تحلیلگر سیاسی ترکیه: واشنگتن تهدید به تحریم آنکارا را عملی نخواهد کرد

یک تحلیلگر سیاسی ترکیه گفت علی‌رغم تهدید‌های مداوم آمریکا برای اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه آنکارا، به نظر نمی‌رسد که واشنگتن قصد داشته باشد این تهدیدات را عملی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، یوسف اریم، تحلیلگر سیاسی در تلویزیون دولتی «تی‌‌آرآتی» ترکیه گفت علی‌رغم تهدید‌های مداوم آمریکا برای اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ترکیه و تصویت قطعنامه‌هایی در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، به نظر نمی‌رسد که واشنگتن قصد داشته باشد این تهدیدات را عملی کند. با این حال، این تهدیدات به سادگی از میان نمی‌روند.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت: «تهدید به تحریم‌ها به نسبت اِعمال واقعی آن‌ها در سیاست خارجی آمریکا ابزاری بسیار مهم‌تر است ... فکر نمی‌کنم تحریم‌ها اعمال شوند، اما همچنان مانند شمشیر بر سر ترکیه آویزان خواهند بود.»

اریم افزود: «کاخ سفید تاکنون موفق شده اعمال تحریم علیه آنکارا را به تاخیر بیندازد، حال آنکه کنگره واقعا به دنبال اعمال تحریم است.» او گفت این تلاش‌های کنگره از نگاه آنکارا مغفول نمانده و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز گذشته هشدار داد چنانچه واشنگتن تصمیم بگیرد آنکارا را به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه تحریم کند، دو پایگاه نظامی «اینجرلیک» و «کورسیک» را که مورد استفاده نیرو‌هایی آمریکایی است بر روی این نیرو‌ها خواهد بست.

در اینجرلیک انبار‌های تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی آمریکا وجود دارد و کورسیک میزبان یک ایستگاه راداری هشدار دهنده زودهنگام است که برای سیستم دفاع موشکی تاد در اروپا بسیار اهمیت دارد.

اریم اظهار کرد که چنین اقداماتی مطابق با رویکرد استاندارد متقابل دیپلماتیک خواهد بود. او تأکید داشت که از دست رفتن این پایگاه‌ها می‌تواند «ضربه‌ای به ظرفیت عملیاتی آمریکا در خاورمیانه» باشد، اما حقیقت آن است که اگر واشنگتن تهدید تحریم‌های خود را ادامه دهد بسیار بیشتر زیان خواهد کرد.

تعطیل کردن پایگاه نظامی اینجرلیک یکی از مواردی است که مقامات ترکیه بار‌ها آن را اعلام کرده اند. پایگاه اینجرلیک بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است. به دنبال خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه، آمریکا بار‌ها تهدید کرده که تحریم‌های اقتصادی را علیه آنکارا اعمال خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار