شیوع آنفولانزا در چهارمحال و بختیاری نگران کننده نیست

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: با شیوع آنفولانزا آمار مبتلایان در استان همچون سال گذشته است و جای نگرانی وجود ندارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: آمادگی کامل در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی برای درمان و مقابله با شیوع این ویروس وجود دارد و داور هم به اندازه کافی تأمین شده است.

فریدون رحمانی متخصص بیماری‌های عفونی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد هم، استراحت، مصرف مایعات گرم، میوه جات و مرکبات را از موثرترین راه‌های درمانی این بیماری برشمرد.

او با بیان اینکه بیماری آنفولانزا یک بیماری ویروسی تنفسی است که برای افرادی که در معرض خطر نیستند بدون نیاز به درمان‌های اختصاصی قابل درمان است، افزود: این بیماری برای افراد در معرض خطر می‌تواند عوارض جدی و حتی مرگ و میر را در پی داشته باشد.

رحمانی، افراد مسن، کودکان، بیماران دچارضعف دستگاه ایمنی، مبتلایان به دیابت، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های پیشرفته کلیوی، کبدی، قلبی و عروقی و مغزی را از جمله گروه‌های در معرض خطر برشمرد.

او افزود: امسال به دلیل برودت هوا شیوع بیماری زودتر از سال‌های گذشته اتفاق افتاده و انتظار می‌رود که تا چند هفته آینده بیماری همچنان شیوع داشته باشد.

رحمانی گفت: علائم آنفولانزا با تب ناگهانی بروز پیدا می‌کند و علائمی همچون گلو درد، سردرد و در اکثر مواقع با علائم تنفسی و احساس درد در سینه همراه است، اگر چه می‌تواند علائم دیگر از جمله تهوع، استفراغ، اسهال و کاهش سطح هوشیاری بویژه در افراد مسن را به همراه داشته باشد.

او افزود: در اکثر مواقع بیماری بصورت خود به خود بهبود می‌باید و استفاده از دارو‌های که علائم را کنترل می‌کند همچون استامینوفن، کنترل کننده تب و ضد سرفه تجویز شده از سوی پزشک می‌تواند کمک کننده باشد.

رحمانی ادامه داد: افراد در معرض خطر حتماً باید به پزشک مراجعه و تحت درمان‌های ضد ویروسی اختصاصی قرار بگیرند.

او ادامه داد: علیرغم گذشتن از زمان معمول تزریق واکسن آنفولانزا، تزریق آن را برای افراد در معرض خطری که تاکنون اقدام به تزریق نکردند موثر دانست.

رحمانی، همچنین از مبتلایان به بیماری‌های تنفسی خواست از منزل خارج نشوند و با استفاده از ماسک‌های جراحی و معمولی دیگران را از ابتلا به بیماری تنفسی مطلع کنند و به شدت از دیده بوسی، دست دادن، در آغوش گرفتن دیگران اجتناب کنند.

شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و محلول ضد عفونی کننده و داشتن استراحت کافی و استفاده از دستمال یک بار مصرف و توجه به دفع مناسب آن‌ها از دیگر توصیه‌های این پزشک متخصص برای پیشگیری از انتشار آنفولانزا است.

انتهای پیام/خ

داور برای درمان بیماری آنفولانزا به اندازه کافی موجود است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار