوند اعضا در کشور به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین غنچه مدیر مرکز دیالیز و پیوند اعضاء منتصریه با اشاره به اینکه این بیمارستان در سال ۹۰ راه اندازی شد گفت: تا پیش از تاسیس بیمارستان منتصریه، پیوند اعضا در دو بیمارستان قائم (عج) و امام رضا (ع) انجام می‌شد، و همزمان با راه اندازی و افتتاح این بیمارستان ضمن متمرکز شدن پیوند اعضا، دو خدمت جدید شامل پیوند کبد و پیوند مغز استخوان نیز به خدمات این مرکز افزوده شد.
 
بیمارستان منتصریه مشهد نخستین مرکز پیوند اعضاء در کشور/ارائه خدمات گسترده به بیماران

او با بیان اینکه سال ۹۷ تعداد ۱۲۱ پیوند کلیه، ۶۸ پیوند کبد و ۴۱ مورد پیوند مغز استخوان و هشت مورد پیوند پانکراس در این مرکز انجام شده است، تصریح کرد: پیوند پانکراس خدمت جدیدی است که از سال ۹۶ برای بیماران نیازمند در این مرکز درمانی انجام می‌شود.
 
مدیر مرکز دیالیز و پیوند اعضاء منتصریه با اشاره به اینکه تا پایان مهرماه اعضای ۶۷۳ مورد مرگ مغزی در بیمارستان منتصریه به بیماران نیازمند پیوند شده است گفت: از این تعداد مرگ مغزی ۲۷۴۷ عضو به بیماران نیازمند پیوند شده است که از این میان ۹۷۲ مورد پیوند کلیه، ۳۲۳ مورد پیوند کبد، ۶۱۴ مورد پیوند قرنیه، ۴۸۱ مورد پیوند پوست، ۶۲ مورد پیوند قلب در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد، ۳ مورد پیوند ریه، ۶ پیوند کلیه وکبد، ۷ مورد پیوند کلیه و پانکراس، ۱ مورد پیوند پانکراس، ۳۱ مورد ارسال کلیه به شیراز، ۲۹۳ مورد ارسال کبد به شیراز و دو مورد ارسال پانکراس به شیراز بوده است.

غنچه افزود: بیمارستان علاوه براین موارد بخش دیالیز فعالی با ۲۲ تخت و نود بیمار دارد، اما بخش عمده فعالیت بیمارستان هنگامی است که یک نفر مرگ مغزی اعلام می‌شود و از زمان اعلام تا زمان پیوند عضو صد نفر کادر بیمارستان و تیم پزشکی درگیر موضوع هستند.

او با بیان اینکه پوست و قلب اهدائی در بیمارستان امام رضا (ع) و قرنیه به بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) جهت پیوند ارسال می‌شود، ادامه داد: در حوزه پیوند پوست از ابتدای سال تاکنون ۸۶ مورد، پیوند قلب ۶ مورد و پیوند قرنیه ۸۰ مورد انجام شده است؛ علاوه براین ۴ کلیه و ۲۲ کبد نیز به شیراز فرستاده شده است.
 

طی کردن پروسه طولانی برای تایید مرگ مغزی

 
مدیر بیمارستان متصریه با تاکید بر اینکه بیمارستان منتصریه پروسه طولانی را برای تایید مرگ مغزی بیمار واهدای عضو انجام می‌دهد، گفت: سختی کار کادر اداری و درمانی بیمارستان منتصریه از زمانی آغاز می‌شود که یک مورد مرگ مغزی اعلام و پس از تایید تیم پزشکی معتمد وزارت بهداشت مرگ مغزی تایید می‌شود در چنین شرایطی که اکثر بیماران مرگ مغزی به دلیل یک حادثه غیر مترقبه دچار مرگ مغزی شدند و خانواده مجبور هستند طی ۲۴ ساعت از عزیز خود دل بکنند وظیفه تیم پزشکی و مددکاری بیمارستان بسیار با اهمیت است.

حسین غنچه با اشاره به اینکه عمل‌های جراحی پیوند بسیار زمان بر و نیازمند تلاش و همت تیم پزشکی است، افزود: برای عمل جراحی پیوند کبد حدود ۱۰ ساعت زمان لازم است و تنها برداشت کبد از بیمار مرگ مغزی حدود سه ساعت زمان نیاز دارد، علاوه براین بعد از عمل پیوند نیز مراقبت‌هایی لازم است که تیم پزشکی و بیمار را درگیر می‌کند.

او با بیان اینکه پیوند عضو یک فرآیند پیچیده و سخت است، تصریح کرد: تعداد پیوند کلیه از دهنده زنده کاهش بسیاری یافته به گونه‌ای که اگر در گذشته از هر صد مورد پیوند، هفتاد مورد از دهنده زنده بود در حال حاضر این آمار به ده مورد رسیده است.
 
بیمارستان منتصریه مشهد نخستین مرکز پیوند اعضاء در کشور/ارائه خدمات گسترده به بیماران
مدیر بیمارستان منتصریه با اشاره به اینکه با وجود تلاش راهنمایی و رانندگی و سایر نهاد‌های ذیربط که تمام توان خود را برای کاهش آمار تصادفات و سوانح صرف کردند، اما میزان پیوند عضو از مرگ مغزی افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر ۳۰ نفر پزشک که عمده آن‌ها نیز عضو هیات علمی هستند در این بیمارستان مشغول خدمت به بیماران هستند، اکثر بیماران نیازمند پیوند از قشر محروم جامعه هستند و انجمن حمایت از بیماران کلیوی و یا خیران از این بیماران حمایت می‌کنند از همین رو هزینه‌های درمانی بیماران پیوندی بالا نیست.

غنچه با بیان اینکه ضریب اشغال تخت حدود ۸۰ درصد است، افزود: تقریبا از تمام کشور بیمار به بیمارستان منتصریه مراجعه می‌کنند، زیرا در شمال شرق کشور به طور مطلق بیمارستان پیوند وجود ندارد و از استان‌های دیگر نیز به دلیل اعتقادات مذهبی به این بیمارستان برای درمان مراجعه می‌کنند؛ علاوه براین از کشور‌های همسایه بیمار به این مرکز مراجعه می‌کنند، اما در حال حاضر پیوند برای اتباع ممنوع است و فقط پیوند مغز استخوان برای بیماران عربی انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه این بیمارستان از تیم پیوند کلیه در افغانستان حمایت‌های علمی می‌کند، تصریح کرد: علاوه براین به منظور بررسی تحقیق درباره عوارض پیوند کلیه و نقش سلول‌های بنیادین در سلامتی افراد دو مرکز تحقیقات پیوند کلیه و سلول‌های بنیادی با این بیمارستان همکاری می‌کردند که در حال حاضر این دو مرکز تحت پوشش معاونت پژوهش قرار گرفتند.

مدیر بیمارستان منتصریه به آمار بیماران سرپایی و بستری اورژانس در سال۹۸ اشاره کرد و گفت: کل بیماران مراجعه کننده سرپایی به اورژانس به بیمارستان منتصریه ۱۶۸۳ نفر بوده و تعداد کل مراجعین ۲۲۱۷ نفر بوده که این آمار در سال گذشته در حوزه بیماران سرپایی ۶۷۱۲ نفر بودند و در کل ۷۷۰۰ نفر بودند.
 
بیمارستان منتصریه مشهد نخستین مرکز پیوند اعضاء در کشور/ارائه خدمات گسترده به بیماران
غنچه افزود: در مجموع فعالیت بخش‌های پاراکلینیکی در سال جاری تا پایان تابستان، جمع کل بستری که نیاز به خدمات آزمایشگاهی داشتند ۵۲۰۰ نفر، بیماران سرپایی ۲۲۶۹ نفر، در حوزه رادیولوژی بیماران بستری ۲۶۸ و بیماران سرپایی ۲۰۹، الکتروکاردیوگرافی ۱۴۱ مورد بیمار بستری و ۱۷۹ مورد بیماران سرپایی، در حوزه اکوکاردیوگرافی جمع کل بیماران بستری ۴۷ مورد و بیماران سرپایی ۱۹۰ بیمار است.
 
انتهای پیام//ج.ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۲۱ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
حیف سلامتی من همه چیزدارم سالم نیستم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه ایوبی
۰۳:۱۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
من گروه خونیم آب مثبت ویک کلیه میخوام اهدا کنم وخودم چند سال سرپرستی میخواستم ببینم چی مدارکی لازم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
من کلیه فروشی دارم.A+
United States of America
فاطمه
۱۶:۰۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
کلیه وکبدمو میفروشم لطفا تماس بگیرید مشکلات مالی دارم ۳۱سالمه از مشهد سالم سالم