دیدگاه شاه مخلوع درباره ارتش پرهزینه‌اش؛ نه می‌توانند بجنگند و نه رژه بروند!

در این گزارش دیدگاه محمدرضا پهلوی درباره ارتش پس از خرید‌های بحث برانگیز تسلیحاتی از کارخانه‌های اسلحه‌سازی غرب و به ویژه آمریکا را می‌خوانید.

دیدگاه شاه درباره ارتش پرهزینه‌اش / نه می‌توانند بجنگند و نه رژه بروند!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مباحثی که معمولاً در بررسی تاریخ دوره پهلوی مطرح می‌شود، نسبت میان شاه و ارتش است. محمدرضا پهلوی، حجم سنگینی از بودجه کشور را صرف امور نظامی می‌کرد و خرید‌های بحث برانگیز تسلیحاتی او، ناجی کارخانه‌های اسلحه‌سازی غرب و به ویژه آمریکا بود. اما نکته حائز اهمیت، دیدگاهی است که محمدرضا پهلوی درباره ارتش، پس از این همه ریخت و پاش داشت. اسدا... عَلَم، نخست‌وزیر و وزیر دربار شاه، در خاطراتش، بار‌ها به این رویکرد پهلوی دوم اشاره کرده‌است که در ادامه مطلب، یکی از یادداشت‌های او را می‌خوانید.

«۲۱ آذر ۱۳۴۹ / مراسم روز ارتش، زیر باران بسیار شدیدی برگزار شد. شاه با اسب برای بازدید و سان آمد. تا مغز استخوان خیس شده بود ... قبل از مراسم به کاخ رفتم تاپیشنهاد کنم پیراهنی با آستین‌های بسته بپوشد که وقتی سلام می‌دهد باران از آستینش وارد نشود. با حیرت دیدم که مشغول پوشیدن جلیقه ضد گلوله است.

از تعجب دهانم باز مانده بود ... رژه روز ارتش با سلاح‌های بی فشنگ صورت می‌گیرد. شاید خبری به او داده‌اند، اگر هم داده باشند به قدری در این موارد سر نگهدار است که به من حرفی نخواهد زد. ضمن این‌که آن‌جا بودم، از مراسم روز رژه‌ای تعریف کردم که در حضور پدرش برگزار شده بود.

آن روز هم باران شدیدی می‌بارید، ولی وقتی که سرباز‌ها از جلوی جایگاه رد می‌شدند، شاه جلو می‌آمد و سلام می‌داد و هر بار آستینش پر از آب می‌شد. مثل مشک آب، آن را خالی می‌کرد و دوباره سلام می‌داد. گفتم که ممکن است شاه هم امروز همین وضعیت را پیدا کند.

گفت: «بله پدرم می‌توانست از پس این چیز‌ها برآید؛ تریاک می‌کشید و در تمام عمرش دچار سرماخوردگی نشد. ولی من به آسانی سرما می‌خورم!»

در پایان رژه، شاه اصلاً از مراسم راضی نبود. گفت: اگر مطمئن بودم که می‌توانند خوب بجنگند، بد رژه رفتن را به آن‌ها می‌بخشیدم. آن‌چه مرا نگران می‌کند این است که نه می‌توانند بجنگند و نه رژه بروند. اگر نظامشان بهتر نشود، مجبور می‌شویم شما را بفرستیم خانه که کار‌های سبک‌تری انجام بدهید.»

منبع: خراسان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
ولی همین ارتش هشت سال دوشا دوش سپاه و بسیج جنگید
آخرین اخبار