بارش سیلابی در زاهدان/ همه دستگاه های امدادی در حالت آماده باش

با ورود سامانه بارش زا به سیستان وبلوچستان شاهد بارش شدید باران در نواحی مرکزی و استان بودیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  در دو روز گذشته شهروندان زاهدانی روزها و شب های بارانی را پشت سر گذاشتند و شاهد ریزش نزولات آسمانی بودند .

سه روز گذشته بود که اداره کل هواشناسی استان طی اخطاری خبر از ورود  یک سامانه بارشی جدید از بعدازظهر روز سه‌شنبه به استان داد  که در برخی مناطق منجر به سیلابی شدن معابر می‌شود.

بارش باران پاییزی در زهدان همه دستگاه های امدادی را به حالت آماده باش درآورد

در این اخطاریه آمده بود این سامانه نواحی شمالی، مرکزی و نوار غربی سیستان و بلوچستان را دربر خواهد گرفت.

در ادامه این اخطاریه آمده بود  بارش باران، در برخی نقاط رگبار و رعد و برق با احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، کاهش دما، مه آلودگی و بارش برف در دامنه ارتفاعات تفتان و بزمان از جمله مخاطرات فعالیت این سامانه بارشی در استان است.

در بخش دیگر این اخطاریه آمد بود  آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در طول فعالیت این سامانه رخ می‌دهد بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها خودداری کنند.

اعضای ستاد بحران حق خروج از استان  را ندارند

جواد سالارزهی مدیرکل روابط عمومی استانداری سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: استاندار در پی هشدار سازمان هواشناسی برای فعالیت سامانه بارشی در استان از روز گذشته اعلام کرد اعضای ستادبحران و شهرستان حق خروج از استان را ندارند.

 سالارزهی افزود: باتوجه به بارندگی‌های احتمالی استاندار از روز قبل آمادگی و تاکیدات لازم را با اعضای ستاد بحران شهرستان‌ها انجام داده و همه تمهیدات و پیش بینی‌های لازم اتخاذ شده است.

او ادامه داد: بانزول رحمت الهی انشالله شاهد خوشحالی مردم و انشالله هیچ گونه خسارتی در منطقه نداشته باشیم.

مدیرکل روابط عمومی استانداری سیستان وبلوچستان تصریح کرد: همچنین استاندار روز گذشته با نجار مدیریت بحران کشور دیدار داشتند و ایشان قول دادند باتوجه به اقلیم خاص در منطقه توجه ویژه به این استان داشته باشند.

هلال احمر در آماده باش کامل

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: با توجه به صدور اخطاریه جوی هواشناسی و اطلاعیه‌های دریافتی از ستاد مدیریت بحران استان مبنی بر احتمال سیلابی شدن معابر و مسیل‌ها در پی فعالیت سامانه بارشی همه نیرو‌های این جمعیت در آماده‌باش کامل هستند.

رسول راشکی با بیان اینکه در حال حاضر بالگرد و تجهیزات سبک، نیمه سنگین و سنگین امداد و نجات برای امدادرسانی به افراد گرفتار سیلاب فراهم شده، ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته آمادگی کامل جهت مواجهه با مخاطرات احتمالی ناشی از فعالیت این سامانه جوی بارش‌زا در امدادگران هلال احمر وجود دارد.

او در رابطه با خدمات ارائه شده توسط امدادگران جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در جریان بارش‌های هفته گذشته، بیان کرد: نیرو‌های ما در این مدت در قالب ۲۲ تیم عملیاتی به ۳۳۱ نفر فرد گرفتار در سیلاب امدادرسانی کردند.

آسمان ۵۰ نقطه  استان  بارانی شد

حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:: در حالی همچنان بارش باران در بسیاری از مناطق استان ادامه  داشت که روز گذشته از ۵۰ ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی استان گزارش بارندگی دریافت شد.

او ادامه داد: تا این لحظه بیشترین بارندگی‌ها با میزان ۲۱ میلی متر از بندر چابهار گزارش شده است.

او ادامه داد: همچنین از ایستگاه‌های «سنیپ» خاش ۲۰.۵ ملی متر، «گراغه» زاهدان ۱۶ میلی متر، «چانعلی» زاهدان و «تمندان» خاش ۱۵ میلی متر، «اله آباد پبی» زاهدان و «کوشه» خاش ۱۲ میلی متر، شهر زاهدان ۱۰.۴ میلی متر «کوه خواجه و قعله رستم» در شمال استان ۱۰ میلی متر باران گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بارندگی‌های شمال و مرکز استان قابل توجه بوده است، افزود: بارش‌ها تا کنون ۱۰ شهرستان در نیمه شمالی، نواحی غربی و ساحلی استان را در برگرفته است.

حیدری خاطرنشان کرد: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های جوی همچنان انتظار بارش باران و رعد و برق در نیمه شمالی استان، مناطق غربی و قسمت غرب سواحل استان وجود دارد و پیش بینی می‌شود سامانه بارشی تا فردا در استان باقی بماند.

او با بیان اینکه احتمال وقوع بارش‌های پراکننده همزمان با خروج سامانه در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: از اواخر وقت امروز با شمالی شدن جریانات، کاهش ۵ تا ۷ درجه‌ای دما به ویژه در نیمه شمالی استان پیش بینی می‌شود که با توجه به این سرما و رطوبت موجود در سطح زمین انتظار وقوع پدیده مه گرفتگی در نقاط سردسیر استان وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری با بیان اینکه آسمان سواحل نیمه ابری تا ابری است، گفت: تا جمعه دریای عمان به نسبت مواج و متلاطم پیش بینی می‌شود.

بارندگی مدارس  زاهدان و برخی  نواحی آن در نوبت های صبح و عصر را تعطیل کرد

شهنوازی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی و آبگرفتگی معابر در برخی از نواحی زاهدان مدارس پیش دبستانی ودبستانی  دهستان حرمک بخش مرکزی، بخش نصرت آباد و کورین در  شیفت صبح و عصر  روز چهارشنبه تعطیل کرد.

و همچنین  مدارس ابتدایی نواحی یک و دو زاهدان در شیفت عصر روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه تعطیل شد.

باران و مه دید افقی در زاهدان را به ۱۵۰۰ متر کاهش داد

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: ادامه بارش باران و مه آلود بودن هوا شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه زاهدان را به ۱۵۰۰ متر کاهش داد.

محمود دیانتی  افزود: هم اکنون میزان رطوبت نسبی هوا در زاهدان بالای ۹۵ درصد و شعاع دید افقی ۱۵۰۰ متر است.

او ادامه داد: دمای هوا‌ی زاهدان نیز اکنون ۱۲ درجه سلسیوس بالای صفر است که نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۵ درجه سردتر است.

طغیان روخانه محلی محور دلگان- زهکلوت را بست

شهنوازی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: محور دلگان- ذهکلوت در جنوب این استان براثر طغیان رودخانه‌های محلی  تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

او افزود: تلاش راهداران برای بازگشایی محور مسدود شده ادامه دارد و تیم‌های امدادی عملیاتی در حالت آماده‌باش به‌سر می‌برند.

او تصریح کرد: بهتر است رانندگان با احتیاط کامل در این مسیر‌ها تردد کنند و در صورت امکان از تردد غیرضروری خودداری کنند.

۱۹ میلی متر باران در زاهدان بارید /۵۰ درصد بارش های یک سال زاهدان در فصل پاییز دریافت شد

دیانتی رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: سامانه بارشی در استان همچنان ادامه دارد، تا ساعت ۰۹:۳۰ صبح امروز ۱۸.۷ میلی متر باران برای زاهدان به همراه آورد.

او با بیان اینکه با بارش‌های این سامانه ارتفاع بارش‌های فصل پاییز زاهدان از ۴۰ میلی متر عبور کرد گفت: طی سه ماه اخیر معادل ۵۰ درصد بارش‌های یک سال زراعی زاهدان دریافت شده است.

دیانتی گفت: با بارندگی چند روز اخیر مجموع بارش های فصل پاییز زاهدان به حدود ۴۴ میلی متر رسید که بیش از ۵۰ درصد بارش های یک سال زراعی این شهر است.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه به تشریح فعالیت سامانه بارشی در نقاط مختلف استان پرداخت و گفت: تا صبح امروز بیشینه بارندگی‌ها با میزان ۲۹.۵ میلی متر از «سنیب» از توابع خاش گزارش شده است. همچنین از ایستگاه‌های گراغه و آله آباد پبی زاهدان ۲۴ میلی متر، تمندان خاش ۲۱.۵ میلی متر، خیرآباد بالای زاهدان ۱۸ میلی متر، کهنک دهپابید ۱۶ میلی متر، کوشه خاش ۱۵.۵ میلی متر، چانعلی، کلات سیاه و مرکز تحقیقات زاهدان ۱۵ میلی مترباران گزارش شده است.

انجام ۵۹ عملیات امداد و نجات در پی بارش های سیل آسا در زاهدان

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان گفت: با ورود سامانه بارشی قوی به سیستان و بلوچستان کارکنان سازمان آتش نشانی همانند سایر دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش قرار گرفته و از روز گذشته تا صبح امروز ۵۹ عملیات امداد و نجات انجام داده‌اند.

بارش سیلابی در زهدان همه دستگاه های امدادی را به حالت آماده باش درآورد

خسرو سراوانی افزود: از این تعداد ۳۴ مورد عملیات امدادرسانی به خودرو، هفت مورد آب گرفتگی منزل، چهار مورد عملیات اطفا حریق منزل و کنتور برق، یک مورد نجات شخص، یک مورد تصادف، یک مورد واژگونی تانکر سوخت حامل بنزین در محور تلسیاه و ۱۱ عملیات متفرقه دیگر بوده است.

او بیان کرد: خدمات رسانی سازمان آتش نشانی همچنان در سطح شهر زاهدان در حال انجام است.

تمامی راه ارتباطی استان باز است

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباطی دلگان به زهکلوت رودبار در جنوب استان کرمان که بر اثر بارش باران بسته شده بود هم‌اینک بازگشایی شد.

بارش سیلابی در زهدان همه دستگاه های امدادی را به حالت آماده باش درآورد

عبدالرحمان شهنوازی اظهار داشت: در پی بارندگی‌های ۲ روز گذشته در حوزه شمال دلگان و جاری شدن سیل در حوزه آبریز منطقه، راه ارتباطی دلگان به شهرستان رودبار جنوب کرمان بسته شده بود، که پس از فروکش کردن سیلاب این راه ارتباطی توسط راهوران بازگشایی شد.

او  گفت: هم‌اینک تمامی مسیرهای ارتباطی سیستان و بلوچستان باز است.

با بارندگی چند روز اخیر مجموع بارش های فصل پاییز زاهدان به حدود ۴۴ میلی متر رسید که بیش از ۵۰ درصد بارش های یک سال زراعی این شهر است.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار