همدان گنجینه گیاهان دارویی

استان همدان به لحاظ ویژگی های اقلیمی و تنوع آب و هوای یکی از مناطق مهم رویش انواع گیاهان دارویی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، ورق زدن تاریخ نشان می‌دهد که همدان از گذشته‌های دور از قطب‌های تولید گیاهان دارویی در کشور بوده  و طب سنتی در آن رواج داشته  و با فرهنگ مردم عجین بوده است و اکنون هم  از سایر شهر‌های کشور برای درمان بیماری به همدان مراجعه می‌کنند.

همدان گنجینیه گیاهان دارویی و مهد طب سنتی

شاید یکی از دلایلی که بوعلی سینا از ری به قزوین و سپس به دیار سرسبز همدان سفر کرد و اقامت گزید وجود گیاهان دارویی و شرایط آب و هوایی این استان بوده است.

خزایی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه در این استان ۹۵۰ هزار هکتار اراضی ملی وجود دارد گفت:  از این میزان  ۸۲۲  هزار هکتار مرتع شناسایی شده است.  

همدان گنجینیه گیاهان دارویی و مهد طب سنتی

بیش از ۱۶۰۰ نوع گیاه دارویی در استان همدان وجود دارد

او با بیان اینکه استان همدان در رده نخست تولید گیاهان دارویی خودرو ( خودرویش ) قرار دارد ، گفت: در استان همدان یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهان دارویی وجود دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: بیش از ۳۱۵ گونه گیاه دارویی خودرو در اراضی ملی استان شناسایی شده است . بابونه ، آویشن، بابونه، بومادران، گل کوفته، شیرین‌بیان، گاوزبان، نعناع، خاکشیر از مهمترین گونه های گیاهان خود رو در استان به شمار می روند.  

همدان گنجینیه گیاهان دارویی و مهد طب سنتی

خزایی با بیان اینکه کاشت گیاهان دارویی در استان همدان هم رونق دارد گفت: سیر، موسیر، رازیانه، گشنیز، سیاه دانه و کلزا از گونه‌های مهم دارویی هستند که در بخش کشاورزی تولید می‌شوند.

او  ۲۲ گونه گیاه دارویی از جمله گون سفید و مفراح را  انحصاری و بومی استان همدان دانست و افزود: این گونه های منحصر به فرد  در دشت، کوه، دامنه و ارتفاعات استان پراکنده است و در دیگراستان ها دیده نمی شود.

همدان گنجینیه گیاهان دارویی و مهد طب سنتی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: برخی از گونه‌های گیاهی مانند لاله واژگون  به صورت دارویی کشت می‌شود  که به دلیل ارزش ژنتیکی بالا این گونه حفاظت شده و  برداشت غیر قانونی از آن‌ها ممنوع است.  

خزایی با اشاره به اینکه برخی از گیاهان دارویی هم در استان وجود دارد که از قسمت هوایی آن استفاده می‌شود و ریشه درون خاک باقی می‌ماند، ادامه داد: استفاده از آن در حد خانوار‌ها مجاز است.

او هدف آبخیزداری را حفظ گیاهان دارویی و ذخایر ژنتیکی و کمک به احیای رویش گیاه و تقویت پوشش در سطح مراتع عنوان کرد.

منابع طبیعی از کشت زراعی گیاهان دارویی حمایت می‌کند

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان   تاکید کرد: منابع طبیعی از کشت گیاهان دارویی که در بین مردم مصرف بالایی دارد حمایت می‌کند.

همدان گنجینیه گیاهان دارویی و مهد طب سنتی

خزایی  بیان کرد:برای احیای مراتع  و تقویت رویش گیاهان سالیانه کود پاشی و بذر پاشی در بخشی از مراتع انجام می‌شود.

۹۴ درصد رازیانه کشور در همدان تولید می‌شود

رحیم بیات، معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان  گفت: در استان همدان ۲۰ تا ۲۸ گونه گیاهان دارویی از جمله موسیر، گشنیز، رازیانه، زعفران و گل محمدی کشت می‌شود.

همدان گنجینیه گیاهان دارویی و مهد طب سنتی

او با بیان اینکه در استان همدان ۴ هزار و ۶ هکتار از اراضی به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد  ادامه داد: سالانه ۱۱هزار و ۹۰ تن  انواع گیاهان دارویی در استان تولید می‌شود.

معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان  با بیان اینکه این استان ۹۴ درصد رازیانه و ۵۰ درصد گشنیز کشور را تولید می کند، افزود: همدان رتبه چهارم در تولید گیاهان دارویی زراعی را به خود اختصاص داده است.

 معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: ۲۵ هکتار از اراضی استان همدان مختص به کشت گل گاوزبان است.

بیات ،ایجاد اشتغال، صادرات و صرفه جویی در مصرف آب را از مزایای کاشت گیاهان دارویی دانست و افزود: تسهیلات برای کشت گیاهان دارویی همچون گل محمدی، زعفرانبه متقاضیان و کشاورزان  پرداخت می‌شود.

امروز مردم به طب سنتی و گیاهان دارویی روی آورده اند

محمد یکی از شهروندان همدانی درباره گیاهان دارویی و استفاده از طب سنتی گفت: دارو‌هایی که پزشکان تجویز می‌کنند شیمیایی است و در دراز مدت عوارضی در پی خواهد داشت، اما گیاهان دارویی عوارض چندانی ندارند.

همدان گنجینیه گیاهان دارویی و مهد طب سنتی

شهروند دیگری در این زمینه می‌گوید: اکثر گیاهان دارویی ارزان قیمت قابل دسترس وبدون زیان هستندو عوارض جانبی آن  نسبت به دارو‌های شیمیایی کم‌تر است.

 امروزه بیشتر مردم به دلیل اثر بخشی گیاهان دارویی  به استفاده از این گیاهان  روی آورده اند.

اهمیت گیاهان دارویی درطب سنتی

ویترین پر عطر و بوی عطاری‌ها و فهرست‌های زیبای انواع گیاهان دارویی از آرام بخش گرفته تا دارو‌های درمان چاقی، لاغری و نازایی که امروزه در بازار به وفور دیده می‌شود ، هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

همدان گنجینیه گیاهان دارویی و مهد طب سنتی

رمضانی از فروشندگان گیاهان دارویی در همدان با اشاره به خواص گیاهان دارویی در درمان برخی از بیماری ها گفت : هر روز مشتریان زیادی برای خرید گیاهان دارویی به او مراجعه می کنند.

او افزود: رازیانه، گشنیز، گزنه، گیویج،نعنا فلفلی، سنبلتی، گل محمدی زعفران از جمله گیاهان دارویی هستند که در استان همدان کشت می شوند.

صادرات بیش از ۴۵ تن گیاه دارویی استان همدان به خارج از کشور 

شیرمحمدی روابط عمومی گمرک همدان گفت: در هشت ماهه امسال  ۴۵ هزار و ۹۶ کیلو گرم انواع گیاهان دارویی به ارزش ۹۲ هزار و ۹۱۰ دلار از استان همدان به سایر کشور‌ها صادر شده است .

همدان گنجینیه گیاهان دارویی و مهد طب سنتی

او ادامه داد: تخم رازیانه با بیش از ۳۳ هزار کیلوگرم  ، گشنیز با بیش از  ۱۰ تن  و گل تخمی بهار با ۲ هزار کیلو گرم از گیاهان دارویی صادر شده به خارج از کشور است.

همدان گنجینیه گیاهان دارویی و مهد طب سنتی

انتهای پیام/

گزارشگر: آتنا بهرامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.