عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

رسالت امام عسکری (ع) هدایت جامعه و ترویج اسلام بود

حجت‌الاسلام دیرباز گفت: امام عسکری (ع) در مدت امامت با محدودیت‌های شدیدی روبه‌رو بودند، ولی از راه‌های مختلف در راستای ترویج معارف استفاده می‌کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۳۲ هجری قمری در مدینه به‌دنیا آمد و در سنین کودکی به‌اجبار توسط خلیفه عباسی با امام هادی (ع) به سامرا رفتند.

او افزود: امام حسن عسکری (ع) در سامرا همراه با پدرشان در یک منطقه امنیتی که تحت محاصره کامل و همانند پادگان بود زندگی می‌کردند و ارتباط ایشان با مردم بسیار دشوار و محدود بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) از راه‌های مختلف برای ارتباط با شیعیان استفاده می‌کردند بیان کرد: یکی از رسالت‌های این امام همام هدایت جامعه و ترویج اسلام بود که به نحو احسن انجام دادند.

رئیس دانشگاه قم ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) در سن ۲۲ سالگی به امامت رسیدند و ۶ سال عهده‌دار امامت بودند و در سن ۲۹ سالگی به‌شهادت رسیدند، در ۵ سال آخر عمرشان خداوند به ایشان اولاد پسری دادند که به نام نامی رسول خدا (ص) بودند و با القابی مانند مهدی و قائم آل محمد و اباصالح معروف هستند.

دیرباز گفت: در زمانی که امام عسکری (ع) در قید حیات بودند برخی از وجود چنین فرزندی مطلع بودند که یکی از آن افراد احمد بن اسحاق قمی است که از امام حسن عسکری (ع) پرسید پس از شما چه کسی امامت جامعه را بر عهده دارد که امام (ع) به فرزند خردسال که امام زمان (عج) بود اشاره کردند.

او عنوان کرد: امام عسکری (ع) در مدت امامت با محدودیت‌های شدیدی روبه‌رو بودند، ولی از راه‌های مختلف در راستای ترویج معارف استفاده می‌کردند که از جمله آن شبکه وکالت بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: شبکه وکالت از زمان امام کاظم (ع) که سال‌ها در زندان بودند شکل گرفت، امام موسی کاظم (ع) به‌طور طبیعی و بر اساس علم امامت نسبت به زندانی شدن خود مطلع بودند و وکلایی در جا‌های مختلف انتخاب کردند تا ارتباط با پیروان را انجام دهند که شبکه وکالت در زمان امام رضا (ع)، امام جواد (ع)، امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) تداوم داشت.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به شیوه‌های امام حسن عسکری (ع) برای ترویج معارف اهل‌بیت (ع) ادامه داد: امام عسکری (ع) مطالبی در وسایلی داخل عصا قرارداد و داخل آن عصا را خالی کرد و در ظاهر چیزی مشخص نبود، عصا را به‌واسطه‌ای رساندند و در راه از عصا استفاده می‌کرد و با مرکب حرکت می‌کرد که چوب‌دستی شکست و مرقومه حضرت عسکری (ع) از عصا بیرون آمد و آن شخص مطالب امام (ع) را مخفی کرد تا مأموران حکومتی متوجه نشوند.

دیرباز عنوان کرد:امام حسن عسکری (ع) در مدت امامت در دوران سه خلیفه عباسی بودند که توسط معتمد مسموم و به شهادت رسیدند، امام زمان (عج) که در آن زمان ۵ سال داشتند بر پیکر مطهر پدرشان نماز اقامه کردند.

انتهای پیام/الف

امام عسکری (ع) علی‌رغم محدودیت‌های شدید به ترویج معارف دینی پرداختند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار