لرستان/

دوئل دستگاهها در کارگروه فرهنگی لرستان/ فرصتی برای مجادله نیست!

در حالی تنها چند ماه زمان برای جذب اعتبار میلیاردی ارتقا شاخص ها فرهنگی لرستان باقی مانده است که هنوز دستگاهها بر سر چگونگی توزیع اعتبارات به توافق نرسیده اند!

به گزار ش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛آغاز توزیع اعتبارات ارتقا شاخصهای فرهنگی در استان به چالش کارگروه فرهنگی اجتماعی استانداری لرستان تبدیل شده است به طوریکه برخی از دستگاههایی که بودجه را دریافت کرده اند هنوز حاضر به توزیع اعتبارات نیستند.

مشاجره دستگاهها بر سر روند توزیع اعتبارات

برخی از دستگاههای استان از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان معتقد است که روند توزیع اعتبارات تعیین شده از سوی معاونت سیاسی امنیتی استانداری لرستان قانونی نیست و در آینده با مخالفت بازرسان وزارت ارشاد و ذی حسابان مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان معتقد است که تنها راهکار توزیع درست و عادلانه اعتبارات میان دستگاههای مختلف تعیین سهم هر دستگاه در اعتبارات توزیع شده میان دستگاههای دیگر است.

در این راستا معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با تعیین سهم برخی از دستگاهها در بودجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سهم مطبوعات، صدا و سیما، بنیاد شهید، اوقاف، امور بانوان، دانشکده علوم قرآنی، ستاد عتبات عالیات و ...خواستار اختصاص بخشی از اعتبارات به هر دستگاه شده است.

با این حال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان معتقد است که این روند اختصاص اعتبارات از مجموع بودجه فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیگر دستگاههای خارج از این اداره کل غیرقانونی است و با مشکل ذی حسابی مواجه خواهد شد.

3 جلسه کارگروه فرهنگی استان به تنش کشیده شد

به هر روی این روند موجب شده است که در یک ماه اخیر سه جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان به چالش کشیده شود و به محلی برای جدال دستگاههای فرهنگی استان تبدیل شود.

از یک سو تدبیر معاونت سیاسی امنیتی استانداری لرستان برای بهره مند شدن همه دستگاهها از بودجه فرهنگی ارتقا شاخصهای فرهنگی قابل تقدیر است و از طرف دیگر باید راهکار قانونی برای اجرای این امر اندیشیده شود.

به هر روی صبح پنج شنبه بار دیگر جلسه کارگروه فرهنگی استان به محل دعوا و جدل دستگاههای فرهنگی تبدیل شد تا این بار نیز نتیجه ای از این نشست حاصل نشود.

اداره کل ارشاد اعتبارات را توزیع نمی کند!

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان در این جلسه با اشاره به مراحل تصویب بودجه فرهنگی لرستان اظهار داشت: در گام اول در کارگروه فرهنگی استان لرستان تعداد 200 طرح فرهنگی به تصویب رسید.

حسن شریعت نژاد با بیان اینکه برای این تعداد طرح اعتبارات لازم پیش بینی شده است، گفت: 18 درصد این اعتبارات در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار خواهد گرفت.

وی بیان داشت: 14 درصد از این اعتبار برای اداره کل تبلیغات اسلامی لرستان، 5 درصد اداره کل آموزش و پرورش، 10 درصد ورزش و جوانان، 10 درصد پایگاههای مقاومت بسیج و ... در نظر گرفته شده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با اشاره به پرداخت 30 درصد از مجموع این اعتبارات در راستای اجرای طرحهای فرهنگی استان عنوان کرد: بخشی از این اعتبارات در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته شده ولی متاسفانه تاکنون نسبت به پرداخت آنها اقدامی صورت نگرفته است.

مشکلات قانونی توزیع اعتبارات را حل می کنیم

شریعت نژاد با تاکید بر اینکه این اعتبارات باید توسط ارشاد به طرحهای فرهنگی مصوب دور سوم سفر هیئت دولت به لرستان پرداخت شود، بیان داشت: در این راستا موافقت نامه های لازم نیز مبادله شده است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاههای فرهنگی مانند ارشاد، تبلیغات اسلامی و ... موظف هستند که این اعتبارات را در اختیار طرحهای فرهنگی دیگر دستگاههای نیز قرار دهند گفت: متاسفانه برخی از دستگاهها معتقد هستند که مشکل پرداخت قانونی در این زمینه وجود دارد که برای این امر نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با اشاره به اینکه از کل اعتبارات اختصاص یافته برای اجرای طرح های فرهنگی استان 30 درصد تخصیص داده شده است، یادآور شد: دستگاههای فرهنگی باید این اعتبارت را به سرعت جذب کنند چرا که 30 درصد دیگر نیز به زودی به استان اختصاص داده خواهد شد.

مدیرکل ارشاد: روند تعیین شده برای توزیع اعتبارات غیرقانونی است!

این سخنان معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با واکنش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مواجه شد و حجت الاسلام علی اسماعیلیان عنوان کرد که روند پرداخت اعتبارات شاخص های فرهنگی و توزیع آن به روشی که از سوی معاونت سیاسی امنیتی استانداری تعیین شده مشکل قانونی دارد.

وی با بیان اینکه در صورتیکه قرار باشد اعتبارات از سوی ارشاد بین دستگاههای دیگر توزیع شود ذی حسابی و بازرسهای وزارت ارشاد با موضوع برخورد خواهند کرد، افزود: به اعتقاد من این امر مشکل شرعی و قانونی دارد!

اسماعیلیان با تاکید بر اینکه دوگانگی در این زمینه بین قوه مقننه و مجریه وجود دارد، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به تعدد زیرمجموعه ها به این اعتبار نیاز دارد و امکان اختصاص اعتبار به دیگر دستگاهها را نداریم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر طرحهای فرهنگی دیگر دستگاهها ممکن است مورد تایید کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نباشد و در این مورد نیز مشکل پیدا خواهیم کرد.

واکنش دستگاههای فرهنگی لرستان به سخنان مدیرکل ارشاد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در این جلسه بارها تاکید کرد که از اعتباری که تحت عنوان ارتقا شاخص های فرهنگی به حساب این اداره کل واریز شده است با روند تعیین شده کنونی هیچ بخشی را به دیگر دستگاههای فرهنگی پرداخت نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: من حاضرم همه اعتباری را که در اختیار این اداره کل گذاشته اند مجدد به مجموعه استانداری و معاونت سیاسی بازگردانم تا کار توزیع توسط خود کارگروه انجام شود.

این سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان واکنش دیگر دستگاههای فرهنگی استان از جمله مدیر کل صدا و سیمای مرکز لرستان و معاونت فرهنگی اجتماعی نیروی انتظامی لرستان را به دنبال داشت.

این دستگاهها که از عدم همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلایه مند بودند در سخنان خود خواستار توزیع هر چه سریعتر اعتبارات از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند.

زمانی برای مجادله نداریم؛ موانع رفع شود!

به هر روی در حالی که تا پایان سال مالی تنها چندین ماه باقی نمانده است این گونه تنش ها میان متولیان فرهنگ لرستان باید پایان یابد و هر چه سریعتر با اتخاذ راهکارهای قانونی و در نظر گرفتن سهم همه دستگاههای فرهنگی کار توزیع اعتبارات آغاز شود.

آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در این اعتبارات که در قالب اعتبارات فرهنگی سفر هیئت دولت اختصاص یافته و در تاریخ لرستان رقم 30 میلیارد تومانی برای این بخش بی سابقه است باید سهم همه دستگاههای فرهنگی استان در نظر گرفته شود تا بتوان شاهد ارتقا شاخص های فرهنگی در بخش های مختلف و تحقق اهداف توزیع این اعتبارات بود.

از سوی دیگر با توجه به تصویب روند توزیع اعتبارات در شورای برنامه ریزی استان باید راهکارهای قانونی برای تبادل موافقت نامه ها و توزیع اعتبارات نیز در نظر گرفته شود تا هر چه سریعتر اعتبارات یاد شده برای اجرای طرح ها و برنامه های فرهنگی به دستگاهها تزریق شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.