هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اروپا هیچ عملکرد مثبتی در قبال ایران نداشته است/اینستکس همچنان در هاله‌ای از ابهام

کارشناس سیاست خارجی گفت: اروپا علاوه بر عمل نکردن به برجام ،ساز و کار‌های مربوط به تعاملات مالی بین ایران و اتحادیه اروپا را هم عملیاتی نکرد.


حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره شروع فاز چهارم کاهش تعهدات ایران در قبال برجام اظهار کرد: گام چهارم ایران در جهت  کاهش تعهدات از سیاست هاي جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با کارشکنی‌های کشور‌های عضو برجام  است. طرف هاي اروپایی طی سالهای گذشته به هیچ یک از تعهدات خود در قبال برجام عمل نکرده‌اند.

او ادامه داد: یازده بند مربوط به تعهدات سه کشور اروپایی انگلیس فرانسه و آلمان بوده است که هیچ یک از این یازده بند تا کنون عملیاتی نشده‌اند و حتی ساز و کار‌های مربوط به تعاملات مالی بین ایران و اتحادیه اروپا نیز عملیاتی نشده که نشانگر این امر است که کشور‌های اروپایی در صدد خروج از برجام بوده و به صورت تدریجی سعی دارند از برجام خارج شوند، ولی ایران را وادار به برداشتن گام هایی در قبال کاهش تعهدات خود در برجام می‌کنند و خود نیز در مقابل تمایل ندارند به هیچ یک از تعهدات خود عمل کنند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: گام چهارم در حقیقت در تقابل با کارشکنی سه کشور اروپایی است و حق ایران بر اساس بند‌های ۲۶، ۳۶ توافقنامه برجام این است که کشورمان اگر با عمل نکردن به تعهدات کشور‌های دیگر مواجه شود این حق را دارد که بخواهد به همان نقطه آغازین و شرایط پیش از برجام بازگردد.

او افزود: طبیعی است که کشور‌های اروپایی تهدیداتی را هم در این زمینه متوجه ایران کرده و اعلام کردند که اگر کشورمان گام چهارم را اجرایی کند آنها نیز در مقابل به  تعهدات خود عمل نمی‌کنند. آنچه که تا کنون شاهد بودیم بی تفاوتی به تعهدات در قبال توافق برجام از سوی کشور‌های اروپایی بوده است وباید به این نکته توجه داشته باشیم که تهدید ایران در این شرایط هیچ گونه ارزشی نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید:سازمان انرژی اتمی چه اقداماتی برای کاهش تعهدات برجامی انجام داد؟


حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور صبح روز سه شنبه چهاردهم آبان ماه با حضور در کارخانه نوآوری آزادی اظهار کرد: کارخانه‌هایی که ما معمولا افتتاح می‌کنیم یا فولاد است یا مس و پتروشیمی و از این قبیل است، اما امروز وارد یک فاز نو و جدیدی شدیم. این کارخانه با همه کارخانه‌هایی که قبلا افتتاح می‌کردیم متفاوت است و این کارخانه، کارخانه نوآوری است. رئیس جمهور کشورمان گفت: امروز (سه شنبه)به سازمان انرژی اتمی دستور می‌دهم از فردا تزریق گاز به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو آغاز شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، گام چهارم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار