پایش بیماری مشمشه درشهرستان فردوس

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس گفت: اسب‌های فردوس مورد پایش بیماری مشمشه قرار گرفتند.

 ذوالفقاری رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: خونگیری در خصوص بیماری مشمشه بر روی تعدادی اسب در این شهرستان توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شد.

او با اشاره به اینکه مشمشه نوعی بیماری نادر و بالقوه کشنده باکتریایی است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود، افزود: برای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، کارشناسان دامپزشکی این شهرستان آزمایش مشمشه در جمعیت اسب متمرکز فردوس را انجام دادند.

ذوالفقاری با بیان اینکه این بیماری خطرناک با درگیر ساختن دستگاه تنفس در انسان میتواند موجب مرگ شود  ادامه داد: در همین زمینه هر ساله ادارات دامپزشکی نسبت به آزمایش مشمشه جمعیت تک سمی که ناقل و مخزن بیماری هستند اقدام کرده و چنانچه مورد مثبتی مشاهده شود نسبت به معدوم سازی دام اقدام می‌کنند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس تصریح کرد: عامل این بیماری به‌سهولت توسط نور، حرارت و ضد عفونی کننده‌های معمولی از بین می‌رود و در محیط آلوده بیش از شش هفته باقی نمی‌ماند.

او با بیان اینکه حیواناتی که تغذیه نا مناسبی دارند و یا در محیط‌های نامطلوب نگهداری می‌شوند از حساسیت بیشتری برخوردارند، گفت: هیچ نوع واکسن موثری برای پیشگیری از بیمـاری به بازار عرضه نشده است لذا مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری آزمایش، شناسایی و حذف حیوانات آلوده‌است.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.